هارد فورک بیت کوین کش تا لحظاتی دیگر اتفاق می‌افتد

بیت کوین کش با نماد اختصاری BCH، ششمین ارز دیجیتال برتر با ارزش بازاری بالغ‌بر ۴.۷ میلیارد دلار تا لحظاتی دیگر، دوباره طی هارد فورکی تازه به دو نیم تقسیم می‌شود. در این هارد فورک به احتمال فراوان شاهد کوین جدیدی نخواهیم بود.

به گزارش نبض بانک ، وب‌سایت دیکریپت در مقاله‌ای، زوایای گوناگون هارد فورک بیت کوین کش را واکاوی کرده است.

امروز، بیت کوین کش شاهد یک هارد فورک یا انشعاب سخت خواهد بود و بلاک چین آن به دو نسخه مجزا تقسیم خواهد شد. گفتنی است هارد فورک، زمانی رخ می‌دهد که در مورد جهت‌گیری یک بلاک چین، میان اعضای آن اختلاف و ناسازگاری بروز می‌کند.

دلیل وقوع هارد فورک بیت کوین کش چیست؟

دلیل وقوع هارد فورک بیت کوین کش، ناهم‌سازی میان بیت کوین کش ABC (BCHA) و بیت کوین کش نود (BCHN) است که درواقع دو کلاینت اصلی بیت کوین کش هستند. بیت کوین کش ABC برنامه‌های جدیدی را برای پیاده‌سازی طرحی موسوم به تأمین مالی زیرساخت (IFP) پیشنهاد داده و از این رو درصدد است تا از طریق یک هارد فورک، این طرح را عملیاتی کند.

در طرح IFP یک مالیات‌بر‌استخراج ۸ درصدی تعیین شده است. درواقع طی این طرح، ۸ درصد از پاداش‌های اعطایی به ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها به تیم نرم‌افزاری توسعه‌دهنده بلاک چین بیت کوین کش ABC اختصاص می‌یابد.

هواداران بیت کوین کش نود با اتخاذ موضعی انتقادی می‌گویند که این طرح با کاستن از سود ماینرها به دلسردی آنها منجر می‌شود. علاوه بر این، آنها بر این باورند که چنین طرحی می‌تواند به تمرکز هرچه بیشتر توسعه بیت کوین کش در یک تیم واحد بینجامد.

از این رو، بسیاری بر این گمان‌اند که طرح پیشنهادی بیت کوین کش ABC به‌دلیل عدم اقبال فعالان جامعه بیت کوین کش با شکست مواجه خواهد شد. گفتنی است تقریباً ۸۲ درصد از ماینرها از نرم‌افزار فول نود BCHN استفاده می‌کنند و چندان دور از انتظار نیست که با فورک ABC مخالفت کنند.

آماده‌سازی برای هارد فورک بیت کوین کش

چگونگی آماده‌سازی برای هارد فورک بیت کوین کش در صرافی‌های مختلف متفاوت است. در ادامه، شرایط چند صرافی نام‌آشنا برای این هارد فورک آورده شده است.

کوین بیس، صرافی پرآوازه مستقر در ایالات متحده انتظار دارد که به‌روزرسانی BCHN به یک فورک غالب تبدیل شود. بنابر توییت این صرافی در تاریخ ۵ نوامبر (۱۵ آبان)، تمامی واریزها و برداشت‌های بیت کوین کش تا پایدارشدن شرایط و خاتمه به‌روزرسانی متوقف خواهد شد.

هارد فورک بیت کوین کش تا ساعاتی دیگر اتفاق می‌افتد
توییت بخش پشتیبانی صرافی کوین بیس

بیت‌گو (BitGo)، صرافی نام‌آشنای دیگری که کارنامه درخشانی در مدیریت فورک‌ها دارد، اعلام کرده که میان این هارد فورک با فورک‌های پیشین، تفاوت‌های آشکاری وجود دارد؛ از جمله اینکه این هارد فورک، فاقد پشتیبانی کافی از سوی اعضای جامعه کاربری است. این صرافی در اعلامیه‌ای آورده است که ۱۲ ساعت، پیش از وقوع هارد فورک، تمامی خدمات مربوط به بیت کوین کش را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

گیت دات‌.‌آی‌او (Gate.io)، دیگر پلتفرم دادوستد ارزهای دیجیتال اما چندان نگران این هارد فورک نیست. این صرافی نیز پیش از وقوع این هارد فورک، کلیه معاملات بیت کوین کش را متوقف خواهد کرد. بنابر پیش‌بینی این صرافی، کوین‌های منشعب‌شده از این هارد فورک برای معاملات روزانه کفایت خواهد کرد. در اطلاعیه این صرافی آمده است:

اگر ما بخواهیم از معاملات کوین اقلیت پی\شتیبانی کنیم، با انتشار اعلامیه‌ای آن را به اطلاع کاربران خواهیم رساند.

کراکن (Kraken)، صرافی پرآوازه ارزهای دیجیتال نیز در اعلامیه‌ای تصریح کرده که فارغ از نتیجه هارد فورک از BCHN پشتیبانی خواهد کرد. این صرافی از طرف کاربران، توکن‌های بیت کوین کش آنها را فورک می‌کند. در اطلاعیه این صرافی آمده است:

کاربرانی که خواهان کنترل کامل نتیجه هارد فورک هستند، باید BCH‌های خود را به یک کیف پول خصوصی منتقل کنند.

گردانندگان این صرافی اعلام کرده‌اند که تنها در صورتی از فورک ABC پشتیبانی می‌کنند که توان هش شبکه آن، دست‌کم برابر با ۱۰ درصد از توان هش شبکه بیت کوین کش نود (Bitcoin Cash Node) باشد. گفتنی است گردانندگان کراکن به کاربران این صرافی توصیه می‌کنند که پیش از وقوع فورک، مارجین‌های خود را برای موقعیت‌های معاملاتی آنی ببندند.

هوبی گوبال (Huobi Global)، دیگر صرافی ارزهای دیجیتال اعلام کرده که از این هارد فورک پیشیبانی می‌کند. آن‌طور که پیداست، این صرافی کلیه عملیات مرتبط با بیت کوین کش اعم از معامله، واریز و برداشت را متوقف خواهد کرد. همچنین این صرافی به کاربران خود توصیه کرده که تا پیش از وقوع هارد فورک، تمامی موقعیت‌های معاملاتی خود روی بیت کوین کش را ببندند.

بایننس، صرافی شماره یک بازار نیز گفته که در ساعت ۱۰ پیش از ظهر به وقت UTC امروز، واریز و برداشت BCH را مسدود خواهد کرد. این صرافی اعلام کرده که معاملات آنی تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت، اما استقراض BCH را تا زمان وقوع هارد فورک متوقف می‌کند. بایننس انتظار دارد که پس از وقوع هارد فورک، زنجیره BCHN شمار هواداران بیشتری در اختیار داشته باشد، اما این حق را برای خود محفوظ می‌داند که در صورت تغییر شرایط، رفتار خود را تغییر دهد.

صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) نیز با اتخاذ رویکرد مشابهی با دیگر صرافی‌ها اعلام کرده که امکان دادوستد کوین‌های فورک‌شده را فراهم خواهد کرد. در اعلامیه این صرافی آمده است که هنگام وقوع هارد فورک، هر کاربری که در حساب خود بیت کوین کش داشته باشد، کوین‌های زنجیره اقلیت به موجودی‌اش اضافه خواهد شد. مدیران این صرافی اعلام کرده‌اند که وضعیت را از نزدیک رصد خواهند کرد و در صورت کافی بودن تقاضا کوین‌های زنجیره اقلیت را در تابلوی معاملات خود درج می‌کنند.

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش، خود نتیجه یک هارد فورک است. در اوت ۲۰۱۷ (مرداد ۹۶)، گروهی از توسعه‌دهندگان اعلام کردند که بلاک چین بیت کوین برای انجام مقاصد پرداخت، بهینه نیست؛ چرا که اندازه یک مگابایتی بلاک‌ها کفاف پردازش حجم انبوه تراکنش‌ها را نمی‌دهد. به‌زعم آنها به‌دلیل اندازه کوچک بلاک‌های بیت کوین، پردازش تراکنش‌ها گران و کند انجام می‌شود.

این گروه به رهبری راجر ور (Roger Ver) و جیهان وو (Jihan Wu) خواستار افزایش اندازه بلاک به ۸ مگابایت شدند. این امر باعث کاهش شدید کارمزد تراکنش‌ها و افزایش سرعت پردازش آنها می‌شد. گفتنی است در سال ۲۰۱۸، اندازه بلاک بیت کوین کش به ۳۲ مگابایت افزایش پیدا کرد.

بیت کوین کش تاکنون از چندین هارد فورک، جان سالم به در برده است. گفتنی است بیت کوین کش، اندکی پس از هارد فورک از بیت کوین، شاهد انشعاب خود به بیت کوین اس‌وی یا ساتوشی ویژن (Satoshi’s Vision) بود. این هارد فورک که به رهبری کریگ رایت (Craig Wright)، یکی از چهره‌های جنجالی حوزه ارزهای دیجیتال و خالق خودخوانده بیت کوین انجام شد، اندازه بلاک را به ۱۲۸ مگابایت افزایش داد.

آیا تاکنون همه فورک‌های بیت کوین سرپا مانده‌اند؟ باید بگوییم که بله، تقریباً این چنین است. کارمزد تراکنش‌های بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین بسیار ناچیز است، اما قیمت این ارز دیجیتال از زمان ایجاد آن، روندی نزولی را طی کرده، در حالی که قیمت بیت کوین روز‌به‌روز در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا