قیمت لیر ترکیه امروز ۲۹ دی ۱۴۰۰

قیمت لیر ترکیه امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰ در بازار آزاد ارز ایران نسبت به روز گذشته ثابت ماند. . درحال حاضر هر لیر به دو هزار و ۱۰ تومان رسیده است.

قیمت لیر امروز ۲۹ دی ۱۴۰۰
تغییر (تومان) کمترین (تومان) بیشترین (تومان)
(۱%) ۲۰ ۲,۰۱۰ ۲,۰۳۰

احتمال دوباره سقوط لیر ترکیه

به گزارش «نبض‌بانک»؛میانگین نوسان روزانه دلار به قیمت لیر ترکیه در دو ماه گذشته (اختلاف کف و سقف نرخ دلار به لیر در معاملات روزانه) بیش از ۷ درصد بوده است. حتی در برخی از روزها ارزش لیر تا نزدیک به ۳۰ درصد نوسان را تجربه کرده است. این موضوع التهاب شدید اقتصادی را برای شهروندان این کشور به دنبال دارد. در حالی‌که با وعده اردوغان برای جبران کاهش ارزش سپرده‌های لیر در برابر دیگر ارزها قیمت لیر به صورت محسوسی در هفته‌های قبل تقویت شده بود اما دوباره دلار در ترکیه مسیر صعودی را در پیش گرفته است. قیمت دلار به لیر به سطحی رسیده است که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند احتمال یک ریزش سنگین دوباره وجود دارد.

باید منتظر ماند که آیا ارزش دلار در ترکیه از سقف تاریخی خود عبور می‌کند یا خیر. با شرایط کنونی و عدم عقب‌نشینی اردوغان از سیاست‌های اقتصادی خود چنین رخدادی محتمل به نظر می‌رسد. اگر چنین شود علاوه بر تشدید التهاب در اقتصاد ترکیه و احتمال افزایش اعتراض‌ها به دولت حاکم شاید تنها راه‌حل انتظار برای کمک‌های خارجی یا یک سیاست انقباضی سنگین برای جلوگیری از ارزش لیر باشد. باید منتظر روزهای آتی بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا