در مورد پایتون در نبض بانک بیشتر بخوانید

در مورد پایتون در نبض بانک بیشتر بخوانید

6 دلیل برای یادگیری پایتون در سال 2020

 

اگر به زبان‌های برنامه نویسی علاقه دارید، باید اشاره کنیم که پایتون یکی از رو به رشدترین زبان‌های برنامه نویسی است که مخصوصاً در زمینه‌ی دیتا ماینینگ، علم داده، یادگیری ماشین و… کاربرد دارد. اما چرا در سال 2020 باید پایتون را بیاموزیم؟

 

به گزارش نبض بانک ، برنامه نویسی یکی از زمینه‌های جذاب، پرطرفدار و البته محبوب در حوزه کامپیوتر است. زبان‌های برنامه تعدد بالایی دارند اما هر یک برای کار خاصی و با هدف ویژه‌ای کاربرد دارند. یکی از زبان‌های برنامه نویسی که حالا و در سال 2020، یادگیری آن توصیه می‌شود، پایتون است. از این رو در ادامه قصد داریم تا 6 دلیل مهم برای یادگیری پایتون در سال 2020 را با هم مرور کنیم. با فیسیت همراه باشید.

 

پایتون چیست؟

قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنیم که پایتون زبان برنامه نویسی سطح بالایی است که برای اهداف مختلف در زمینه‌ی نرم افزار کاربرد دارد. این زبان برنامه نویسی، سمت سرور است به این معنا که روی سرور اجرا می‌شود و از این رو برای کار کردن با داده‌های ورودی کاربران، برقراری ارتباط و تراکنش با دیتابیس و سایر سرورها مناسب است.

پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز است که در سال‌های اخیر بیشتر با تمرکز بر استفاده در علم داده مورد توجه قرار گرفته است. همچنین این زبان برنامه نویسی در زمینه‌های یادگیری ماشینف مدل سازی داده، تحلیل داده، هوش مصنوعی و… به لطف منابع و کتاب‌خانه‌های گسترده، کاملاً کاربردی است.

 

چرا در سال 2020 باید پایتون را بیاموزیم

1- پایتون همه کاره است

همانطور که در بخش توضیح درباره پایتون اشاره کردیم، پایتون در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به دیتا ماینینگ، علم داده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، طراحی و توسعه‌ی وب، فریم ورک‌های وب، سیستم‌های تعبیه شده، اپلیکیشن‌های طراحی گرافیکی، بازی، توسعه‌ی شبکه، توسعه‌ی محصول، توسعه‌ی سریع نرم افزار، تست، اتوماسیون و… اشاره کنیم.

درواقع پایتون به عنوان یک جایگزین ساده و بهینه برای زبان‌های برنامه نویسی مانند جاوا، C و R به حساب می‌آید و حالا در بین برنامه‌ نویسان در حال رشد و افزایش محبوبیت است.

در این بین بد نیست اشاره کنیم که شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل، نتفلیکس، فیس بوک، اینستاگرام، آمازون، اینتل، ناسا، اسپاتی‌فای و… هم از زبان برنامه نویسی پایتون استفاده می‌کنند.

شرکت‌های فناوری که از پایتون استفاده می‌کنند.jpg
شرکت‌های فناوری که از پایتون استفاده می‌کنند –

2- پایتون به سرعت در حال رشد است

پایتون حالا در زمینه‌های مختلف و در شرکت‌های مختلف در حال استفاده است از این رو اصلاً عجیب نیست که این زبان به سرعت در حال پیشرفت باشد. از سوی دیگر با وجود ابزارهایی مانند Codecademy و Udemy و سایر ابزارهای آموزش آنلاین برنامه نویسی، یاد گرفتن پایتون به صورت آنلاین بسیار ساده شده است. بنا به گزارش Codecademy در سال 2018 با رشد 34 درصدی در افرادی که آموزش آنلاین پایتون را دریافت کرده بودند، مواجه بوده‌ایم. از سوی دیگر وب سایت Stack Overflow هم با توجه به میزان سوالات و بازدیدها، پایتون را به عنوان یکی از زبان‌های برنامه نویسی با سریع‌ترین رشد اعلام کرده است.

از طرفی وب سایت tiobe (که میزان معروفیت یک زبان برنامه نویسی را با توجه به میزان سرچ‌ آن در 25 موتور جستجوی مختلف مشخص می‌کند) هم پایتون را به عنوان یکی از پررشد‌ترین زبان‌های برنامه نویسی اعلام کرده است و حالا پایتون در این رده بندی در رتبه‌ی دوم و بعد از زبان C قرار دارد.

رشد کتابخانه‌های پایتون در سال‌های اخیر تا 2020.jpg
رشد کتابخانه‌های پایتون در سال‌های اخیر تا 2020 –

3- تقاضای زیاد شغلی

با توجه به رشد روز افزون زبان پایتون، جایگاه‌های شغلی برای این زبان برنامه نویسی هم رو به رشد است. به عبارتی گزارشاتی نشان می‌دهد که پایتون جز 10 زبان پرتقاضا در بین زبان‌های برنامه نویسی در سال 2019 بوده است. البته این آمار مربوط به آمریکاست اما پرطرفدار بودن و پرتقاضا بودن این زبان در سراسر جهان، کاملاً واضح است.

 

4- سادگی در یادگیری، کد نویسی و خوانش کد

هدفی که در ساختار پایتون دنبال می‌شود، خلاصی از شر پیچیدگی و تمرکز بر ضروریات است. از این رو نه تنها کد نویسی و خواندن کدهای این زبان بسیار ساده است، بلکه یادگیری آن هم اصلاً سخت نیست.

در یک نظرسنجی، مشخص شده است که بعد از HTML، پایتون ساده‌ترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری است. جالب است بدانید نوشتن ساده‌ترین برنامه که تنها عبارت “Hello world” معروف را چاپ می‌کند، در همه‌ی زبان‌ها حداقل 4 تا 5 خط کد نیاز دارد اما همین برنامه در پایتون تنها به یک خط کد نیاز دارد.

همچنین باید اشاره کنیم که پایتون یک زبان مفسری است بنابراین برخلاف زبان‌هایی مانند جاوا و C++، می‌توانید نتیجه‌ی اجرای هر خط کد را بعد از نوشتن ببینید. این ویژگی مخصوصاً برای برنامه نویسان تازه کار کاملاً کاربردی است.

 

5- درآمد بالای برنامه نویسان پایتون

در حوزه‌ی برنامه نویسی، پایتون یکی از پردرآمدترین زبان‌هاست، مخصوصاً در زمینه‌ی علم داده، یادگیری ماشین و توسعه‌ی وب. به طور مثال در آمریکا، پایتون به عنوان دومین زبان برنامه نویسی پردرآمد به حساب می‌آید.

 

6 جامعه‌ای بزرگ و یاری رسان

اگرچه همواره برنامه نویسی به عنوان یک کار انفرادی تعریف شده است اما خوش بختانه جامعه‌ی برنامه نویسی به خوبی در پی برطرف کردن مشکلات و یاری رساندن به یکدیگر و عملاً حمایت از هم هستند. حالا به لطف چنین جامعه‌ی حمایتگری برای پایتون (وجود ابزارها و فروم‌هایی مانند Stack Overflow، GitHub و… )، یادگیری و رفع مشکلات برنامه نویسان این زبان بسیار ساده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا