اردوغان رئیس بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرد

اردوغان رئیس بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرد/ متحد اردوغان سکان بانک مرکزی را به دست گرفت

رئیس جمهور ترکیه پس از سقوط ارزش لیر این کشور طی حکمی رئیس کل بانک مرکزی این کشور را برکنار کرد و یکی از متحدان خود را به جای وی نشاند.

اردوغان رئیس بانک مرکزی ترکیه را برکنار کرد/ متحد اردوغان سکان بانک مرکزی را به دست گرفت

به گزارش نبض بانک ،

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به خاطر سقوط اخیر ارزش لیر این کشور مراد اویسال، رئیس بانک مرکزی ترکیه،  را برکنار کرد.

وی سپس نازی اقبال، وزیر سابق اقتصاد این کشور را به عنوان رئیس کل جدید بانک این کشور را منصوب کرد.

چند هفته است که ارزش لیر ترکیه روندی نزولی را در پیش گرفته و بانک مرکزی این کشور تاکنون در زمینه کنترل آن ناکام بوده است.

اویسال بیش از یک سال بود که سکان ریاست بانک مرکزی ترکیه را در دست داشت.

ارزش لیر ترکیه در معاملات دیروز دوباره قرمز شد و اویسال تا پیش از برکناری تلاش می‌کرد تا با اقداماتی نظیر افزایش نرخ بهره و برخی تلاش‌های پنهان که از ماه آگوست آغاز کرده بود از افت ارزش آن جلوگیری کند اما در نهایت در این زمینه شکست خورد و حتی نتوانست تورم را در ترکیه پایین نگه دارد.

نرخ هدف گذاری رسمی تورم در ترکیه 5 درصد اعلام شده اما هم اکنون دو رقمی است.

نازی اقبال هم با گرفتن سکان بانک مرکزی ترکیه باید سیاست‌هایی را در راستای بر آورده کردن انتظار سرمایه‌گذاران برای ثبات بخشی به ارزش لیر اجرایی کرده و همچنین به شکلی متعادل خواسته‌های اردوغان را هم برآورده کند.

در حال حاضر اردوغان به عنوان رئیس جمهور سایه سنگینی را بر سیاست‌های پولی در این کشور انداخته و معتقد است افزایش نرخ بهره به بالا رفتن تورم منجر خواهد شد و این در حالی است که بسیاری از بانکداران در سراسر جهان بر عکس وی فکر می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا