۳ دلیل کاهش قیمت روز گذشته بیت کوین پس از رسیدن به ۱۵,۸۰۰ دلار

قیمت بیت کوین در روزهای گذشته با اصلاحی نسبتاً گسترده، از محدوده ۱۵,۸۰۰ تا ۱۴,۸۰۰ دلار سقوط کرد. سؤال اصلی اینجاست که چه عواملی باعث جرقه این سقوط شده است؟

به گزارش نبض بانک ،  بیت کوین تنها ۵ ساعت پس از رسیدن به بالاترین قیمت روزانه خود در ۱۵,۸۴۰ دلار، با سقوطی ۶ درصدی به ۱۴,۸۰۰ دلار رسید. این افزایش ناگهانی نوسانات قیمت ممکن است از سه عامل اساسی تأثیر گرفته باشد.

رشد ارزش دلار در بازار‌های جهانی، کاهش قیمت طلا در پی اعلام شرکت فایزر (Pfizer) مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن نتایج آزمایش‌های واکسن کرونا و عقب‌نشینی نهنگ‌های بازار، سه عامل مؤثر بر کاهش قیمت بیت کوین در روز گذشته هستند.

۳ دلیل کاهش قیمت روز گذشته بیت کوین پس از رسیدن به ۱۵,۸۰۰ دلار
چارت ۴ ساعته BTC/USD

سقوط همزمان ارزش فلزات گرانبها و بیت کوین

به گزارش آسوشیتدپرس (Associated)، فایزر، غول صنعت داروسازی جهان، اعلام کرده است که مرحله سوم آزمایشات واکسن کرونا موفقیت‌آمیز بوده و ثابت شده است که این واکسن ۹۰ درصد در پیشگیری از کووید ۱۹ مؤثر است.

فایزر تا‌کنون واکسن خود را توسط ۴۴,۰۰۰ داوطلب آزمایش کرده است. در صورت اثبات تأثیر واکسن در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، گام بعدی فایزر معرفی واکسن به سازمان غذا و داروی ایالات متحده است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا نیز آزمایش‌های خود را به منظور تأیید واکسن و صدور مجوز تولید و توزیع گسترده انجام خواهد داد.

پس از اعلام موفقیت‌آمیز بودن نتایج واکسن کرونا، شاخص میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones) حدود ۱,۰۰۰ واحد افزایش یافت. این مسئله در نهایت به افزایش حجم معاملات در بازار سهام ایالات متحده منجر شد. پس از رشد دلار و بازار سهام آمریکا، ارزش طلا و بیت کوین به طور همزمان کاهش یافت.

مایکل وَن دوپوپه (Michaël van de Poppe)، از معامله‌گران تمام‌وقتِ فعال در بازار بورس اوراق بهادار آمستردام، رشد شاخص دلار آمریکا را مورد توجه قرار داده و به این نکته اشاره می‌کند که سایر بازار‌های مالی مانند طلا و بیت کوین در مقابل دلار ارزش‌گذاری می‌شوند. به این ترتیب با رشد ارزش دلار، قیمت بیت کوین و فلزات گرانبها کاهش می‌یابد.

مایکل وَن دوپوپه گفته است:

اینطور به نظر می‌رسد که با رشد شاخص دلار، ارزش دارایی‌هایی مانند طلا، نقره و بیت کوین به‌میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. اصلاح قیمت بیت کوین پس از این سقوط فرصتی فوق‌العاده به نظر می‌رسد.

آغاز فروش شدید توسط نهنگ‌ها

بر اساس داده‌های موجود در وب سایت تحلیلی کریپتو کوانت (CryptoQuant)، سقوط ۶ درصدی قیمت بیت کوین در حالی رخ داده است که نهنگ‌های بازار اقدام به فروش بخش قابل‌توجهی از دارایی خود کردند.

یکی از معامله‌گران بازار ارز دیجیتال به نام «Byzantine General» نیز الگوی مشابهی یافته است. با توجه به سقوط قیمت بیت کوین در پی عقب‌نشینی نهنگ‌های بازار، معامله‌گران خرد از این فرصت برای ثبت سفارش‌های خرید خود استفاده می‌کنند.

نهنگ‌ها به سه دلیل اقدام به فروش دارایی‌های خود در ۱۵,۸۰۰ دلار کرده‌اند؛ قیمت عمدتا زیر سطح ۱۶,۰۰۰ دلار با مقاومت روبه‌رو شده است. تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که اگر مقاومت ۱۶,۰۰۰ دلاری شکسته شود بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود می‌رسد.

معمولاً زمانی که نهنگ‌ها دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند بازار واکنش‌های شدیدی از خود نشان می‌دهد. اینکه نهنگ‌ها به‌منظور کسب سود بیشتر و برای از سرگرفتن روند صعودی به بازار باز می‌گردند یا خیر هنوز مشخص نشده است. در حال حاضر عقب‌نشینی نهنگ‌ها متوقف شده است و قیمت بالای سطح ۱۵,۱۰۰ دلار اصلاح می‌شود، که نشان‌دهنده تغییر جهت صعودی کوتاه‌مدت در بازار بیت کوین است.

سرمایه‌گذاران بلندمدت با قدرت ایستاده‌اند

کنترینگ کلارک (Cantering Clark)، از معامله‌گران بازار ارز دیجیتال، اظهار داشته است که با وجود نوسانات شدید قیمت بیت کوین، بعید به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران بلندمدت از بازار خارج شوند او در این باره می‌افزاید:

بازگشت حجم قابل‌توجهی از دارایی نهنگ‌ها به بازار باعث شده است که بیت کوین در مقایسه با طلا با ریزش بیشتری روبه‌‌رو شود. اما معامله‌گرانی که با نگاه بلندمدت در بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند موضع خود را تغییر نمی‌دهند.

۳ دلیل کاهش قیمت روز گذشته بیت کوین پس از رسیدن به ۱۵,۸۰۰ دلار
هولدر‌ کوتاه مدت بیت کوین MVRV

علاوه بر مواردی که تا اینجا به آنها اشاره شده است، تحلیلگران گلاسنود (Glassnode) به این نکته اشاره می‌کنند که شاخص هولدر کوتاه‌مدت بیت کوین، یادآور روند صعودی قبلی بازار است. بر این اساس اگر بیت کوین کاهش قیمت روز گذشته خود را به طور کامل جبران کند، احتمال از سر گرفته شدن روند صعودی بازار افزایش می‌یابد:

هولدر کوتاه‌مدت بیت کوین MVRV نسبت مثبت خود را در شش ماه گذشته حفظ کرده است و پس از نزدیک‌شدن به خط بی‌طرف، مجدداً به ناحیه مثبت بازگشته است. با نگاه به گذشته می‌توان این‌گونه برداشت کرد که حفظ سطح پشتیبانی به‌صورت مداوم، نشان‌دهنده ادامه روند صعودی در بازار بیت کوین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا