هوشمندسازی ریال تا پایان تابستان/ رمز ریال بانک مرکزی جایگزین اسکناس می شود

به گزارش «نبض‌بانک»؛طبق اعلام بانک مرکزی، رمز ریال بناست تا شهریورماه اجرایی شود؛ با انتشار رمز ریال، افراد اسکناس ریال خود را تحویل بانک مرکزی می‌دهند و رمز ریال تحویل می‌گیرند که این رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه‌گذاری نیست و صرفاً جایگزین اسکناس خواهد شد.

 طی دهه گذشته رمزارزها در دنیا جایگاه ویژه ای پیدا کردند و همین امر نیز باعث شد تا به مرور بانکهای مرکزی تصمیم جدی در این خصوص بگیرند. برخی از کشورها طی این سال ها از رمز ارز ملی خود رونمایی کرده اند و برخی دیگر نیز کماکان درحال بررسی ابعاد آن هستند.

برهمین اساس نیز رویکرد جدیدی در بانک‌های مرکزی شکل گرفته و بانک‌های مرکزی در دنیا از این فناوری و برخی ویژگی های آن که به حاکمیت پولی لطمه‌ای وارد نمی‌کند، استفاده و مفهوم جدیدی با عنوان «رمز ارز ملی» ارائه کرده اند.

در صورتی که پول های سنتی را یک سر طیف و سمت دیگر آن را رمزارزها در نظر بگیریم، رمزپول بانک مرکزی (Central Bank Digital Currency) در میانه این دو طیف قرار دارد.

رمزپول های بانک مرکزی به مانند رمزارزها بی پشتوانه نیستند. در حال حاضر در 90 کشور، بانک های مرکزی پروژه‌ای را بر روی رمزپول بانک مرکزی تعریف کردند که برخی از آنها در مراحل تحقیقاتی قرار دارند، برخی دیگر مقررات را تصویب کرده‌اند و آماده ارائه رمزپول هستند، برخی ارائه اولیه و آزمایشی را آغاز کردند و در کشورهای معدودی نیز رمزپول عملیاتی شده و مردم آن کشورها می توانند در سطح کل کشور از رمزپول‌ها استفاده کنند.

در ایران نیز آنطور که پیش از این بارها از سوی بانک مرکزی اعلام شده، برنامه های جدیدی برای استفاده از رمزارزها تدوین شده و بناست در ماه های آینده بصورت آزمایشی در دستور کار قرار گیرد.  27 دی ماه سال گذشته رمزپول ملی در شورای پول و اعتبار تصویب شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا