همه چیز درباره ثبت نام و مبلغ وام ودیعه مسکن مستاجران

وام ودیعه مسکن مستأجران از تصمیم‌های تازه برای کمک به قشر عظیم مستأجران است تا بتوانند در شرایط تورمی و کرونایی، از عهده مخارج محل زندگی -تا حدود اندکی- بربیایند. حدود ۶.۶ میلیون نفر خانوار اجاره‌نشین در کشور داریم که همه آن‌ها مشکل ندارند و بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که ۲.۲ میلیون خانوار نیازمند کمک‌های دولت برای وام اجاره مسکن هستند.

 

به‌روزرسانی ۴ شهریور | واریز وام ودیعه مسکن آغاز شد

معاون مسکن و امور ساختمان وزارت راه و شهرسازی خبر داد که واریز وام ودیعه مسکن از دیروز سوم شهریور آغاز شده و به طور تقریبی 700 تا 800 هزار خانوار مشمول دریافت این وام می‌شوند.

محمود محمودزاده به ایلنا گفته: «حدود ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار نفر با پیامک برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت‌نام کردند که از این تعداد حدود یک میلیون و 600 هزار نفر کد ملی معتبر و قابل پیگیری فرستادند و از این تعداد حدود 380 هزار نفر تا به امروز مدارک خود را ارسال کرده‌اند.»

پالایش ثبت‌نام شده‌ها بر اساس افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانوار، کارگران، زوج‌های سال 99، خانوار دارای سه فرزند و بیشتر انجام و در نتیجه حدود 90 هزار تقاضا رد شده است. تا امروز نزدیک به 50 هزار نفر با تایید شرایط به بانک‌ها برای تشکیل پرونده معرفی شده‌اند.

پیش‌بینی این مقام مسئول، اعطای وام به 700 تا 800 هزار خانوار است با توجه به محدودیت منابع است. در ضمن بیشترین تقاضا برای دریافت این وام از تهران بوده است.

 

به‌روزرسانی ۱۳ مرداد | چگونه اطلاعات‌مان را تکمیل کنیم؟

معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی به رسانه‌ها خبر داده که متقاضیانی که به صورت پیامکی برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن ثبت‌نام کرده‌اند باید با توجه به آخرین رقم سمت راست شماره ملی، اطلاعات‌شان را در سامانه وارد کنند.
مراجعه به سایت سامانه وام ودیعه مسکن را از ساعت ۱۱ به بعد در روزهای مشخص‌شده فراموش نکنید.

  • ۱۴ مرداد: متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۴» است.
  • ۱۵ مرداد: متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۲ و ۳» است.
  • ۱۶ مرداد: متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۱» است.
  • ۱۷ مرداد: متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «۵، ۶ و ۷» است.
  • ۱۸ مرداد: متقاضیانی که آخرین رقم سمت راست کد ملی آنها «صفر، ۸ و ۹» است.
  • ۲۰ مرداد: متقاضیان جامانده.

 

به‌روزرسانی ۱۲ مرداد | ۲۰ مرداد زمان مشخص شدن وام‌گیرندگان

اعلام واجدان شرایط وام ودیعه مسکن به عهده وزارت راه و شهرسازی است و بانک مرکزی تنها شرایط اعصای و پرداخت وام را برای افرادی که توسط این وزارتخانه معرفی شوند، مهیا می‌کند. به همین دلیل معاون وزیر راه زمان اعلام وام‌گیرندگان را ۲۰ مرداد اعلام کرده و گفته فهرست کسانی که پس از ثبت‌نام تا ۹ مرداد، مجاز تشخیص داده شوند، در ۲۰ مرداد به بانک مرکزی اعلام می‌شود. بد نیست بدانید وام ودیعه کمک‌ودیعه مسکن حدود ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار متقاضی داشته است.

 

به‌روزرسانی ۷ مرداد | مشکل فقهی وام ودیعه مسکن حل شد

آنطور که عضو شورای فقهی بانک مرکزی به خبرگزاری‌ها گفته، تصمیم اولیه درباره نوع قرارداد وام ودیعه مسکن اصلاح شد تا مشکل فقهی و ابهامی که درباره حرام و حلال بودن این وام مطرح شده بود، برطرف شود. به همین دلیل، وام ودیعه مسکن مستأجران در قالب عقد مرابحه ارائه خواهد شد.

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی این شبهه مطرح شده بود که وقتی این وام -در واقع- به عنوان قرض دولت به مستاجران برای پرداخت به موجران (صاحبخانه‌ها) پرداخت می‌شود و وقتی قرار است با سود مشخص‌شده پس داده شود، تفاوتی با امر حرام ربا ندارد.

به این ترتیب نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران به صورت ودیعه مسکن منتفی شده و در واقع با تغییر عنوان و نوع قرارداد با نام عقد مرابحه خرید کالا و خدمات -که زیرمجموعه قرض تلقی نمی‌شود- به مستاجران داده می‌شود. مستاجران پس از دریافت تسهیلات می‌توانند نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام کنند که یکی از این خدمات، مسکن و محل سکونت است.

 

به‌روزرسانی ۶ مرداد | سود و زیان این وام چیست؟

دریافت کنندگان وام ودیعه مسکن از فهرست طرح ملی مسکن خط می‌خورند! این را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته و توضیح داده که تمامی متقاضیان از زمان اعلام مصوبه پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ملزم به دریافت کد رهگیری هستند و در صورتی که کد رهگیری دریافت نکرده باشند، نمی‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

به این ترتیب، دریافت تسهیلات ودیعه مسکن باعث قرمز شدن فرم جیم افراد متقاضی در اقدام ملی مسکن می‌شود. چراکه این طرح ملی در زیرمجموعه مصوبه قانون ساماندهی بازار مسکن می‌گنجد. سبز بودن فرم ج یا فرم جیم یعنی متقاضی و افراد تحت تکفل قبلاً از امکانات دولتی و نهادهای عمومی، زمین و تسهیلات وام مسکن و مسکن دریافت نکرده‌اند و با این ثبت‌نام در تسیهلات ودیعه، فرم ج قرمز می‌شود. چون تسهیلات دولتی می‌گیرند.

همه این اقدامات و تهدیدها به این دلیل است که افراد کمتری برای دریافت این تسهیلات ثبت‌نام کنند تا منابع محدود این وام، جواب مستاجران نیازمند را بدهد.

درباره طرح اقدام ملی مسکن بخوانید

 


چگونه وام ودیعه مسکن بگیریم؟

کسانی که برای تامین پول پیش مسکن یا ودیعه مسکن‌شان دچار مشکل جدی هستند و از همراهی صاحبخانه‌ها در این شرایط کرونایی برخوردار نیستند، می‌توانند برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند. هدف اصلی این وام، زنان سرپرست خانوار، حقوق‌بگیران، کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان هستند و در اولویت پرداخت این وام قرار دارند. خانواده‌های ۵ نفره، خانه‌اولی‌ها و کسانی که امسال ازدواج کرده‌اند، نیز می‌توانند برای وام ودیعه مسکن اقدام کنند.

 

مراحل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن چگونه است؟

  1. با شماره همراهی که به نام خودتان (یعنی سرپرست خانوار) است، کدملی را به شماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ پیامک کنید. [مهلت ثبت تا ساعت ۲۴ پنجشنبه ۹ مرداد تعیین شده است ولی به احتمال زیاد تمدید می‌شود]
  2. تکمیل اطلاعات خواسته شده در سامانه طرح اقدام ملی مسکن [هنوز زمان تکمیل اطلاعات مشخص نشده]

با ثبت‌نام پیامکی، ابتدا شرایط متقاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس با اعلام پیامکی به سرپرست خانوار و معرفی بانک وام‌دهنده، اطلاعات فرد هم در سامانه باید تکمیل شود. گوش شیطان کر می‌گویند همه این فرآیند و پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان مرداد انجام می‌شود.

 

مدارک و شرایط لازم برای وام کمک‌ودیعه مسکن چیست؟

برای همه خدمات بانکی به چه مدارکی نیاز دارید؟ همان‌ها را هم برای وام ودیعه مسکن همراه داشته باشید ولی برای تأکید بیشتر:

  • اصل کارت ملی جدید (یا کارت ملی قدیم با برگه ثبت‌نام کارت ملی جدید)
  • اصل شناسنامه
  • متاهل یا سرپرست خانوار بودن
  • حداقل ۵ سال سکونت در شهر تقاضا شده
  • اجاره‌نامه رسمی به تاریخ ۴ مرداد ۹۹ به بعد، همراه با کد رهگیری
  • گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و حساب رایانه فرد متقاضی برای وثیقه وام، در غیر اینصورت: سفته
  • دریافت نکردن هیچگونه تسهیلات مسکن از دولت از خانه سازمانی تا زمین و طرح‌های ملی مسکن (یعنی همان سبز بودن فرم ج)
  • صاحب ملک نبودن از سال ۸۴ به بعد
  • واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر در تهران / خانه‌های استیجاری کمتر از ۹۰ متر در بقیه شهرها

برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، ضمانت توسط این نهادها صورت می‌گیرد و نیازی به مدارک بالا نیست. باید به خود نهاد حمایت‌کننده مراجعه کنند.

 

چقدر وام می‌دهند؟

منابع تسهیلات ودیعه مسکن محدود و ۲۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی عدد قابل توجهی نیست و به همه مستأجران نمی‌سد، برای همین وزارت راه و شهرسازی با پیش‌بینی اینکه حدود ۲ میلیون نفر به این وام نیاز مبرم دارند، با هدف اولویت‌بندی متقضیان وام، راه‌هایی برای کاهش میزان متقضیان یافته که در بالای این صفحه (به‌روزرسانی‌ها) خوانده‌اید. مبلغ تعیین شده این وام با توجه به هزینه زندگی در شهرها، چنین است:

  • وام ۵۰ میلیون تومانی: تهرانی‌ها
  • وام ۳۰ میلیون تومانی: ساکنان کلانشهرها (مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه)
  • وام ۱۵ میلیون تومانی: ساکنان بقیه شهرها

 

اقساط تسهیلات ودیعه مسکن چقدر است؟

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار کارمزد وام ودیعه مسکن 13 درصد است. اگر تغییری صورت نگیرد، قرار است مستاجران این سود ۱۳ درصدی را در ۱۲ ماه پرداخت کنند و اصل مبلغ ودیعه را هم در پایان قرارداد یکساله‌شان با صاحبخانه‌ها (یعنی مرداد ۱۴۰۰) به شبکه بانکی برگردانند.

[رده تأکید می‌کند که این عددها حدودی و بر اساس محاسبات ماست و در صورت تغییر تصمیم‌ها و بخشنامه‌ها تغییر می‌کند]

  • وام ۵۰ میلیون تومانی (ویژه تهرانی‌ها): ماهیانه ۵۴۲ هزار تومان
  • وام ۳۰ میلیون تومانی (ویژه بقیه کلانشهرها): ماهیانه ۳۲۵ هزار تومان
  • وام ۱۵ میلیون تومانی (ویژه شهرها): ماهیانه ۱۶۲ هزار تومان

 

می‌شود همه وام کمک ودیعه را دریافت کرد؟

همه این سختی‌ها و مراحل را وضع کرده‌اند تا این وام مستقیم به دست موجر برسد و خیال مستأجر راحت باشد. اما رئیس‌کل بانک مرکزی راهی را پیش پای متقاضیان قرار داده که کل وام و سود آن را دریافت کنند. (البته اگر این توصیه و روش، همانند سرنوشت تعویق اقساط سه ماهه وام‌های قرض‌الحسنه نشود و بانک‌ها به حرف آقای رئیس گوش دهند!)

عبدالناصر همتی گفته کسانی که با تایید وزارت راه و شهرسازی، واجد شرایط استفاده از این وام باشند، می‌توانند به انتخاب خود، اقساط اصل و سود وام را در ۳۶ ماه (۳ سال) و با سود ۱۲ درصدی پرداخت کنند تا صاحب همه وام پرداختی شوند. در نتیجه به این عددهای تقریبی می‌رسیم:

  • وام ۵۰ میلیون تومانی (ویژه تهرانی‌ها): ماهیانه حدود یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان
  • وام ۳۰ میلیون تومانی (ویژه بقیه کلانشهرها): ماهیانه حدود یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان
  • وام ۱۵ میلیون تومانی (ویژه شهرها): ماهیانه حدود ۵۸۰ هزار تومان

همتی همچنین از بانک‌ها خواسته برای سایر متقاضیان وام کمک ودیعه مسکن که به دلیل محدودیت منابع، شامل تسهیلات نشدند، از منابع خود و با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (یعنی ۱۸ درصد) وام پرداخت کنند که خب برای کسی صرف ندارد با این سود بالا، وام ودیعه بگیرد و بانک‌ها هم در عمل نشان داده‌اند که اصلا حرف گوش‌کن نیستند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا