طلا در بازار ایران جان گران شدن ندارد/طلا در بازار جهانی در مسیر بزرگترین رشد قیمتی 3 ماه گذشته است

بررسی سهم انتخابات آمریکا و پیشی گرفتن بایدن از رقیب سرسخت خود در کاهش قیمت طلا در بازار ایران اگرچه امروز به یکی از داغ ترین مباحث اقتصادی کشور تبدیل شده است اما به گفته بسیاری از تحلیلگران « طلا در بازار ایران دیگر جان گران شدن ندارد».

به گزارش نبض بانک ،  در حالی که قیمت جهانی طلا این روزها بیش از هر عامل دیگری تحت تاثیر انتخابات آمریکاست، قیمت این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی روندی صعودی خود را آرام آرام و با احتیاط دنبال میکند.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با نیم درصد کاهش به 1939 دلار و 10 سنت رسید. این در حالی است که قیمت طلا در روز پنج شنبه هفته گذشته با توجه به کاهش ارزش دلار تنها 2 و 4 دهم درصد رشد کرد که توانست رشد هفته گذشته را به 3 و 2 دهم درصدبرساند.

این در شرایطی است که تحلیلگران بزرگ اقتصادی تغییرات قیمت طلا را در بازارها بیش از هر عامل دیگر تحت تاثیر شرایط روانی ناشی از انتخابات می دانند.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی ان جی مارکتس در این خصوص عقیده دارد، تغییرات قیمت دلار امروز مهم ترین عامل تاثیر گذار قیمت در بازار جهانی طلاست و قطعا بعد از توقف جو روانی ناشی از انتخابات دوباره سیاست های مالی بر بازار طلا حاکم می شود.

با این وجود به نظر می رسد قیمت طلا در مسیر ثبت بزرگترین رشد هفتگی در سه ماه گذشته خود قرار دارد و بر خلاف کاهش قیمت طلا در بازارهای داخلی مسیر رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی همزمان با افزایش ارزش دلار رو به بالا در حال سپری شدن است.

با این حساب با افزایش قیمت 24 ارز در مقابل افزایش قیمت پلکانی دلار خریداران غیر آمریکایی امروز طلا را ارزان تر خریداری میکنند.
طلا در بازار ایران بلاخره ارزان شد.

قیمت طلا برای نخستین بار طی چند ماه اخیر با افت قیمتی شاخص در روز پنجشنبه در از قیمت هر گرم یک میلیون و سیصد و چهل و دو هزار و هفتصد تومان به کمتر از یک میلییون و دویست و 19 هزار تومان رسید و در ساعاتی از روز با قیمتی پایین تر معامله شد.

با این حال روند کاهش قیمت طلا در بازار ایران امروز نیز ادامه پیدا کرد و با نزدیک به 8 و 26 دهم درصد کاهش قیمت 1 میلیون و 125 هزار و 900 تومانی را تجربه کرد.

اگرچه کاهش یکباره قیمت طلا در هفت گذشته به عنوان یک واکنش به نتیجه انتخابات آمریکا از سوی بازیگردانان اقتصادی بازار ایران مورد پذیرش واقع شد اما تحلیلگران امیدوار بودند با شروع هفته جاری قیمت به وضعیت سابق خود بازگردد.

چراکه باید پذیرفت به هر حال افزایش یا کاهش قیمتی که به واسطه انتخابات در آمریکا در کشور رخ داده است، قبل از اجرای سیاست های رئیس جمهور جدید و تنها با امید به تحقق وعده ها بوده است که با این حساب عمری نه چندان طولانی خواهد داشت.

هجوم سرمایه گذاران طلا به بازارها کاهش قیمت را رقم زده است
آیت محمد ولی رئیس صنف اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره به خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار داشت: اگرچه این روزها انتخابات آمریکا موجی از کاهش قیمت را در بازار به وجود آورده است اما باید پذیرفت بیش از هر عامل خارجی دیگری هجوم سرمایه گذاران بازار طلا برای فروش دارایی های خود عامل کاهش جدی قیمت طلا در بازار است.

وی بیان کرد: برخی با امید به پیروزی ترامپ و افزایش قیمت اقدام به سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه کرده اند که این روزها سرمایه خود را در تهدید کاهش قیمتی شدید میبینند که همین تمایل زیاد برای عرضه قیمت را کاهش داده است.

رئیس صنف اتحادیه طلا و جواهر تهران عنوان داشت: تحمل خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت از یک سو و تمایل فروش سرمایه گذاران دو عاملی است که موجب شده بازار طلای ایران این روزها در شوک بزرگ کاهش قیمتی باشد که به نظر می رسد با فروکش تب انتخابات آمریکا بتوانیم به ثباتی نسبی در این حوزه دست پیدا کنیم.

در حالی که افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی افزایش قیمت طلا را به همراه داشته در بازارهای داخلی شاهد کاهش چشمگیر قیمت طلا هستیم تا جائی که روز پنجشنبه طلادر بازار ایران با بیش از 10 درصد کاهش قیمت معامله شد و امروز نیز در شروع هفته جدید بازار طلا کاهش 8 و نیم درصدی را تجربه کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا