جهش شدید نسبت طلا به نفت/ کرونا عامل گران شدن طلا زرد نسبت به طلای سیاه

در پی شیوع ویروس کرونا و افت رشد اقتصادی در دنیا، نسبت طلا به نفت در بالاترین حد کل تاریخ قرار گرفته است.

به گزارش نبض بانک ، بازارهای طلا و نفت از جمله بازارهای پر توجه و متلاطم در ماه‌های گذشته و بویژه در روزهای بعد از انتخابات امریکا بوده است. نکته مهم در تحلیل بازارها آن است که در هیچ بازاری نمی‌توان منفرد عمل کرد و به اخبار و اطلاعات مربوط به آن کالا یا ارز بسنده کرد. لذا رابطه تنگاتنگ قیمت کالاها و ارزش برابری آنها با هم شاخص‌های مهم و معناداری را تعریف می‌کند گفتنی است در عرصه بازارهای مالی این شاخص‌ها بسیار با اهمیت هستند و از انها در گردآوری و تحلیل ها و تنظیم گزارش‌ها استفاده می شود.

unnamed (1)

یکی از این شاخص های که به عنوان شاخص سلامت اقتصاد جهانی در سالهای گذشته از آن یاد می شود، نسبت نفت به طلا است که در آن مشخص می شود یک بشکه نفت در ازای چند اونس طلا قابل خریداری است. در طول تاریخ نفت عمده‌ترین محدوده برابری این کالا با طلا در رنج ۱۰ تا ۳۰ برابری بوده و در بازه های زمانی کوتاهی که از این محدوده خارج شده است اتفاقات خاصی در جهان رخ داده است.

از اتفاقات و بحران های خاصی که از سال  گذشته میلادی تا کنون اقتصاد و سلامت جهانی را تحت تاثیر قرار داده همه گیری و گسترش بیماری کرونا است. این بیماری عوارض شدیدی بر اقتصاد کشورهای دنیا گذاشته است  که از جمله انها می توان به کاهش فعالیت‌های اقتصادی، بدهی‌های ایجاد شده ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ و بسته‌ های محرک ارائه شده از سوی دولت‌ها اشاره داشت که همه این عوامل باعث افزایش شدید قیمت طلا شدند.

در مقابل با گسترش این ویروس و محدودیت های ناشی از آن از جمله در حوزه حمل و نقل، تقاضا نفت به شدت کاهش یافت و قیمت این کالای استراتژیک با کاهش قابل توجهی روبرو شد.

این عامل‌ها همگی منجر به جهش شدید نسبت قیمت طلا به نفت شد و این شاخص را تا ۹۰ برابر نیز بالا برده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا