تعویض روغن کامیون ۱۸ میلیون؛لاستیک ۹۰میلیون!/ تدبیر دولت چیست؟

مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر واگذاری قیمت‌گذاری لاستیک به تولیدکننده و سازمان حمایت مبنی بر افزایش ۵۳ درصدی روغن موتور، کامیونداران را با هزینه‌های سرسام‌آور مواجه کرده است.

به گزارش نبض بانک ،  سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً مجوز افزایش قیمت روغن موتور دیزلی تولید داخل تا سقف ۵۳ درصد را به شرکت‌های تولیدکننده داده است.

همه شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی و روانکارها که در بورس فعال هستند، در سامانه کدال (سامانه شفاف سازی اطلاعات شرکت‌های بورسی) این مجوز سازمان حمایت را ارائه کرده‌اند.

این افزایش قیمت روغن موتور تولید داخل در ۱۸ آبان ماه در حالی بود که همین شرکت‌های بورسی تولیدکننده فرآورده‌های نفتی، در ۱۷ اردیبهشت ماه امسال نیز از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۶۰ درصدی روغن موتورهای دیزلی خبر داده بودند.

 

به عبارت دیگر، تنها طی ۶ ماه، قیمت روغن موتورهای دیزلی ۱۱۳ درصد افزایش یافته است! این افزایش قیمت سبب شده تا فشار زیادی به کامیونداران وارد شود.

دبیر کانون کامیونداران: هزینه هر بار تعویض روغن موتور، ۱.۵ میلیون تومان

احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره تغییر قیمت روغن موتور و تأثیر آن بر معیشت و درآمد کامیونداران اظهار داشت: عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی ۴ شرکت بورسی است که نرخ آنها ۵۳ درصد رسماً اضافه شد؛ اما در عمل می‌بینیم که در بازار اولاً به وفور یافت نمی‌شود و ثانیاً واحدهای صنفی مربوطه، با هر نرخی که بخواهند، به فروش می‌رسانند؛ ضمن اینکه نظارتی هم دستمزد تعویض روغنی‌ها نیست.

وی افزود: هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده به طور متوسط ۴۰ لیتر روغن موتور مصرف می‌شود که روغن موتور ایرانی به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱.۵ میلیون تومان برای کامیون دار هزینه در بر دارد.

به گفته این فعال صنفی، اگر به طور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن باشد، این میزان پیمایش معمولاً در یک ماه برای رانندگان اتفاق می‌افتد درنتیجه در یک سال تا ۱۸ میلیون تومان هزینه صرفاً تعویض روغن روی دست کامیون دار می‌گذارد؛ این نرخ‌ها بدون هزینه‌های جانبی مانند تعویض فیلتر هوا، واسکازین و امثال آن محاسبه شده است.

وزیر راه دستور داد تا بر توزیع و نرخ فروش روغن موتور به رانندگان، نظارت بیشتری شود

کریمی به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تشدید نظارت بر توزیع روغن موتور کامیون‌ها اشاره و اظهار کرد: اینکه نظارت و ورود تعزیرات تشدید شود، اتفاق خوبی است؛ اما وقتی کمبود در بازار هست، هر چه قدر هم نظارت بیشتر شود، باز هم امکان تخلف در توزیع و فروش به مصرف کننده نهایی وجود دارد.

حذف ارز دولتی لاستیک و تغییر نرخی که چرخ اقتصاد کامیون‌داران را از حرکت انداخت

به گزارش خبرنگار مهر، اخیراً ستاد تنظیم بازار با واگذاری تعیین قیمت لاستیک به تولیدکننده موافقت کرده است. مجوزی که اگرچه صرفاً برای لاستیک‌های سواری صادر شده و وزارت صمت از افزایش قمیت لاستیک سنگین ممانعت می‌کند، اما سبب شده تا برخی تولیدکنندگان نسبت به کاهش میزان تولید لاستیک سنگین اقدام کنند که درنتیجه قیمت آن در بازار مصرف افزایش چشمگیری داشته است.

هر چند که محصولات داخلی لاستیک سنگین، حداکثر تا ۴۰ درصد نیاز بازار را تأمین کرده و عمده مصرف لاستیک سنگین، لاستیک‌های وارداتی است؛ لذا ستاد تنظیم بازار، فعالیت توزیع لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را که حواله آن از سوی سازمان راهداری صادر می‌شود، تمدید کرده است.

اما از سوی دیگر، پیش از این تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک سنگین متوقف شده بود و از ابتدای امسال، لاستیک کامیون و اتوبوس با ارز نیمایی وارد می‌شد که سبب بروز اختلاف فاحش قیمت میان لاستیک‌های حواله‌ای و لاستیک‌های با نرخ آزاد شده است.

نگاهی به هزینه‌های تعویض لاستیک برای کامیون داران: قیمت لاستیک با ارز آزاد از لاستیک نیمایی ارزان‌تر است!

دبیر کانون کامیونداران با بیان اینکه از ابتدای امسال لاستیک از شمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد، گفت: رانندگان و کامیونداران اعلام کردند اجرای این مصوبه سبب شده تا قیمت تمام شده حمل کالا برای رانندگان افزایش یابد؛ درنتیجه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد آن دسته از لاستیک‌های سنگین وارداتی که تا پایان شهریور ماه اظهار شده‌اند، مشمول همان ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند.

وی ادامه داد: لاستیک‌های حواله‌ای، تنها ۱۰ درصد نیاز رانندگان به لاستیک را تأمین می‌کند و مابقی نیاز خود را از مجبورند از بازار آزاد تأمین کنند.

کریمی تأکید کرد: در حال حاضر در چند فقره لاستیک وارداتی با ارز آزاد، قیمت‌ها از لاستیک‌هایی که با ارز نیمایی وارد شده‌اند، یک تا یک و نیم میلیون تومان ارزان‌تر هستند!

قیمت لاستیک سنگین؛ هر جفت ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان

دبیر کانون کامیونداران با اشاره به افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل گفت: لاستیک‌های وارداتی در حال حاضر در هر جفت بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان متغیر است. اما برخی لاستیک‌های مرغوب وارداتی مانند میشلن فرانسوی برای کامیون‌های نفتکش و محور جلوی اتوبوس‌ها که نیاز به ایمنی بالاتری دارند، استفاده می‌شود که نرخ آنها نیز بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان در هر جفت لاستیک است.

وی با بیان اینکه اصرار وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، سبب شده تا تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن صرف اقتصادی آن، از تولید لاستیک سنگین سر باز بزنند، گفت: کمبود لاستیک عملاً به افزایش قیمت‌ها دامن زده و باید وزارت صمت دست تولیدکننده را برای تعیین قیمت لاستیک سنگین همانند لاستیک سبک، باز بگذارد. به خصوص که هدف گذاری وزارت صمت دستیابی به رقم تولید سالانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین است ولی هیچ گاه نتوانسته‌ایم به این هدف دست یابیم.

قیمت لاستیک سنگین ایرانی در یک سال ۲.۵ برابر شد

به گفته این فعال صنفی حمل و نقل جاده‌ای، قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، عملاً ۲.۵ برابر قیمت آن در سال گذشته شده که به مشکل کامیونداران دامن زده است.

دبیر کانون کامیونداران درباره میزان مصرف لاستیک سنگین برای کامیونداران و فشاری که این تغییرات بر رانندگان وارد می‌کند، گفت: اولاً بسیاری از کامیونداران از نوسازی لاستیک‌ها خودداری می‌کنند ثانیاً با تعویض لاستیک‌های جلو و انتقال لاستیک‌های کهنه به محور عقب کامیون، از افزایش هزینه‌های نگهداری خودروی سنگین جلوگیری می‌کنند.

تحمیل هزینه سالانه ۹۰ میلیون تومان تعویض لاستیک به رانندگان خودروهای سنگین

وی ادامه داد: اما اگر قرار به تعویض لاستیک در شرایط عادی باشد، با توجه به اینکه متوسط پیمایش کامیون‌ها در کشور، سالانه ۱۰۰ هزار کیلومتر است، کامیونداران مجبورند در یک سال ۵ جفت لاستیک تعویض کنند؛ اگر متوسط قیمت هر جفت لاستیک سنگین را ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، در یک سال ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست کامیون دار صرفاً بابت تعویض لاستیک باقی می‌گذارد.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا