جزئیات مهم درباره طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برابر اصل عدالت بیمه‌ای و در قالب فیش واحد و به همراه حقوق مشمولان از مهرماه اجرایی می‌شود.

 اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان با وجود انواع و اقسام مشکلات و تنگناهای موجود، محدودیت در منابع و اعتبارات و آثار سوء تحریم‌های ظالمانه بر بخش‌های اقتصادی کشور  در دولت تدبیر و امید و در حمایت از معیشت گروه‌های کم برخوردار جامعه و حمایت و تکریم وضعیت معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران انجام می شود که اجرای این طرح، عدالت اجتماعی را در پی دارد.

بازنشستگان

این مطالبه هشت ساله بازنشستگان تامین اجتماعی که با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در فروردین ماه امسال مطرح شد و با دستور رییس جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در هجدهم تیرماه به هیات دولت پیشنهاد دادند که ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان این سازمان واگذار شود و این مبلغ تا پایان سال به ۶۲ هزار میلیارد تومان برسد که در پایان تیرماه وزیر تعاون از تصویب طرح همسان سازی در هیات وزیران و اجرای آن در مهرماه خبر داد.

متناسب‌سازی حقوق برای همه گروه‌هاست

برنامه متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در واقع شامل همه گروه‌های مستمری بگیر اعم از افراد بازنشسته، از کارافتاده کلی و نیز بازمانده است.

همچنین همه مستمری‌ بگیران چه افراد حداقلی‌بگیر و چه دریافت‌کنندگان مستمری‌های بیش از حداقل، متناسب با سنوات حق بیمه، مشمول این برنامه می‌شوند.

براساس آخرین آمار، سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بازنشسته تامین اجتماعی در کشور وجود دارد که از این تعداد یک میلیون و ۱۰۰ نفر کمتر از ۳۰ سال سابقه  خدمت دارند و همچنین نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر از این افراد، حداقل حقوق دریافتی ماهانه کمتر از یک ‌میلیون تومان دارند که با توجه به سابقه خدمت خود،  افزایش حقوق خواهند داشت.

میزان افزایش مستمری‌ها متفاوت است

طبیعی است که سرانه واحدی بین همه تقسیم، نشده و مبالغ با توجه به اینکه زمان برقراری مستمری چه زمانی بوده و چه مدت سابقه پرداخت حق بیمه داشته اند و با چه مبلغی بیمه پرداز بوده اند متفاوت است و لذا قابل مقایسه نیست. آنها که زمان برقراری مستمری شان در سال های دورتر بوده حقوقشان افت بیشتری پیدا کرده و در فرمول ها از مبلغ بیشتری بابت متناسب سازی بهره‌مند شده اند.

البته رقم متناسب سازی برای همه یکسان نیست و برابر اصل عدالت بیمه‌ای، فردی که سابقه بیمه پردازی طولانی‌تر با نرخ حق بیمه بالاتری داشته باشد، مبلغ بیشتری به عنوان متناسب سازی حقوق دریافت خواهد کرد.

علاوه بر این مدت بیمه پردازی، نرخ حق بیمه پرداختی در دوران اشتغال و افت مستمری از شاخص‌های موثر در محاسبات متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است.

حداقل رقم پرداختی متناسب سازی با توجه به سوابق بیمه پردازی و سایر مولفه‌های موثر به محاسبات کمترین مبلغ متناسب‌سازی برای افراد با حداقل سابقه ۱۵۰ هزار تومان است.

حقوق-بازنشستگان

جزییات افزایش حقوق بازنشستگان

با اجرای طرح متناسب سازی حداقل مستمری برای افراد با سابقه ۳۰ سال خدمت حداقل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای افراد با ۳۵ سال خدمت به حداقل سه میلیون تومان افزایش یافته است.

براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی حداقل حقوق مستمری بگیرانی که با داشتن ۳۵ سال سابقه بیمه‌پردازی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب سازی با افزایش ۸۰ درصدی به ۳ میلیون تومان رسید.

همچنین حداقل حقوق مستمری‌بگیران دارای ۳۰ سال سابقه بیمه پردازی در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۷هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۶۸ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

براساس این گزارش حداقل حقوق مستمری بگیران دارای ۲۵ سال سابقه بیمه پردازی در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۶۰ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان رسید.

حداقل حقوق مستمری بگیران دارای ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی در اسفند سال گذشته یک میلیون و ۶۶۴ هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۴۸ درصد افزایش به مبلغ ۲ میلیون و ۴۵۸ هزار تومان رسید.

متوسط حقوق دریافتی بازنشستگان دارای ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۱۴ هزار تومان بوده است، دریافتی این گروه از مستمری بگیران حسب مورد پس از افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با افزایش حدودی ۴۰ درصدی به بیش از چهار میلیون تومان رسیده است.

مبلغ مربوط به متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و مبلغ اصلی ماهانه در قالب یک فیش واحد و همزمان با حقوق شهریورماه (اول مهرماه) پرداخت خواهد شد.

براساس آخرین آمار، سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین سازمان‌های غیردولتی متعلق به بیمه‌شدگان است که ۳.۵ میلیون خانوار بازنشسته و مستمری بگیر را تحت پوشش دارد. ۶۰ تا ۷۰ درصد این بازنشستگان حداقلی بگیر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا