بودجه کشور شفافیت ندارد/ ضرورت ایجاد منابع درآمدی پایدار

سبحانیان، کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص باید و نباید های اصلاح ساختار بودجه تصریح کرد: بودجه ما صوری است و حداقل شفافیت‌های لازم را ندارد و منابع دقیق درآمدی در آن لحاظ نشده است.  ابتدایی ترین اصل بودجه واقع بینانه بودن و شفافیت آن است.

به گزارش نبض بانک ، او ادامه داد: مشکل ساختاری بودجه طی سال های گذشته همواره وابستگی به درآمد نفتی بوده که با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش این وابستگی هنوز این امر محقق نشده است که امیدواریم در بودجه ۱۴۰۰ لحاظ شود.

سبحانیان بیان کرد: البته به تحقق این امر خوش بین نیستیم چراکه حذف درآمدهای نفتی از بودجه مستلزم مقدماتی است که اکنون فراهم نیست.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: دولت یک بودجه صوری تقدیم مجلس می‌کند و مجلس این بودجه صوری را بررسی و تصویب می‌کند.

او گفت: مجلس هم گام موثری در حوزه اصلاح ساختار بودجه بر نداشته است اما مجلس امکان اصلاح کامل بودجه را ندارد و عملاً هم نباید وارد این بحث شود؛ چون اگر این امکان وجود داشته باشد دولت‌ها این را اجرا نخواهند کرد.

سبحانیان افزود: در صورتی که مجلس به بحث بودجه و ارائه آن وارد شود؛ شان نظارتی مجلس زیر سوال می‌رود.

این کارشناس اقتصادی در خصوص تامین کسری بودجه از محل واگذاری اموال مازاد دستگاه های دولتی گفت: این کار یکی از الزامات تامین کسری بودجه است اما دستگاه ها رغبتی برای انجام آن ندارند. در بودجه درآمد ۵۰ هزار میلیارد تومانی از این محل دیده شده بود که کمتر از هزار میلیارد تومان محقق شده است.

سبحانیان در خصوص درآمدهای مالیاتی در بودجه تصریح کرد: نظام مالیاتی کشور ما عادلانه نیست و طبقات ضعیف و متوسط سهم بیشتر از پرداخت مالیات دارند. باید پایه های جدید مالیاتی را توسعه بدهیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: در دولت طی سال های گذشته اقدام جدی برای اصلاح ساختار بودجه صورت نگرفته است. دولت برای تامین کسری بودجه خود یا از منابع بانک مرکزی و یا صندوق توسعه ملی یا فروش اوراق استفاده کرده  که هر کدام تبعاتی برای اقتصاد کشور به همراه داشته است و نوسانات بازار در بخش ارز، خودرو، مسکن و … به کسری بودجه دولت بر می‌گردد.

پیگیری طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

در ادامه پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سر فصل بخش درآمدی و جایگزینی منابع پایدار درآمدی به جای نفت باید اقداماتی انجام شود. دولت باید درآمد‌های جدید را برای سر فصل درآمدی بودجه مطرح کند.

او ادامه داد: درآمد نفت نمی‌تواند منبع خوب و پایداری برای بودجه باشد و به همین دلیل اصلاح درآمدی برای بودجه باید در نظر گرفته شود.

پورابراهیمی با تاکید بر اصلاح سر فصل درآمدی به خصوص در بخش مالیات گفت: مجلس در این موضوع با بحث مالیات بر عایدی سرمایه ورود پیدا کرده است. مالیات خودرو، طلا و ارز باید در سر فصل درآمدی دیده شود.

او افزود: مالیات بر عایدی سرمایه به دهک‌های پایین ارتباطی ندارد و برخی دهک‌های درآمدی بالا را شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: درآمد واقعی، درآمدی است که بتوان روی آن حساب باز کرد. در بحث هدف‌های درآمدی بودجه، خیلی از اهداف تحقق پیدا نمی‌کند به طور مثال اوراق قرضه اصلاً درامد خوبی نیست؛ بلکه پیش خور کردن درآمد آینده است.

او بیان کرد: منابع نفت نباید در بودجه عمومی لحاظ شود و این منابع باید به سمت پروژه‌های صنعتی برود. می‌توانیم سرفصل‌های درآمدی را باز تعریف کنیم و در این صورت هیچ نیازی به نفت در بودجه نخواهیم داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا