تجمع سهامداران مقابل سازمان بورس

امروز عده‌ای از سهامداران حقیقی در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در اعتراض به ریزش‌های پیاپی شاخص کل بورس و دارادوم تجمع کردند.

تجمع سهامداران مقابل سازمان بورس

به گزارش نبض بانک ،  امروز تعداد نه چندان زیادی از سهامداران حقیقی با در دست داشتن پلاکاردهایی در اعتراض به ریزش‌های پیاپی شاخص بورس و نیز ریزش ارزش واحدهای پالایش یکم و اعتراض نسبت به ضرری که از ریزش بازار متوجه آنها شده است، در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در تهران تجمع کردند.

در این تجمع حراست سازمان تعدادی از نمایندگان تجمع‌کنندگان را دعوت کرده و با آنها به گفتگو پرداخت تا این تجمع با آرامش کامل به پایان برسد و خواسته تجمع‌کنندگان را به مسؤولان مربوطه منعکس کنند.

گرچه سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر و تصمیم‌گیر به شمار می‌رود و دخل و تصرفی در بازار ندارد، اما تجمع‌کنندگان ریزش شاخص بورس را از دید تصمیمات شورای عالی بورس و نیز مقام ناظر می‌دانند.

البته این نکته قابل ذکر است که ماهیت بورس تهران در سال جاری تغییر کرده و بازاری که در سابقه 53 ساله خود در ایران یک بازار تخصصی و با تعداد اندکی از معامله‌گران بود، از ابتدای سال جاری با آزاد شدن سهام عدالت و ورود حدود 13 میلیون نفر سهامدار جدید به بورس تغییر پیدا کرده و امروز حدود 30 درصد مردم در بورس سهامدار هستند.

گرچه قانون بازیگران حقیقی و حقوقی در بازار را یکسان می‌داند، اما به نظر می‌رسد، باید قوانین بازار سرمایه با توجه به تغییر ماهیت این بازار و وزن قابل توجه معامله‌گران حقیقی در بورس تغییر دهد.

امسال همچنین دولت با ارائه صندوق دارا یکم و دارا دوم سعی در جمع‌آوری نقدینگی در دست مردم و فروش سهام در اختیار خود کرد، اما در عرضه دارا دوم یا همان صندوق پالایش یکم که مصادف با ریزش پیاپی شاخص بورس شد، سهامداران حقیقی نگران کاهش ارزش دارایی‌های خود هستند، البته هنوز نماد پالایش یکم در بورس باز نشده و از طرفی دو شرکت پالایش نفت تهران و پالایشگاه اصفهان که در پرتفوی نماد پالایش قرار دارند افزایش سرمایه داده و بازگشایی نماد پالایش منتظر ثبت این افزایش سرمایه‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا