زورآزمایی دلار و یوان در کارزار اقتصاد مدرن

برخی کارشناسان بین‌المللی از کاهش ارزش و جذابیت دلار برای سرمایه گذاری سخن می‌گویند و بر این باورند که ارزش دلار در برابر یوان دچار کاهش خواهد شد که این می تواند نشانه ای از افت توان اقتصادی آمریکا در برابر ابرقدرت شرق آسیایی یعنی چین باشد.

به گزارش نبض بانک ،  ری دالیو، بنیان گذار و مدیرعامل گروه مالی بریج واتر که بزرگ ترین صندوق پوشش ریسک جهان نیز محسوب می شود با بیان اینکه معتقد است جایگاه دلار در ماه های اخیر تضعیف شده است، از جذاب تر شدن یوان برای سرمایه گذاران ارز خبر داده است.

به گفته وی بازار ارز جهانی اکنون در یک لحظه حساس قرار دارد و شاهدیم سلطه دلار در بازارها به چالش کشیده در حالی که علاقه به بازار مالی چین رو به افزایش است.

بسیاری از سرمایه گذاران، مدیران صندوق های پوشش ریسک و بانکداران نسبت به کاهش بیش از پیش ارزش دلار مقابل سایر ارزهای معتبر جهانی هشدار داده اند که یکی از بدبینانه ترین آن ها مربوط به استفان روچ- اقتصاددان آمریکایی بود که در پیش بینی خود، خبر از ریزش ۳۵ درصدی ارزش دلار مقابل سایر ارزها تا پایان امسال را داده بود.

روچ در گفتگو با سی ان بی سی با اشاره به اینکه داده های مربوط به شاخص های کلان نظیر پس انداز و حساب جاری چندان دلگرم کننده نیستند، گفته بود: کسری حساب جاری آمریکا از هر کشور دیگری در جهان بیشتر است و در سه ماهه دوم سال وضع خیلی بدتر شده است.

از سوی دیگر بلومبرگ طی گزارشی نوشته است که دلار در هفته های اخیر عملکرد خوبی نداشته و شاخص دلار که نرخ برابری آن مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد به پایین ترین سطح خود از می ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است.

بر اساس این گزارش در این بین ارزش یورو یک درصد مقابل یورو تقویت شده است و ین ژاپن نیز در قله هشت ماهه خود قرار دارد.

سونیا مارتین، کارشناس امور ارزی بانک دی زد آلمان با اشاره به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: دلار یک ارز امن تلقی می شود و با توجه به اینکه دولت بایدن بنا دارد همکاری با جامعه جهانی را بیشتر و تنش های تجاری را کمتر کند، انتظار دارم ارزش دلار بیش از میزان فعلی کاهش یابد.

مارتین همچنین با اشاره به بسته پیشنهادی دموکرات ها اظهار کرد: دموکرات ها در نظر دارند ۲.۲ تریلیون دلار دیگر به حمایت از اقتصاد در مقابل کرونا اختصاص دهند و این چاپ پول نتیجه ای جز کاهش ارزش دلار نخواهد داشت. دولت همین حالا هم بیش از سه تریلیون دلار نقدینگی به شکل مختلف به بازارها تزریق کرده است و یک بسته دیگر، فشار بزرگی روی توان مالی دولت خواهد بود.

بانک مرکزی آمریکا به طور جداگانه تاکنون حدود دو تریلیون دلار نقدینگی به بازار تزریق کرده که بخش بزرگی از آن به شکل عملیات خرید و بازخرید اوراق قرضه بوده است.

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا وعده داده است این بانک از تمام ابزارهای در اختیار خود استفاده خواهد کرد تا این دوران دشوار با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

تحلیلگران بانک گلدمن ساکس نیز در گزارشی جداگانه با اشاره به پیروزی جو بایدن در انتخابات پیش بینی کردند روند افزایش کسری بودجه این کشور ادامه پیدا کند و افزایش فشار روی منابع مالی دولت به تضعیف بیشتر دلار مقابل رقبای اصلی این ارز منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا