سرمایه اجتماعی بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و توسعه شبکه‌های اجتماعی کاربران زیادی در این فضا مشغول هستند و این شبکه‌ها نقش زیادی در زندگی مردم دارد. ورود جمع زیادی از مردم به این شبکه‌ها باعث تغییر سبک زندگی مردم شده است و در مواقع متعددی این شبکه‌ها نقش بارز خود را در موضوعات مختلف نشان داده‌اند. به عنوان مثال امروزه سیاستمداران در زمان مبارزات انتخاباتی از این فضا برای تخریب حریف خود استفاده می کنند، این مورد را به وضوح در انتخابات های متعددی می توان مشاهده کرد. ضرورت بررسی فضای مجازی و رصد آن امروزه به امری واجب برای نهادهای سیاستگذاری و مسوولین کشور تبدیل شده است. با بررسی این فضا می توان اطلاعات دقیقی از مطالبات مردم، مشکلات آنها، دغدغه و درگیری های مردم، میزان رضایت یا انتقاد از نهادها و مسوولین مختلف و… را بررسی و تعیین کرد.
بررسی تکرار نام بانک‌های کشور در فضای مجازی نشان می‌دهد در بستر تلگرام بیش از سه میلیون و پانصد هزار پست با محتوایی مربوط به بانک‌های کشور منتشر شده است. مجموع بازدید کاربران از این تعداد پست حدود شصت و دو میلیارد بازدید بوده است که رقم بسیار قابل توجه و قابل تاملی است. اسامی بانک‌ها یا محتوای تولید شده با موضوع بانک‌ها در بستر توییتر در حدود پانصد و پنجاه هزار پست اشاره شده است که مجموع لایک این پست‌ها در این بستر بیش از سه میلیون لایک بوده است. این عدد در اینستاگرام، حدود یک میلیون پست بوده و مجموع لایک دریافتی این پست‌ها در این بستر حدود سیصد میلیون لایک است.
در رسانه و فضای مجازی تکرار اسامی یا نهادهای مختلف دلایل مشخص و واضحی دارند، اینکه اسم نهادی در یک پروسه زمانی خاص در بستری همچون تلگرام تکرار می شود، می تواند دلایل مختلفی از جمله بازتاب اقدامات نهاد مورد نظر، واکنش مردم نسبت به این نهاد، هویت ادراکی ای که مردم نسبت به این نهاد دارند و… داشته باشد. در گزارش پیش رو ما با بررسی اسامی بانک ها به دنبال این موضوع هستیم که نشان دهیم در فضای مجازی اسامی کدام یک از بانک ها در یک سال اخیر بیشتر تکرار شده است.
نمودارهای زیر اسامی 10 بانک پرتکرار در فضای مجازی را براساس میزان تکرار و میزان لایک نشان داده است. تکرار اسامی بانک ها به ترتیب درگیری بیشتر مردم نسبت به این بانک ها را نشان می دهد، مسلما تکرار بیشتر این اسامی یکی از عوامل طرفداری یا برند بودن بانک ها را نشان می دهد، هر چند این تکرار می تواند ناشی از نارضایتی مردم نسبت به بانک ها و تولید محتوا برای انتقاد باشد. بررسی موضوعات مطرح شده پیرامون بانک های پر تکرار در فضای مجازی نشان می دهد مهمترین دلایل تکرار این بانک ها در فضای مجازی چیست؟ و چرا یک بانک با پیشتازی خود در این فضا بیشترین تکرار را داشته است؟
تعیین عاملان تولید محتوا در بستر ها نیز مخاطب بانک های مختلف را به تفکیک سازمان ها، نهادها و مردم عادی نشان می دهد تا تعیین شود میزان رضایت یا تخریب و انتقاد کدام قشر از جامعه زمینه تکرار اسامی بانک ها را ایجاد کرده است، یا کدام قشر جامعه زمینه تکرار یک بانک را در فضای مجازی باعث شده اند.
با بررسی 10 بانک برتر نکته جالب توجه این است که در هر
دو بستر توییتر و اینستاگرام 2 بانک برتر به ترتیب بانک ملی و بانک ملت هستند.
بانک ها به عنوان بازیگر اصلی اقتصاد کشور نقش زیادی در زندگی روزمره مردم ایفا می کنند بخصوص اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا استفاده مردم از پول نقد کمتر شد و برای رعایت نکات بهداشتی مردم از کارتهای بانکی استفاده می کردند، اقدامات مختلف بانک ها و اخبار پیرامون آنها از جمله جواب مثبت تست کرونای تعداد زیادی از کارمندان بانک ها، درخواست شیفتی شدن حضور کارمندان در دوران کرونا، افزایش میزان کارت به کارت از طریق عابر بانک ها و… محتوای زیادی را در فضای مجازی تولید کرده که بررسی هر یک از موضوعات اطلاعات زیادی در مورد کارنامه و رضایت مردم از بانک ها ارائه می کند.
تکرار نام بیشتر این بانک ها در فضای مجازی به فعالیت های مختلف بانکی آنها وابستگی دارد، به عنوان مثال بانکی با تبلیغات گسترده در سیمای ملی و فضای مجازی نام خود را
به سر زبان ها می اندازد.
جدا از موضوع میزان تکرار نام بانک ها مساله مورد اهمیت دیگر میزان لایک و بازدید پست هایی است که مربوط به این
بانک ها است یا نام این بانک ها در آن تکرار شده اند. نکته ای که در ابتدا به ذهن می رسد این است که بانکی که بیشترین تکرار را در فضای مجازی داشته طبیعتا بیشترین لایک و بازدید را
از آن خود کرده است اما همیشه اینطور نیست، به وضوح اتفاق می افتد که بانکی از لحاظ تعداد پست های منتشر شده در بین بانک ها در رتبه برتری قرار ندارد ولی میزان بازدید یا لایک
پست های این بانک از بانک های دیگر بیشتر است.
به عنوان مثال بانک صادرات در بستر تلگرام که شامل تعداد زیادی کانال خبری است، دارای بیشترین بازدید است که این عامل نشان می دهد پست های منتشر شده مربوط به این بانک در تلگرام بازدید قابل توجهی داشته اند. البته می توان بررسی کرد که چه محتوایی باعث افزایش بازدید پست های مربوط به این بانک نسبت به بانک های دیگرشده است و چرا این بانک در این بستر با وجود اینکه بیشترین پست را نداشته اما از لحاظ بازدید در رتبه اول بانک ها قرار دارد؟

منبع:صبح‌نو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا