نیویورک‌تایمز: خطرناک‌ترین هفته تاریخ آمریکا در پیش است

با نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان یا ۱۷ اکتبر و آغاز رسمی رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بازار نظرسنجی ها، گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی داغ و داغ‌تر می‌شود؛ انتخاباتی که در یک حرکت بی سابقه ۹۰ میلیون نفر به صورت پستی و زودهنگام در آن شرکت و پیش‌بینی‌ها را بیش از پیش هیجان‌انگیز کرده‌اند.

 

به گزارش نبض بانک ،  با نزدیک شدن به روز ۱۳ آبان یا ۱۷ اکتبر و آغاز رسمی رای گیری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بازار نظرسنجی ها، گمانه زنی‌ها و تحلیل‌های انتخاباتی داغ و داغ‌تر می‌شود؛ انتخاباتی که در یک حرکت بی سابقه ۹۰ میلیون نفر به صورت پستی و زودهنگام در آن شرکت و پیش‌بینی‌ها را بیش از پیش هیجان‌انگیز کرده‌اند.

***

«نیویورک‌تایمز»: خطرناک‌ترین هفته تاریخ آمریکا در پیش است

«چارلز اِم. بلو» ستون‌نویس روزنامه «نیویورک‌تایمز» در یادداشتی، این هفته را خطرناک‌ترین هفته تاریخ آمریکا از زمان جنگ‌های داخلی این کشور خواند.

بلو در یادداشت خود نوشت: «اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، زیر بار نرفته و همچنان رئیس‌جمهور خواهد ماند. هواداران او احتمالاً تصور خواهند کرد که نتیجه انتخابات دزدیده شده است. او بذر این طرز فکر را از چند ماه پیش کاشته و فرماندهی ارتش، وزارت دادگستری و بخش‌هایی از نهاد‌های اطلاعاتی را در دست خواهد داشت».

وی می‌افزاید، ترامپ می‌داند که دادستان منطقه «منهتن» در حال تحقیق درباره تخلفات مالی او بوده و ممکن است به محض ترک کاخ سفید با اتهاماتی روبه‌رو شود و نتواند از دستور عفو برای خودش استفاده کند. او طعم قدرت را چشیده و نمی‌تواند دنیا را بدون خودش تصور کند. باخت او و تبدیل شدنش به اولین رئیس جمهور تک دوره‌ای آمریکا پس از نزدیک به سی سال، برایش مایه شرمساری خواهد بود.

بلو می‌نویسد، از سوی دیگر همه‌گیری جهانی ویروس کرونا همچنان ادامه دارد، اما ترامپ که بارها آن را دست کم گرفته است و به طور غم‌انگیزی در مدیریت آن ناتوان بوده است، همچنان تعهدی به آن احساس نخواهد کرد. ترامپ در صورت شکست، زخم‌خورده، هراسان و خطرناک خواهد شد. مردم همین حالا در حال آماده شدن برای بروز خصومت و خشونت هستند.

***

ترامپ: من پیروزم 
سی بی اس نیوز گزارش داد:  دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی اظهاراتی مدعی شد پیروزی او در انتخابات سوم نوامبر بزرگتر از رقابت سال ۲۰۱۶ خواهد بود. رئیس جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در شهر رُم ایالت جورجیا گفت: من فکر می‌کنم ما در انتخابات سوم نوامبر حتی بهتر از چهار سال پیش کار خواهیم کرد و به پیروزی بزرگتری دست خواهیم یافت.
وی افزود: شاید بتوانیم به حد کافی رای جمع کنیم که همان سه شنبه شب پیروزی را اعلام کنیم.ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش طبق روال همیشه سیاست دموکرات‌ها و بایدن را در مقابله با ویروس کرونا پیش کشید و گفت: برنامه بایدن برای مقابله با شیوع ویروس کرونا این است که اقتصاد را متوقف کند و روند ساخت واکسن را به تاخیر بیندازد. این امر نه تنها به مرگ افراد زیاد منجر می‌شود بلکه آمریکا را به یک زندان تبدیل می‌کند.
رئیس جمهور آمریکا در این گردهمایی انتخاباتی اظهار داشت شرکت‌های داروسازی او را دوست ندارند، زیرا سیاست گذاری او برای قیمت گذاری دارو مورد پسند آن‌ها نیست. او وعده داد که در صورت انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، قیمت داروها را کاهش می‌دهد. وی تا آنجا پیش رفت که گفت «قیمت داروها را به پایین‌ترین سطح در جهان خواهد رساند.»
ترامپ ضمن انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی بایدن گفت: من تروریست‌ها و افراطی‌ها را بیرون از کشور نگه می‌دارم. او در ادامه از نامزد انتخابات ریاست جمهوری به دلیل تعهد برای افزایش پذیرش پناهندگان به میزان ۷۰۰ درصد انتقاد کرد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ و جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در چند ایالت سرنوشت ساز رقابت تنگاتنگی را ادامه می‌دهند.

***

آخرین نظرسنجی ها

وضعیت نظرسنجی ها تا روز اول نوامبر نشان می‌دهد که جو بایدن در سطح سراسری و در اغلب ایالات‌ چرخشی از دونالد ترامپ جلوتر است.

در نظرسنجی  IBB/TIPP تا روز یکشنبه یکم نوامبر، بایدن ۵ امتیاز از ترامپ جلوتر است. در نظرسنجی مشترک «ان‌بی‌سی و وال استریت ژورنال» بایدن در سطح کشور از ترامپ ۱۰ امتیاز پیش است.

به گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، در یک نظرسنجی ملی انجام شده، جو بایدن با اختلاف ۵۲ درصد در مقابل ۴۲ درصد همچنان از دونالد ترامپ پیش است که تقریباً در دو هفته گذشته میزان اختلاف دو نامزد، ثابت بوده است. اما طبق همین نظرسنجی، در ۱۲ ایالت کلیدی اختلاف دو نامزد ۵۱ به ۴۵ درصد با پیشتازی بایدن است که نشان می‌دهد ترامپ توانسته در کمی بیش از یک ماه اختلاف خود را با بایدن از ۱۰ درصد به ۶ درصد برساند.

نکته دیگر این که بایدن با اختلاف ۶۱ به ۳۵ درصد در مقابل ترامپ در میان افرادی پیش است که در رای‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند؛ در حالی که در بین کسانی که قصد دارند در روز انتخابات رای بدهند، ترامپ ۶۱ به ۳۲ درصد پیشتاز است.

این نظرسنجی را وال استریت ژورنال و شبکه ان‌بی‌سی با شرکت ۱۰۰۰ رای‌دهنده ثبت نام شده از طریق تلفن بین ۲۹ تا ۳۱ اکتبر (دو روز پیش) انجام داده‌اند. این نظرسنجی آمار در هر ایالت کلیدی را به صورت مجزا بررسی نکرده و رقم میانگین در همه این ایالات‌ را ارائه کرده است.

شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه نوشت: نظرسنجی جدید دی مونز رجیستر و شرکت افکارسنجی «سِلزر اند کامپانی» در ایالت آیووا نشان می دهد که ترامپ با اختلاف ۴۸ به ۴۱ در بین رای دهندگان احتمالی در این ایالت جلوتر است.

متوسط نظرسنجی ها در آیووا پیشتازی بایدن با اختلاف ۲ درصدی را نشان می داد.

تنها چند ساعت تا انتخابات آمریکا؛ آخرین نظرسنجی ها چه می گویند!؟/ کاهش برتری بایدن در برابر ترامپ

سی ان ان نوشت: بایدن نامزد محبوب در ایالات چرخشی است که به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد و پیشتازی او بسیار بیشتر از آن چیزی است که درباره هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ مشاهده شد.

اما نظرسنجی شرکت سلزر یک استثنا را نشان می دهد. اگر این نتایج درست باشد، ترامپ در جایگاه بهتری نسبت به آنچه تصور می شود و ما با رقابت تنگاتنگ تری نسبت به آنچه انتظار داریم مواجه خواهیم بود.

تعداد معدودی از ۲۷۰ رای الکترال بایدن از طریق آیووا بدست می آید اما اگر بایدن عملکرد بهتری نسبت به ترامپ در این ایالت نداشته باشد، دموکرات ها باید نگران باشند که او عملکرد بهتری در دیگر مکان ها ندارد.

در حقیقت این احتمال وجود دارد که ترامپ با اختلاف فاحش در ایووا پیروز شود که این امر پیش بینی می کند در دیگر ایالت ها همچون ایالات محل رقابت در غرب میانه، ایالاتی همچون میشیگان و ویسانسین مشکل وجود خواهد داشت.

اما متوسط نظرسنجی ها در آیووا که اختلاف اندک پیشتازی نامزدها را نشان می دهند؛ مانند نظرسنجی های انجام شده توسط دانگاه مانموث، نیویورک تایمز و کالج سِیِنا و دانشگاه کوئینپیاک.

موضوعی که باعث شده نظرسنجی سلزر دموکرات ها را نگران و جمهوری خواهان را امیدوار کند، سابقه نظرسنجی این شرکت است. چهار سال پیش، نظرسنجی نهایی سلزر نشان داد که ترامپ با اختلاف هفت نقطه ای از کلینتون جلوتر است. در روز انتخابات ترامپ با ۹ اختلاف در این ایالت پیروز شد.

نظرسنجی امسال این شرکت همزمان با نظرسنجی های دیگری انجام شده که نشان از عقب افتادن ترامپ در دیگر ایالات دارد.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است: اختلاف بایدن در رقابت های امسال حدود ۵ و ۶ درصد بیشتر از کلینتون در روزهای پایانی رقابت ها در نظرسنجی های ملی است. باور نتایج سلزر به این معناست که باید پذیرفت نظرسنجی های ملی  فاحش ترین خطای خود را دستکم در ۴۰ سال گذشته داشته اند. مگر این که اتفاقی کاملا منحصربفرد در آیووا رخ دهد.

به نوشته سی ان ان، با این حال این شرکت نیز در گذشته اشتباهاتی داشته است و نظرسنجی ها معجزه گر نیستند. برخی شرکت های نظرسنجی می خواهند نتایجی را منتشر کنند که از دیگر نتایج متفاوت به نظر برسد.

در هفته ای که گذشت، شبکه خبری ای بی سی نیوز و روزنامه واشنگتن پست گزارش دادند در ایالت ویسکانسین بایدن با اختلاف ۱۷ پله ای از ترامپ جلوتر است. بعید است که بایدن در ویسکانسین با این اختلاف جلو باشد و در آیووا با اختلاف ۷ نقطه ای عقب باشد. حقیقت چیزی بین این هاست و به همین دلیل همیشه متوسط  نظرسنجی ها کارامدتر است.

سی ان ان در بخشی از گزارش خود آورده است: اختلاف بایدن در رقابت های امسال حدود ۵ و ۶ درصد بیشتر از کلینتون در روزهای پایانی رقابت ها در نظرسنجی های ملی است. باور نتایج سلزر به این معناست که باید پذیرفت نظرسنجی های ملی، فاحش ترین خطای خود را دستکم در ۴۰ سال گذشته داشته اند. مگر این که اتفاقی کاملا منحصربفرد در آیووا رخ دهد.

نگاهی به نظرسنجی های ملی، دلایل بیشتری را در اختیار می دهد که نتایج نظرسنجی سلزر را رد می کند. این که آیووا ایالتی است که تعداد زیادی سفیدپوست بدون مدرک دانشگاهی در آن ساکن هستند.

آیا نظرسنجی های ملی نشان می دهد، آیا ترامپ از حمایت این گروه برخوردار است؟ پاسخ منفی است.

اما روزنامه نیویورک تایمز در تازه ترین گزارش نظرسنجی این روزنامه و کالج سِینا از پیشتازی آشکار بایدن در چهار ایالت چرخشی مهم شامل پنسیلوانیا، فلوریدا، آریزونا و با اختلاف بیشتر ویسکانسین حکایت دارد.

این روزنامه نوشت اکنون نسبت به سال ۲۰۱۶ رای دهندگانی که در این انتخابات رای نداده بودند، مصمم به مشارکت بیشتر هستند که عمدتا رای آنها به دموکرات هاست.

بنا بر این نتایج حمایت از بایدن در ویسکانسین قوی تر است و اختلاف پیشتازی او ۱۱ نقطه ای است و نشان می دهد که بایدن با ۵۲ درصد آرا از ترامپ با ۴۱ درصد جلوتر است.

نیویورک تایمز نوشت: عملکرد بایدن در نقشه انتخاباتی آمریکا دست کم از سال ۲۰۰۸ او را ظاهرا در جایگاه قوی تری در آستانه روز انتخابات قرار می دهد. در این سال در بحبوحه بحران جهانی اقتصاد باراک اوباما نامزد دموکرات ها توانست با ۳۶۵ رای الکترال به کاخ سفید راه یابد.

در روزهای پایانی کارزارهای انتخاباتی در آمریکا بایدن با اختلاف سه درصد در فلوریدا (۴۷ به ۴۴) از ترامپ جلوتر است که این پیشتازی با حاشیه خطا بوده است. در آریزونا و پنسیلوانیا این اختلاف پیشتازی بایدن به شش نقطه رسید.

نیویورک تایمز در گزارش دیگری نوشت: وقتی ترامپ از نظرسنجی ها صحبت می کند، تاکید او بر نظرسنجی هایی است که به نظر او به نفعش است. نتایجی که نشان می دهند او از بایدن عقب تر است- تقریبا همه نظرسنجی های ملی- صرفا از نظر ترامپ اخبار جعلی هستند.

به طور کلی، بایدن همچنان در مقایسه با دونالد ترامپ، از وضعیت بهتری در نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برخوردار است. با این حال، این مساله، پیروزی نهایی کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را تضمین نمی‌کند. هیلاری کلینتون نیز در جریان نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، برتری قابل توجهی در مقایسه با ترامپ داشت؛ با این حال، وی در جلب آرای الکترال شکست خورد و در نهایت این ترامپ بود که رئیس جمهور آمریکا شد.

ترامپ در توئیتی نوشت، «پیروزی بزرگی در همه نظرسنجی هایی که مهم هستند برایش رقم خورده است.»

به نظر می رسد منظور او نظرسنجی راسموسن است که در تضاد با دیگر نظرسنجی ها تصویر امیدوارکننده تری را برای پیروزی ترامپ در سطح ملی ترسیم کرده است. به علاوه نظرسنجی «گروه ترافالگار» (Trafalgar Group) نتایج خوبی را در نظرسنجی ایالات غرب میانه برای ترامپ داشته است.

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فردا سه شنبه سوم نوامبر برابر با ۱۳ آبان برای تعیین رئیس جمهوری و معاون او برگزار می شود.

به طور کلی، بایدن همچنان در مقایسه با دونالد ترامپ، از وضعیت بهتری در نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا برخوردار است. با این حال، این مساله، پیروزی نهایی کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را تضمین نمی‌کند. هیلاری کلینتون نیز در جریان نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، برتری قابل توجهی در مقایسه با ترامپ داشت؛ با این حال، وی در جلب آرای الکترال شکست خورد و در نهایت این ترامپ بود که رئیس جمهور آمریکا شد.

با توجه به اینکه نظام رای دهی در آمریکا، برای هر ایالت تعدادی آرا الکترال تعیین می‌کند که بدون توجه به شدت رقابت و پیروزی یک نامزد در کسب آرا مردمی یک ایالت، به سوی او (فردِ پیروز) جلب می‌شود، ایالات‌ چرخشی آمریکا (آن ایالاتی که دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به طور سنتی در آن‌ها از موقعیت غالب و برتر برخوردار نیستند)، می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در روند برگزاری انتخابات و معرفی پیروز نهایی آن بازی کنند. گاردین مرتب، میانگین نظرسنجی‌های انتخاباتی نامزد‌های انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را در کل این کشور و همچنین ایالت‌های چرخشی منتشر می‌کند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا سه‌شنبه سوم نوامبر / ۱۳ آبان برگزار می‌شود. شهروندان آمریکا که ۱۸ سال تمام داشته باشند، واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

هر چند اغلب توجه در انتخابات سه‌شنبه بر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، یعنی بایدن و ترامپ متمرکز است، در این انتخابات در مورد کنگره نیز تصمیم‌ گرفته می‌شود.

در انتخابات نوامبر تکلیف تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۳ کرسی سنا مشخص خواهد شد.

سال ۲۰۱۶ از حدود ۲۵۰ میلیون شهروند آمریکایی واجد شرایط ، نزدیک به ۱۳۹ میلیون نفر در انتخابات رای دادند.

تابناک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا