کرونا و مشکلات صنف آموزش

به گزارش نبض بانک ،  آسیب و خسارت کرونا در برخی از مشاغل به‌مراتب بیشتر و عمیق‌تر از اصنافی همچون آرایشگاه و رستوران است. سرپا ماندن «مراکز آموزش» در گرو خدمتی است که در قالب تدریس دوره‌های آموزشی به مردم ارائه می‌کند در حالی که این روزها با اما و اگر در فعالیت مراکز آموزش، نظام مالی آن‌ها دچار آسیب جدی شده و پرسنل و اساتید بسیاری که از این طریق امرار معاش می‌کردند، در حال حاضر با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سمانه ملاوردیخانی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی قزوین با اشاره به فعالیت ۳۰ درصدی در مرکز آموزش قبل از اجرای محدودیت‌های شدید، بیان می‌کند: درباره استقبال مردم از دوره‌های آموزشی باید بگویم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ظرفیت‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است و علت نخست آن مشکلات مالی خانوارهاست که مجبور شدند برخی از هزینه‌ها از جمله آموزش را از سبد خانوار حذف کنند.

وی با اشاره به اثرات بلند مدت آموزش ادامه‌می‌دهد: کاهش میزان آموزش نتایج خود را در چند سال بعد نمایان خواهد کرد چراکه آموزش در فرهنگ‌سازی نقش بسیار مهمی دارد و عدم آموزش موجب بروز مشکلات عمده فرهنگی در آینده خواهد شد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی قزوین خاطرنشان می‌کند: بسیاری فراگیران به‌دلیل عدم برگزاری کلاس حضوری از ثبت‌نام امتناع می‌کنند و تقریباً می‌توانیم بگوییم که معیشت مدرسان حق‌التدریس که از این راه گذران امور می‌کنند تحت تأثیر قرار گرفته است. فراموش نکنیم که این‌ها هم بخشی از مردم هستند و زندگی آن‌ها از کرونا متأثر شده است و تنها رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی نبودند که در پی شیوع کرونا آسیب دیدند.

ملاوردیخانی بیان می‌کند: برای ششمین هفته متوالی است که مراکز آموزشی تعطیل هستند، در چند هفته گذشته مسئولان به رستوران‌ها اجازه فعالیت با ۳۰ درصد ظرفیت را دادند تا بیش از این متضرر نشوند ولی مراکز آموزشی و مدرسان را فراموش کردند.

وی تصریح می‌کند: افرادی که به مراکز آموزشی مراجعه می‌کنند افرادی تحصیل‌کرده و فرهیخته هستند که تمامی موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند ولی مشتریان رستوران‌ها از هر سطح، قشر و فرهنگ هستند. حتی موقع غذا خوردن ماسک از صورت برداشته می‌شود ولی در مراکز آموزشی همه ماسک بر صورت دارند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی قزوین اضافه می‌کند: ما در مراکز آموزشی صندلی‌ها را با فاصله ۲ متری از یکدیگر چینش کردیم و فراگیران و مدرسان نیز همه از ماسک و شیلد استفاده می‌کنند و کلاس‌های ۲۰ نفره به هفت نفره مبدل شدند.

وی تشریح می‌کند: در جامعه ما آموزش و فرهنگ همیشه مغفول مانده است که در دراز مدت تبعات منفی آن را مشاهده خواهیم کرد؛ بسیاری از آموزش‌های جهاددانشگاهی آموزش‌های حین کار و توانمند کردن افراد است و با تعطیل شدن مراکز آموزشی بسیاری از مشاغل هم آسیب خواهند دید. برخی از دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی نیز منجر به خوداشتغالی افراد می‌شود که در حال حاضر این آموزش‌ها نیز تعطیل شدند چون جنس اینگونه آموزش‌ها کارگاهی است.

مراکز آموزشی هر روز گندزدایی می‌شوند

‌سعید تاسا، مدیر یکی از مراکز علمی کاربردی در استان نیز خاطرنشان می‌کند: از نظر کیفی محتوای ارائه شده در آموزش مجازی محتوای آموزش حضوری نیست و همین امر موجب افت سطح کیفیت آموزش شده است.

وی ادامه می‌دهد:  بسیاری از اساتید حق‌التدریسی حتی بیمه هم ندارند به همین دلیل مشمول دریافت تسهیلات ۶ میلیون تومانی کرونا نشدند البته ۶ میلیون تومان وام کرونا برای یک مدرس متأهل رقم بسیار پایینی است که یک ماه بعد از دریافت هم باید اقساطش را پرداخت کند.

این مسئول اشاره می‌کند: افرادی مانند مدرس، فراگیر و دانشجو که در حیطه آموزش فعالیت دارند جزو اقشار فرهیخته جامعه و تحصیل‌کرده هستند و اغلب تمامی موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند اما این گروه و صنف مظلوم واقع شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: دوره‌های حضوری آموزش را تعطیل کرده‌اند اما اصنافی مانند مراکز خرید که جزو مشاغل سطح سه و چهار هستند همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مراکز آموزشی بر اساس دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و طبق چک‌لیست هر روز گندزدایی می‌شوند و دانشجویان و اساتید نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

دوگانگی در برخورد با مراکز آموزشی

تاسا با گله‌مندی از اینکه شاهد دوگانگی در برخورد با مراکز آموزشی هستیم، ادامه می‌دهد: برخی از مراکز دانشگاهی مانند علوم پزشکی کلاس‌های خود را به‌صورت حضوری برپا می‌کنند. اگر قرار بر تعطیلی است همه باید تعطیل باشند، در حالی که اغلب مؤسسات خصوصی هم اعم از هنری و زبان همچنان دایر هستند.

علی رزاق‌پور یکی از مدرسان زبان حق التدریس می‌گوید: پنج سالی می‌شود که زبان تدریس می‌کنم و تا سال گذشته و شیوع کرونا همه برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی طبق روال به صورت منظم برگزار می‌شد ولی با شیوع کرونا این نظم از دست رفت و دوره‌های مجازی نیز نتوانست کمکی به آن کند.

وی ادامه می‌دهد: دوره‌های حضوری و مجازی با هم بسیار تفاوت دارند مخصوصاً زبان درسی نیست که یک نفر متکلم وحده توضیح دهد بلکه باید تعامل بین مدرس و اعضای کلاس برقرار باشد.

این مدرس تصریح می‌کند: در دوره مجازی از یک کلاسی که ۱۰ زبان‌آموز داشتم تنها ۲ نفر در کلاس حاضر می‌شدند و وقتی دلیل را از آنان جویا شدم عنوان کردند که در دوره مجازی نمی‌توانند به خوبی یاد بگیرند. در دوره مجازی تدریس برای معلم نیز سخت می‌شود چون یک معلم باید پیشرفت را در زبان‌آموز ببیند که این اتفاق در کلاس مجازی قابل مشاهده نیست.

وی یادآور می‌شود: در اردیبهشت ماه زمانی که ستاد کرونا اجازه برگزاری کلاس‌ها را به صورت حضوری داد تمام موارد بهداشتی در کلاس رعایت و صندلی‌ها نیز به فاصله ۲ متر چینش شده بود و حتی دمای بدن فراگیران را موقع ورود چک می‌کردند.

رزاق‌پور می‌گوید: سختی کرونا برای مدرسانی مانند من که تنها مبنع درآمدشان از این طریق است مضاعف شده است و اگر کلاس‌ها ترکیبی از کلاس‌های حضوری و مجازی باشد استقبال مطلوب خواهد بود و نظم خود را پیدا خواهد کرد چون این امر به نفع مدرس و زبان‌آموز خواهد بود.

این مدرس در پایان سخنانش متذکر می‌شود: فراموش نکنیم کرونا یک بیماری است و افرادی را دربرمی‌گیرد که موراد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

علاقه‌مندی فراگیران کاهش پیدا کرده است

آناهید علیجانی که از مدرسان مراکز آموزشی است به ایسنا می‌گوید: مسئولان و مدیران آی تی در جهاددانشگاهی بستر اینترنتی خوبی را فراهم کردند اما فرهنگ دوره مجازی و آنلاین برای فراگیران نهادینه نشده است و با آن احساس غریبگی دارند.

وی ادامه می‌دهد: نباید به کرونا با دید محدودیت بنگریم بلکه باید به دید فرصت نگریست و مهارت‌ها را افزایش داد. ما به تصمیم مسئولان در ستاد کرونا پای‌بند هستیم و در زمانی که تعطیلی دوره‌های آموزشی را اعلام می‌کنند نسبت به اجرای آن اقدام می‌کنیم ولی متأسفانه این امر پیامد ناخوشایندی داشت و آن این بود که علاقه‌مندی فراگیران کاهش پیدا کرد.

این مدرس بیان می‌کند: در پی لغو دوره‌های آموزشی بسیاری از مدرسان و مراکز آموزشی که درآمد آن‌ها از این طریق کسب می‌شد لطمه دیدند.

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود ستاد کرونا برای مدرسان حق‌التدریس که بیمه ندارند و معیشت آن‌ها تنها از طریق آموزش است چاره‌ای بیندیشد و در برخورد با مراکز آموزشی مختلف دوگانه عمل نکند و تصمیماتی بگیرد که مدرسان حق‌التدریس در این اوضاع نابسامان اقتصادی کمتر آسیب ببینند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا