فیلم ورود خودروهای آمریکایی به کشور / سکوت معنادار گمرک در جنگ اقتصادی!+تصاویر دلخراش

به گزارش نبض بانک ، در چهارم آبان ماه سال جاری بود که تابناک موضوع مشاهده تریلی‌های حامل خودرو‌ها خارجی به خصوص خودرو‌های آمریکایی در سطح جاده‌های ایران را مطرح کرد. این در حالی است که ورود خودرو‌های خارجی به خصوص خودرو‌های آمریکایی به ایران ممنوع است. از تاریخ

فیلم ورود خودروهای آمریکایی به کشور/ سکوت معنادار گمرک در جنگ اقتصادی!

چهارم آبان ماه سال جاری بود که تابناک اقتصادی در مطلبی با تیتر چگونه پای خودروهای آمریکایی به کشور باز شده است؟ به بررسی مشاهدات یکی از مخاطبان تابناک در زمینه ورود خودروهای خارجی به خصوص خودروهای آمریکایی به کشورمان پرداخت و اشاره شد که این مخاطب تابناک چند تریلی حامل خودروهای خارجی و آمریکایی را در یکی از جاده های کشور مشاهده کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در آن مطلب اشاره شد که این خودرو‌ها در حالی وارد کشور شده اند که ورود خودرو‌های خارجی از تیرماه سال ۱۳۹۷ به دلیل مشکلات ارزی کشور و ورود خودرو‌های آمریکایی از سال ۱۳۹۵ و پس از بیانات رهبر انقلاب مبنی بر جلوگیری از ورود خودرو‌های آمریکایی به کشور، ممنوع شده اند. همچنین اشاره شد، اگر این خودرو‌ها به قصد ترانزیت به کشور دیگری وارد ایران شده اند، چرا از ترانزیت خودرو‌های آمریکایی در این جنگ اقتصادی جلوگیری نشده است؟

در آن مطلب عنوان شد که تابناک منتظر پاسخ نهاد‌های ذی ربط و به خصوص گمرک در این زمینه می‌ماند. متاسفانه با گذشت دو هفته از مطرح شدن این مساله، هیچ یک از نهاد‌های ذی ربط پاسخی برای تابناک ارسال نکردند.

این در حالی است که در ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۹ یکی از خبرگزاری‌ها در مورد ورود یک خودروی فراری به گمرک آستارا خبری را منتشر کرده بود که بلافاصله با واکنش مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران رو به رو شد و ایشان طی مصاحبه ای اعلام کرد: هیچ‌گونه واردات خودرویی از این مدل حتی موقت یا تحت صحابت کارنه دوپاساژ صورت نگرفته و این خودروی سواری چند روز پیش به مقصد کشور امارات ترانزیت خارجی شده که از گمرک آستارا وارد و از گمرک شهید باهنر نیز خارج شده است.

فیلم ورود خودروهای آمریکایی به کشور/ سکوت معنادار گمرک در جنگ اقتصادی!

وی تاکید کرده بود، مبدأ خودروی فراری کشور آذربایجان‌ و مقصد آن نیز کشور امارات بوده است و حداکثر زمان اعتبار پروانه حمل بعد از خروج از مبدا چهار روز بوده و اکنون نیز این خودرو از ایران خارج شده است.

اما حالا در این مدتی که خبر تابناک درباره خودروهای آمریکایی منتشر شد، تنها مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان طی گفت‌وگویی در ۵ آبان ۹۹ با رد واردات خودرو‌های آمریکایی به کشور گفت: واردات خودروهای خارجی که در جاده مشاهده شده، ترانزیت است؛ یعنی خودروهای خارجی و آمریکایی از گمرکات جنوب کشور به گرجستان، اوکراین، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان ترانزیت می ‌شود. وی ادامه داد: در این بازه زمانی، فعالان خودرو جرات نزدیک شدن به این حوزه یا قاچاق خودرو به کشور را ندارند. از این ‌روی، احتمال واردات خودروهای آمریکایی قاچاق بسیار ضعیف است. با توجه به درخواست کشورهای همسایه خزر، برخی خودروهای خارجی از خلیج فارس به کشورهای مورد اشاره بالا وارد می‌شود.

این تنها واکنش به خبر تابناک بود و حالا تابناک با توجه به عدم پاسخگویی نهادهای ذی ربط در این باره، فیلم این تردد تریلی های حامل خودروهای آمریکایی را منتشر و دوباره این پرسش را مطرح می کند که این خودروها چگونه و به چه منظوری وارد کشور شده اند؟ اگر به گفته دبیر انجمن واردکنندگان این خودروها به قصد ترانزیت به کشور وارد شده اند، چرا در جنگ اقتصادی که آمریکا علیه کشور ما به راه انداخته و راه ورود کلیه کالاها از جمله کالاهای اساسی و دارو به کشور را بسته است، ایران یا مسئولین ایرانی بخش هایی همچون گمرک، باید اجازه ورود و ترانزیت کالاهای آمریکایی از کشورمان به کشورهای همسایه را بدهند؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا