نبض بانک:علت توقف سقوط دلار چیست؟

هفته‌های گذشته اتفاقات سیاسی جهان تاثیر مستقیمی در بازار ارز ایران به جای گذاشت. همزمان با انتخابات آمریکا؛ التهابات بازار ارز ایران نیز بیشتر شد.

به گزارش نبض بانک ، با خبر پیروزی بایدن؛ دلاری که از اول سال به رشدی دو برابری دست پیدا کرده بود؛ وارد کانال ۲۳ هزار تومانی شد.

اما این اتفاق فقط به مدت ۲۴ ساعت تداوم پیدا کرد و بر خلاف امیدی که در بازار شکل گرفته بود؛ دلار بار دیگر به کانال۲۷ هزار تومانی بازگشت.

در این میان در حالی که خبر تایید واکسن کرونا در چین و آمریکا باعث رونق اقتصاد جهانی شده است؛  بالا رفتن قیمت نفت نیز سبب شد اقتصاد جهان جان دوباره‌ای بگیرد. اما تاثیرات تمام این اتفاقات نیز در ثابت ماندن نرخ ارز در کانال ۲۳ هزار تومانی در داخل کشور نتیجه نداد. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان بازگشت دوباره ارز به کانال صعودی را در «میان مدت» پیش بینی می‌کردند اما مدت زمان کاهشی قیمت دلار فقط یک شبانه روز ادامه یافت.

اما دلایلی که دست به دست هم دادند و به سقوط بیشتر از ۲۴ ساعته دلار روی خوش نشان ندادند؛ چه بودند؟

در حالی که همه در انتظار انتخاب بایدن، از سرگرفتن دوباره برجام و صد البته روند نزولی ارز به مدت چند ماه بودند، معادلات به شکلی به هم ریخت که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان؛ جو هیجانی و روانی دلیل سیر نزولی دلار بوده است.

برخی از کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند بانک مرکزی با نظرات برخی از اقتصاددانانی که بالا بودن نرخ ارز را برای اقتصاد ایران مفید می‌دانند و معتقدند نرخ ارز نباید کاهش یابد تا به صادرات منجر شود همسو شده است.

از طرفی به اعتقاد برخی متخصصین خود اقتصاد کشور نیز با توجه به تناسب ساختاری اش با نرخ جدید ارز، شاید به روند سقوطی دلار روی خوش نشان ندهد.

تعدادی از اقتصاد دانان نیزدلال‌ها را دلیل اصلی ادامه‌دار نشدن سقوط دلار می‌دانند و اعتقاد دارند بسیاری از این دلالان می‌توانند با ورود به بازار؛ با نرخ ارز بازی کرده و موانعی را برای کاهش قیمت نرخ ارز بتراشند.

اما در این میان بسیاری از مردم معتقدند دلیل اصلی افزایش دوباره دلار خود دولت است؛ برخی نیز دلال‌ها را منشا اصلی این جریان می‌دانند و معتقدند دلال‌هایی که در این میان دلار را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند، بعید است در ادامه‌دار شدن روند صعودی تداخلی نداشته باشند.

به طور کلی کاهش نرخ ارز به تثبیت اقتصاد، فروش نفت و سایر عوامل اقتصادی بستگی دارد؛  کارشناسان افقی روشنتر از دلار ۲۰ هزار تومانی در انتظار بازار ارز نمی‌بینند و بعید می‌دانند اگر دلار دوباره وارد کانال نزولی شود؛ بتواند به زیر ۲۰ هزار تومان سقوط کند. باید منتظر ماند و دید در ادامه قرار است دلار همچنان به پیشتازی در قیمت ادامه دهد و یا دوباره کانال‌های کمتر از ۲۷ هزار تومان را تجربه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا