بالاخره مخالف سرسخت بیت کوین هم کوتاه آمد

به‌تازگی یکی از منتقدان سرسخت بیت کوین، پس از چندین سال از مواضع خود دست کشیده است.

به گزارش نبض بانک ، و به گزارش کریپتو اسلیت، دکتر نوریل روبینی (Nouriel Roubini)، استاد سرشناس دانشگاه نیویورک که نامش به‌دلیل پیش‌بینی بحران مالی سال ۲۰۰۸ بر سر زبان‌ها افتاد، همواره بیت کوین را به‌دلیل آنچه ارتباطش با جرایم و کلاهبرداری‌های آنلاین می‌خواند، مورد انتقاد قرار می‌دارد. او همچنین پیش‌تر، بلاک چین را یک «بلوف‌افزار» (Vaporware) خوانده و آن را فاقد کارایی واقعی دانسته بود. این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان و تحلیل‌گران وال استریت، از بلاک چین به‌عنوان یک فناوری انقلابی یاد می‌کنند.

علاوه بر این، دکتر روبینی در مراودات شخصی‌اش هم میانه خوبی با دنیای ارزهای دیجیتال نداشته است. بحث و جدل‌های او با آرتور هیز (Arthur Hayes)، بنیان‌گذار صرافی بیتمکس، سروصدای زیادی در رسانه‌ها به‌پا کرده بود؛ تا جایی که حتی روبینی، کار را به تمسخر و توهین به هیز و پلتفرمش کشانده بود. او در مناظره‌های خود با هیز، بیت کوین را «مادر تمام کلاهبرداری‌ها» خوانده بود.

به‌تازگی اما به‌نظر می‌رسد روبینی اندکی لحن خود را در قبال بیت کوین تعدیل کرده است. با این حال، او هنوز بر این گمان است که بیت کوین، ارز پایایی نیست و نخواهد بود، اما آنچه در این میان قابل توجه است، این است که وی بالاخره اذعان کرده که بیت کوین تا حدی از ویژگی‌های یک ابزار ذخیره ارزش برخوردار است.

خواه اذعان روبینی به قابلیت بیت کوین در ذخیره ارزش، یک لغزش زبانی باشد یا نه، اما وی در روز ۶ نوامبر (۱۷ آبان) اعتراف کرد که فکر می‌کند بیت کوین تا حدی می‌تواند ابزار مناسبی برای ذخیره ارزش باشد.

این چرخش آشکار در موضع‌گیری روبینی در قبال بیت کوین در حالی رخ می‌دهد که وی همواره این ارز دیجیتال را در کانون انتقادات خود قرار می‌داد و توانایی آن در ذخیره ارزش یا قابلیت آن در استفاده به‌عنوان ابزار پرداخت را قویاً انکار می‌کرد. وی پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ طی یادداشتی نوشته بود:

قیمت بیت کوین در روز گذشته با افتی ۱۴ درصدی به زیر ۹,۵۰۰ دلار سقوط کرد! این زیان هنگفت برای دارندگان آن حتماً خیلی دردناک خواهد بود! آیا بیت کوین را یک ارز می‌دانید؟ عجب جوک بی‌مزه‌ای! بیت کوین نه واحد مناسبی برای سنجش است، نه به درد پرداخت می‌خورد (۵ تراکنش در ثانیه) و نه ابداً ابزار خوبی برای ذخیره ارزش به‌شمار می‌رود (افت ۱۴ درصدی در یک روز).

هنوز معلوم نیست که چرا روبینی در مواضع خود پیرامون بیت کوین تجدیدنظر کرده، اما پیداست که او در الگوریتم بیت کوین، ویژگی‌های ارزشمندی یافته است؛ ویژگی‌هایی که می‌توانند عرضه بیت کوین را برای رسیدن به سقف ۲۱ میلیون سکه در مسیر خود نگه دارند. گفتنی است روبینی در اظهارات خود گریزی نیز به هاوینگ زده است که هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد تا پاداش ماینرها را به نصف کاهش دهد.

روبینی می‌گوید که بیت کوین‌ دست‌کم در مقایسه با صدها شت‌کوین دیگر تا حدی از قابلیت ذخیره ارزش برخوردار است. او فکر می‌کند که دیگر ارزهای دیجیتال، سریع‌تر از دلار با کاهش ارزش مواجه خواهند شد.

اکنون بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال از تغییر مواضع یکی از سرسخت‌ترین منتقدان بیت کوین، انگشت‌به‌دهان مانده‌اند، اما واقعیت این است که روبینی مهر تأیید به کارایی بیت کوین زده است.

اخیراً میگل کونتا (Miguel Cuneta)، کارآفرین و سرمایه‌گذار سرشناس بیت کوین از دنبال‌کنندگان خود در توییتر پرسیده است که فکر می‌کنند نفر بعدی که از انتقاد از بیت کوین دست می‌کشد، چه کسی خواهد بود.

توییت میگل کونتا
توییت میگل کونتا

نباید از خاطر ببریم که یکی از طرفداران پروپاقرص کنونی بیت کوین، پیش‌تر از جمله منتقدان سرسخت آن بوده است.

این فرد کسی نیست جز مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل نام‌آشنای شرکت مایکرواستراتژی که تقریباً هفت سال پیش، به‌شدت به بیت کوین تاخته بود. در توییتر او جمله‌ای به چشم می‌خورد که خواندنش بسیار تعجب‌آور است:

شمارش معکوس برای نابودی بیت کوین آغاز شده است. کافی است زمان بگذارد تا همه بفهمیم که سرنوشتی بهتر از قماربازی‌های آنلاین در انتظار این پدیده نخواهد بود.

توییت مایکل سیلور
توییت مایکل سیلور

تردیدی نیست که سیلور در حال حاضر، یک از بزرگ‌ترین طرفداران بیت کوین است. او با افتخار در مصاحبه‌هایش به دفاع از بیت کوین می‌پردازد و فعالانه در توییتر راجع‌ به این ارز دیجیتال می نویسد و حتی ۱۷۰ میلیون دلار از ثروت شخصی‌اش را به خرید بیت کوین اختصاص داده است.

علاوه بر این، او در اقدامی بی‌سابقه، ۴۲۵ میلیون دلار از دارایی‌های شرکت متبوع خود را به خرید بیت کوین اختصاص داده که تا اینجا دست‌کم ۲۰۰ میلیون دلار سود در پی داشته است.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده، کدام‌یک از منتقدان بیت کوین با چرخش در مواضع خود، لب به تحسین این ارز دیجیتال می‌گشاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا