افزایش بدهی بانک‌ها و دولت به بانک مرکزی/ اوضاع دارایی‌ بانک‌ها

 

به گزارش نبض بانک ، جدیدترین اعلام بانک مرکزی درباره آمارهای اقتصادی در پایان شهریور امسال نشان می‌دهد که میزان دارایی‌های خارجی این بانک به ۵۵۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور و اسفند پارسال به ترتیب ۱۹.۱ و ۳.۵ درصد افزایش یافته است.
همچنین براساس این گزارش، بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره مورد بررسی نیز معادل ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که نشان‌دهنده ۲۶.۱ درصد افزایش است.
از سوی دیگر، بدهی کل بانک‌ها به بانک مرکزی با ۱۶.۷ درصد افزایش به ۱۲۹ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده است درحالیکه سال گذشته مجموع بدهی بانک‌های دولتی و خصوصی کاهش قابل توجهی داشت.

? وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی

علاوه براین، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌ها موسسات اعتباری ۳۰.۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم ۷۲۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده و حجم اسکناس و مسکوک این بانک‌ها نیز با کاهش ۲۰.۴ درصدی معادل ۹۸۰۰ میلیارد تومان است.
همچنین، سپرده بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی با ۲۹.۸ درصد افزایش به ۳۰۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده و بدهی آن‌ها نیز به بانک مرکزی در پایان شهریور امسال با ۶ درصد افزایش به ۱۲۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

? اوضاع دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌های تجاری

طبق این گزارش، دارایی‌های خارجی بانک‌های تجاری کشور در این مدت به عدد ۷۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۴۶.۶ درصد رشد داشته است.
همچنین، سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۵۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که ۱۷.۷ درصد افزایش یافته است.
علاوه براین، مجموع دارایی‌های بانک‌های تجاری در این دوره ۹۰۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده که به نسبت شهریور سال گذشته ۴۴.۵ درصد رشد داشته و میزان بدهی این بانک‌ها به بانک مرکزی هم ۹۶۰۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با شهریور سال گذشته ۱۳۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

? کاهش بدهی‌ بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی

طبق اعلام بانک مرکزی، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان شهریور امسال به میزان ۱۹۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۴.۸ درصد رشد یافته است.
همچنین، مجموع دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره به رقم ۸۷۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده که ۱۶.۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.
علاوه براین، میزان بدهی بانک‌های تخصصی در این مدت به بانک مرکزی ۴۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که معادل ۸ دهم درصد نسبت به شهریور پارسال کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا