روسیه برای چهارمین بار در 2 ماه گذشته نرخ بهره را کاهش داد

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را از 11 درصد به 9.5 درصد کاهش داده است، این چهارمین کاهش از اوایل آوریل است، زیرا اقتصاد کند شده اما درآمدهای نفت و گاز همچنان ادامه دارد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛به نقل از بیزنس اینسایدر؛تصمیم بانک مرکزی روسیه در روز جمعه، نرخ بهره کلیدی را به همان جایی که قبل از دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای حمله به اوکراین در اواخر فوریه بود، برمی گرداند.

نرخ‌های بهره روسیه در دو ماه گذشته در حال افزایش بوده است. CBR مدت کوتاهی پس از شروع تهاجم، در تلاش برای جلوگیری از سقوط روبل، آنها را بیش از دو برابر کرد و به 20 درصد رساند.
اما از آن زمان به تدریج آنها را به سطوح قبل از جنگ کاهش داد، از جمله در حرکتی در پایان ماه می که نرخ کلیدی را از 14 درصد به 11 درصد رساند.

بانک مرکزی هم با کاهش شدید رشد اقتصادی و هم با افزایش چشمگیر روبل دست به گریبان است.

ارز روسیه از اوایل ماه مارس به دلیل کنترل های شدید سرمایه دولت به شدت بازگشته است.

 تحلیلگران می گویند که ریشه قدرت روبل، جریان مداوم درآمدهای نفتی به خزانه مسکو است.

یکی از اقدامات کلیدی دولت برای تقویت ارز، قانونی است که صادرکنندگان را مجبور می کند تا بیشتر درآمدهای خود را به روبل تبدیل کنند.

 بانک مرکزی روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: «محیط خارجی برای اقتصاد روسیه همچنان چالش برانگیز است و به طور قابل توجهی فعالیت اقتصادی را محدود می کند.

 در عین حال، تورم سریع‌تر کاهش می‌یابد و کاهش فعالیت‌های اقتصادی از میزان انتظار بانک روسیه در آوریل کمتر است.»

 در این گزارش آمده است که میانگین تورم در سال 2022 بین 14 تا 17 درصد خواهد بود. CBR اضافه کرد که «ضرورت کاهش نرخ کلیدی را در جلسات آتی خود در نظر خواهد گرفت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا