بزرگ ترین قرارداد تجارت آزاد جهان امضا شد

امروز بزرگ‌ترین قرارداد تجارت آزاد جهان با حضور کشورهای عضو اتحادیه آسه‌آن و پنج کشور آسیا و اقیانوسیه امضا شد.

به گزارش نبض بانک ،  به نقل از راشاتودی، امروز بزرگ‌ترین قرارداد تجارت آزاد جهان با شرکت کشورهای عضو اتحادیه آسه‌آن و پنج کشور آسیا اقیانوسیه به امضا رسید.

کشورهای حاضر در این توافق که چین نیز در میان آنها حضور دارد یک سوم کل اقتصاد جهانی را شامل می شوند.

این توافق که مدت‌هاست کشورهای عضو در حال کار روی آن هستند با عنوان “قرارداد شراکت جامع اقتصادی منطقه‌ای”  در حاشیه اجلاس امروز کشورهای آسه‌آن امضا شد. البته این اجلاس به خاطر شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شده است.

داتو لیم جوک هوی، دبیر کل اجلاس آسه‌آن، در این‌باره گفت: امضای توافق شرکت جامع اقتصادی رخدادی تاریخی است چرا که نشان دهنده نقش آسه‌آن در تشکیل چنین توافقات بزرگی در سایه موانع موجود و 8 سال مذاکره برای حصول آن است.

کشورهای حاضر در این توافق نامه 2.2 میلیارد نفر جمعیت دارند و مجموعا 26.2 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دارند که معادل 30 درصد کل اقتصاد جهان است.

این توافق به کاهش و یا حذف کامل موانع و تعرفه‌های وارداتی برای بسیاری از کالاها در مبادلات تجاری میان کشورهای عضو خواهد شد و گفته می‌شود می‌تواند به بهبود سریع‌تر اوضاع اقتصادی کشورها عضو آن در پس بحران کرونا کمک کند.

پیشتر توافق تجارت آزاد دیگری با نام توافق ترانس پسیفیک امضا شده بود که با روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا، و خروج این کشور از آن نابود شد. از طرف دیگر 3 سال است که ترامپ از حضور در اجلاس سالانه آسه‌آن خودداری می‌کند و همین امر باعث انتقادات جدی به رویکرد وی در این قبال شده است.

استرالیا و ژاپن هم از جمله کشورهای حاضر در این توفق هستند اما هند سال گذشته از ترس تبعات ورود کالاهای وارداتی ارزان قیمت، از امضای آن پا پس کشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا