پیش بینی‌ها برای رسیدن دلار به نرخ ۲۰ هزار تومانی/ دلالان فضای مجازی درپی برهم زدن بازار ارز

بازی هیجانی نرخ اسعار (ارزهای خارجی) در بازار آزاد، این روزها بیشتر از روزهای دیگر به چشم می خورد، بی تردید اصلی ترین صحبت دلال ها در کوچه پس کوچه های خیابان فردوسی رای آوردن بایدن و باخت رقیب اوست.

صحبت هایی نظیر “دلار ارزان شد”، “اگر بیش از این سقوط کند, با دلار های مانده چه کنیم؟”  و “کاهش دلار جو روانی است و باید بیشتر شود! “این ها  صحبت های دلالی است که امروز در محله فردوسی تهران با تلفن همراه با مخاطب آن طرف خط خود تبادل می کرد. عصبانیت دلالانی که باعث به وجود آمدن این وضعیت اسفناک شدند شاید خاطر بسیاری از افرادی که در این بازار ضررهای بسیاری کرده اند را تاحدودی آسوده می کند.

نرخ دلار همچنان در حال ریزش  است. از این رو ترس بر دل دارندگان دلار افتاده و فکر فروش بر سر آنها انداخته است.کافیست عصر امروز  نگاهی به میدان فردوسی بیندازید تا متوجه این آشفته بازار شوید.

واکاوی در بازار ارز نشان می‌دهد، نوسانات ارزی همچنان تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و جو روانی است. همچنین به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی امکان دارد تا قبل از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این قیمت ۲۴ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان  هم برسد!

این کارشناسان معتقدند این نوسانات دلار  ناشی از هیجانات بازار ارز بوده  است. دلالان از این وضعیت دل خوشی ندارند و تمام سعی خود را برای افزایش دوباره قیمت دلار می کنند. از این رو باید در این میان  بانک مرکزی وارد شود و از جولان دلالان ارزی جلوگیری کند.

دلار همچنان کاهش است/ مردم دلار های خود را بفروشند؟

همچنین در حالی که قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۲۴ هزار تومان است و دلالان تمایلی برای خرید دلار، یورو و سایر ارز‌ها ندارند، بهای خرید ارز در بازار آزاد تا ۲۲ هزار تومان هم عقب نشینی کرده است.

کاهش قیمت دلار تا ۱۶ هزار تومان!

سید عبدالخالق سجادی عضو شورای عالی مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری کشور و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران  جوان اظهار کرد: نوسانات ارزی به نقدینگی در جامعه برمی گردد. اتفاقات و تحولات  سیاسی  تاثیر بسزایی در این نوسانات ارزی دارد. دموکرات های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امیدوارند به برجام بازگردند و این جو روانی برای کاهش  نرخ ارز به وجود می آید.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقت اخیر پیش بینی می‌شود قیمت دلار همچنان کاهش پیدا کرده و بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان ثابت شود. در حال حاضر نوسانات دلار هیجانی است و  اگر کسی دلار  زیادی در دست دارد, بهتر است  دلارهای خود را  بفروشد تا از ضررهای بیشتر جلوگیری کند.

کاهش نرخ ارز  مربوط به سیاست های جدید ارزی نیست

کاظم جلالی طلب کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش نرخ ارز طی روزهای گذشته اظهار کرد:  پول پاشی ارز  برای پایین آوردن قیمت دلار و پول پاشی ریال برای  جلوگیری از ارزش دلار امری اشتباه است.

 

وی ادامه داد: باید این مسئله را در نظر بگیریم که شاید قیمت دلار موقت کاهش پیدا کرده باشد اما گرانی و تورم همچنان در این اقتصاد جا خوش کرده است و اگر فکری به حال  تورم نکنیم, دوباره باید منتظر  افزیش قیمت دلار باشیم.

جلالی طلب تصریح کرد: تغییر نرخ دلار نمی‌تواند مربوط به سیاست‌های جدی ارزی باشد و تنها تحت تاثیر اتفاقات اخیر سیاسی  است. همچنین تحلیل بازار ارز در چنین شرایطی امکان پذیر نیست، اما کاهش نرخ شدید دلار  می‌تواند به جریان خروج سرمایه شدت ببخشد و سیاست گذار پولی سعی می‌کند نرخ دلار را محدوده ۲۰ هزر تومان مدیریت کند.

در پایان؛

با توجه به اتفاقات اخیر  بازار دلار   بهتر است در صورت کاهش مجدد قیمت ارز  بانک مرکزی مسئولیت این اتفاق را بر عهده نگیرد؛ چرا که  این نوسانات تنها به اتفاقات سیاسی باز می گردد و بانک مرکزی هیچ  ارتباطی با این مسئله نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا