انتخابات آمریکا: چهار سال سرنوشت‌ساز برای ارزهای دیجیتال

انتخابات آمریکا: چهار سال سرنوشت‌ساز برای ارزهای دیجیتال
یک روز تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده باقی مانده است. در کنار تمام مباحث جنجال‌برانگیز مطرح‌شده در خصوص هر یک از نامزدهای این انتخابات، خصوصاً دو نامزد اصلی، دونالد ترامپ و جو بایدن، آنچه که علاقه‌مندان به فضای ارزهای دیجیتال را به خود مشغول ساخته، رویکرد و سیاست‌های احتمالی هر یک از نامزدها نسبت به بلاک چین و ارزهای دیجیتال است. در هفته اخیر، در مقالاتی جداگانه تأثیر انتخاب بایدن و ترامپ را در انتخابات پیش‌رو بر فضای کریپتو در ارزدیجیتال خواندید. کوین دسک در مقاله‌ دیگری که اخیراً منتشر کرده است، برخی رویدادهای احتمالی را در صورت پیروزی هر کدام از نامزدهای اصلی و تأثیرات احتمالی آنها بر فضای ارزهای دیجیتال در قدرتمندترین کشور دنیا بررسی کرده است.

با اینکه هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات در مورد مواضع مرتبط با دنیای ارزهای دیجیتال نظر خود را بیان نمی‌کنند، اما نتیجه‌ی این انتخابات تعیین‌کننده سیاست دولت این کشور در خصوص ارزهای دیجیتال تا چهار سال آینده خواهد بود.

انتخابات آمریکا چه تأثیری بر صنعت ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟

در حال حاضر، تبلیغات خاصی مرتبط با رویکرد این دو نامزد در مورد بلاک چین انجام نمی‌شود و در کمپین‌های انتخاباتی، به‌ندرت نامی از ارزهای دیجیتال برده می‌شود. با این حال، افرادی که برای رهبری و خدمت به سازمان‌های فدرال توسط رئیس جمهور آینده ایالات متحده انتخاب می‌شوند، دستور کار مرتبط با بسیاری از مسائل فضای بلاک چین را، از ارزهای دیجیتال ملی (CBDC) گرفته تا وضعیت حقوقی توکن‌های مختلف، برنامه‌ریزی خواهند کرد.

کریستین اسمیت (Kristin Smith)، مدیر اجرایی گروه بلاک چین اسوسیشن (Blockchain Association) است، گروهی که می‌تواند در روند تصمیم‌گیری‌های دولت لابی‌گری و اِعمال نفوذ کند. اسمیت اظهار داشت که این انتخابات حائز اهمیت است و توضیح داد:

ما با مشکلات قانونی و نظارتی مهمی روبه‌رو هستیم. افرادی که قرار است بر سر کار بیایند، نقش بسیار بزرگی در چگونگی مواجهه با این مسائل قانونی مهم خواهند داشت.

با این همه، هیچ‌کدام از نامزدهای اصلی ریاست جمهوری ایالات متحده هیچ سیاست فوری و قابل‌اجرایی در مورد ارزهای دیجیتال مطرح نکرده‌اند. جان کالینز (John Collins)، یکی از اعضای گروه مشاوره اف‌اس وِکتور (FS Vector)، در مصاحبه‌ای اظهار داشت:

ارزهای دیجیتال در اولویت [برنامه‌های رئیس جمهور آتی] نیست که البته چندان عجیب نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور فعلی (نامزد حزب جمهوری‌خواه)، جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق (نامزد حزب دموکرات)، جو یورگِنسون (نامزد حزب آزادی‌خواه)، بروک پیرس (نامزد مستقل)، کارآفرین مشهور در زمینه ارزهای دیجیتال و کانیه وست، خواننده، در رقابت انتخاباتی سال جاری با یکدیگر رقابت می‌کنند. اکثر نظرسنجی‌های مهم اتفاق نظر دارند که این رقابت در اصل، بین ترامپ و بایدن است و سایر نامزدها ممکن است حتی تا ۵۰ رأی الکترال هم کسب نکنند.

پیش از این، ترامپ حدود دو سال پیش در توییتی اعلام کرد که طرفدار ارزهای دیجیتال نیست و به این صورت، علناً تکلیف خود را با بیت کوین مشخص کرد. با این حال، بایدن بیانیه عمومی خاصی در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال ارائه نکرده است. البته، پس از هک‌شدن حساب توییتری بایدن به همراه حساب توییتری چندین صرافی ارز دیجیتال، اینفلوئنسر و شبکه اجتماعی در ماه ژوییه (تیرماه)، کمپین انتخاباتی او به‌شوخی گفت که دیگر کمک مالی از طریق بیت کوین دریافت نخواهد کرد.

توییت بایدن
توییت بایدن: من هیچ بیت کوینی ندارم و هیچ‌گاه هم از شما درخواست نخواهم کرد که برایم بیت کوین ارسال کنید. با این حال، اگر می‌خواهید به من برای شکست‌دادن ترامپ و خاتمه‌دادن به ریاست جمهوری او کمک کنید، می‌توانید از این لینک استفاده کنید.

درواقع، در کمپین انتخاباتی هیچ‌کدام از نامزدها، موضوع بلاک چین و ارزهای دیجیتال به‌طور جدی مطرح نشده است.

قانون‌گذاران فدرال

به احتمال زیاد، بیشترین تأثیر نتیجه انتخابات بر سیاست‌های احتمالی دولت در خصوص ارزهای دیجیتال از سوی قانون‌گذاران فدرالی خواهد بود که رئیس جمهور و مجلس نمایندگان منصوب می‌کنند. مدیرهای ارشد کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، کمیسیون معاملاتی قراردادهای آتی کالاها (CFTC)، دفتر کنترل ارز (OCC) و همچنین وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری (Treasury) و امور خارجه (State) ایالات متحده فقط چند نفر معدود هستند که رویکرد دولت آینده ایالات متحده را نسبت به ارزهای دیجیتال شکل می‌دهند.

در حال حاضر، جِی کلیتون (Jay Clayton) کمیسیون بورس و اوراق بهادار را اداره می‌کند که ترامپ وی را به عنوان دادستان ایالات متحده در ناحیه جنوبی ایالت نیویورک نامزد کرده است. در صورت پیروزی ترامپ و تأیید کلیتون به‌عنوان رئیس دفتر دادستانی این منطقه، خانم هستر پیرس (Hester Peirce)، یکی از اعضای فعلی این کمیسیون، احتمالاً و حداقل به‌طور موقت، ریاست این کمیسیون را بر عهده خواهد گرفت.

انتخابات آمریکا چه تأثیری بر صنعت ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟
هستر پیرس، از حامیان بزرگ ارزهای دیجیتال در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

این اتفاق می‌تواند تأثیری شگرف بر دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشد. در گذشته، پیرس از توسعه ارزهای دیجیتال و مصالحه قانونی حمایت کرده بود و به‌علت مواضع خود در قبال ارزهای دیجیتال، «مادر ارزهای دیجیتال» لقب گرفته بود. یکی از پیشنهادهای پیرس در این راستا، ایجاد فضایی ایمن برای توسعه توکن‌های دیجیتال پیش از مواجهه با موانع قانونی بود.

مشخص نیست که بایدن در صورت پیروزی در انتخابات، چه فردی را برای ریاست کمیسیون بورس و اوراق بهادار در نظر خواهد داشت. با این حال، فعلاً می‌توان کارولین کرنشا (Caroline Crenshaw) و الیسون هِرِن لی (Allison Herren Lee)، از اعضای دموکرات کمیسیون را از جمله گزینه‌های بالقوه تصاحب این مسند پیش‌بینی کرد.

رون هَموند (Ron Hammond)، یکی از لابی‌گرها و افراد بانفوذ صنعت ارزهای دیجیتال در دولت است که پیش از این دستیار وارن دیویدسون (Warren Davidson)، نماینده حزب جمهوری‌خواه در ایالت اوهایو بوده است. به عقیده هموند، انتظار می‌رود این کمیسیون اقدامات اجرایی بیشتری طی سال آینده انجام دهد، خصوصاً اگر بایدن پیروز این انتخابات باشد. هموند معتقد است:

صرف‌نظر از اینکه چه کسی پیروز انتخابات است، بسیاری از مسئولین اجرایی قصد دارند مقام خود را طی سال آینده نیز حفظ کنند. آنها می‌خواهند نشان دهند که در روند قانون‌گذاری و اجرای قوانین درگیر هستند و در خواب خرگوشی فرو نرفته‌اند.

هموند ادامه داد که به‌طور کلی، به نظر می‌رسد اعضای این کمیسیون بیشتر از اینکه چارچوب قانونی مشخصی تدوین کنند، به‌دنبال «نظارت با اجرای قوانین» هستند.

احتمالاً نقش دفتر کنترل ارز در ایجاد این چارچوب‌های نظارتی بیشتر است. هیث تاربرت (Heath Tarbert)، رئیس فعلی این دفتر که از سال ۲۰۱۹ روی کار آمده است، چند سال دیگر برای هدایت روند قانون‌گذاری این حوزه فرصت دارد.

هموند گفت جهت‌گیری دفتر کنترل ارز که از زمان روی‌کارآمدن برایان بروکس (Brian Brooks) به‌عنوان ناظر ارشد سیستم مالی، چندین تصمیم مهم در خصوص وضعیت قانونی ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده است، هنوز مشخص نیست. او همچنین افزود:

هنوز هیچ نامی به گوشم نخورده است، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات.

هنوز معلوم نیست که ایالات متحده ارز دیجیتال ملی خود را منتشر می‌کند یا خیر. با این حال، فدرال رزرو اعلام کرده است که در حال تحقیق روی فناوری‌های مختلفی است که می‌توانند از دلار دیجیتال پشتیبانی کنند. همچنین، لائل برِینارد (Lael Brainard)، فرماندار فدرال بوستون، در اوایل سال جاری در مورد این موضوع سخنرانی کرد. علاوه بر این، شایعاتی مبنی بر احتمال انتخاب برینارد به‌عنوان وزیر خزانه‌داری در صورت پیروزی بایدن مطرح است.

از سوی دیگر، مشخص نیست که آیا استیون منوچین (Steven Mnuchin)، وزیر فعلی خزانه‌داری، در صورت پیروزی ترامپ در مسند خود باقی خواهد ماند یا خیر. با این حال، هموند بر این باور است که در صورت پیروزی ترامپ، احتمالاً جِروم پاول (Jerome Powell) به‌عنوان رئیس فدرال رزرو به کار خود ادامه خواهد داد.

انتخابات آمریکا چه تأثیری بر صنعت ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟
جروم پاول؛ رئیس فعلی فدرال رزرو

شکاف ایدئولوژیک

با این همه، به نظر برخی صاحب‌نظران، این انتخابات نمی‌تواند تغییر قابل‌ملاحظه‌ای در صنعت ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

جان سدونوف (John Sedunov)، استادیار رشته اقتصاد و امور مالی در دانشکده کسب‌وکار دانشگاه ویلانووا، در این خصوص گفت:

از نظر من، صرف‌نظر از اینکه چه کسی پیروز این انتخابات خواهد بود، تفاوت زیادی در قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال رخ نخواهد داد.

به عقیده سدونوف، احتمالاً همانند گذشته قانون‌گذاران ارزهای دیجیتال را دارایی‌های مالی تلقی خواهند کرد. او توضیح داد:

تا به اینجا، با توجه به شرایط فعلی شرکت‌های بزرگ فناوری و مقررات مالی، می‌توان گفت که در دولت احتمالی بایدن، نظارت بیشتری بر مؤسسات مالی و بانک‌ها اِعمال خواهد شد. با این حال، من فکر نمی‌کنم که در حال حاضر صنعت ارزهای دیجیتال تا حدی پیشرفت کرده باشد که دولت اقدام خاصی برای کاهش تأثیر منفی آن بر اقتصاد اتخاذ کند.

اسمیت نیز خاطرنشان کرد که مشخص نیست چه افرادی در دولت احتمالی بایدن در مسند قدرت و قانون‌گذاری خواهند بود. او همچنین افزود که در صورت پیروزی ترامپ در دور دوم، شرایط برای فضای ارزهای دیجیتال آشناتر خواهد بود.

همچنین، رئیس جمهور بعدی ممکن است در رسیدگی به مسائل مرتبط با فضای ارزهای دیجیتال، مانند حریم خصوصی داده‌ها، قوانین مربوط به مبارزه با انحصارطلبی شرکت‌های بزرگ و حمایت از مصرف‌کننده، نقشی مثبت و موثر داشته باشد.

ویلیام بار (William Barr)، دادستان کل حال حاضر ایالات متحده، موضعی منفی در قبال فضای صنعت رمزنگاری دارد و مخالفت خود را در چارچوب نظارتی ارزهای دیجیتال و همچنین طی بیانیه‌‌ای تنظیم‌شده با همکاری با سایر آژانس‌های اطلاعاتی، مطرح کرده است. مشخص نیست که آیا گزینه موردنظر بایدن برای تصاحب این مقام نیز رویکرد مشابهی خواهد داشت یا خیر.

انتخابات آمریکا چه تأثیری بر صنعت ارزهای دیجیتال خواهد داشت؟
ویلیام بار، دادستان کل آمریکا و از مخالفان ارزهای دیجیتال

به عقیده سدونوف، حمایت از مصرف‌کننده موضوعی است که به احتمال زیاد موردتوجه ویژه تیم بایدن قرار خواهد گرفت. او افزود:

به نظر من، بهترین کاری که فضای ارزهای دیجیتال و شرکت‌کنندگان آن می‌توانند در صورت پیروزی بایدن انجام دهند، این است که اعلام کنند عملکرد این صنعت به نفع مصرف‌کنندگان و برای سلامت اقتصاد مفید است.

به نظر کالینز، بعید است که در صورت پیروزی بایدن قوانین و دستورالعمل‌های موجود بلافاصله لغو شود. حداقل می‌توان گفت که این کار، اولویت دولت بایدن نخواهد بود.

کالینز گفت که ممکن است افراد صاحب‌منصب در دولت آینده، سوابقی در حوزه ارزهای دیجیتال داشته باشند و رویکرد مثبت‌تری اتخاذ کنند. او معتقد است با توجه به افزایش میزان علاقه قانون‌گذاران اروپایی و آسیایی به ارزهای دیجیتال ملی و سایر قوانین مرتبط با بلاک چین، خصوصاً با سرعت‌گرفتن توسعه یوآن دیجیتال توسط دولت چین، به احتمال زیاد دولت بعدی مجبور است کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهد. او توضیح داد:

گمان نمی‌کنم که دولت فدرال رویکردی سهل‌گیرانه‌ نسبت به بیت کوین و ارزهای دیجیتال داشته باشد. با این حال، ایده بازشدن فضا برای شبکه‌های قابل‌اعتماد پرداخت را می‌توان به‌عنوان موضوعی مهم در مذاکرات با قانون‌گذاران در نظر داشت.

انتخابات مجلس نمایندگان

اگرچه رئیس جمهور ممکن است سال آینده قوانین مربوط به فضای ارزهای دیجیتال را تصویب کند، اما مجلس نمایندگان بخشی اعظمی از دیدگاه دولت نسبت به ارزهای دیجیتال را شکل می‌دهد. طبق تحلیل آماری وب‌سایت FiveThirtyEight، برتری در مجلس نمایندگان احتمالاً نصیب حزب دموکرات خواهد شد.

به گفته هموند، این یعنی مدیر کمیته بانکداری مجلس نمایندگان جایگزین خواهد شد و انتظار می‌رود سناتور شِرود براون (Sherrod Brown)، نماینده دموکرات ایالت اوهایو، رهبری این کمیته را بر عهده بگیرد.

به‌عقیده کالینز، احتمالاً هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان در مورد برخی قوانین مربوط به بازارهای معاملاتی و همچنین تعیین سازمان مسئول اجرای این قوانین به توافق خواهند رسید.

اسمیت نیز گفت که انتظار دارد سال آینده قانون‌گذارانِ بیشتری به بررسی ارزهای دیجیتال بپردازند. او افزود:

فقط طی چند ماه گذشته، چند نماینده سنا به ما (گروه بلاک چین اسوسیشن) مراجعه و اعلام کردند که [قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال] اولویت سال آینده آنها است و تصمیم دارند در این مورد بحث و گفت‌وگو کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا