افزایش 16 هزار و 390 واحدی شاخص بورس تهران/معاملات بورس و فرابورس 12.8 هزار میلیارد تومانی شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 16 هزار و 390 واحد روبه‌رو شد.

افزایش 16 هزار و 390 واحدی شاخص بورس تهران/معاملات بورس و فرابورس 12.8 هزار میلیارد تومانی شد

به گزارش نبض بانک ،  ‌بورس اوراق بهادار تهران بعد از ریزش‌های پیاپی شاخص در هفته گذشته، این هفته ظاهراً روند رو به رشد به خود گرفته و از ابتدای هفته تا کنون شاخص کل رو به رشد بوده است.

امروز هم در پایان معاملات شاخص کل بورس تهران با افزایش 16هزار و 390 واحد به رقم یک میلیون و 273 هزار و 748 واحد رسید، اما شاخص کل بورس با معیار هموزن که بیشتر مورد توجه معامله‌گران قرار می‌گیرد، امروز با رشد 533 واحد به رقم 370 هزار و 139 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران امروز به بیش از 4 میلیون و 841 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 9.6 میلیارد سهام و حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 984 هزار نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 331 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

اگر ارزش معاملات امروز فرابورس را هم در نظر بگیریم که به 4 هزار و 572 میلیارد تومان رسید، معامله‌گران امروز در بورس تهران و فرابورس ایران در مجموع بیش از 12 هزار و 903 میلیارد تومان داد و ستد کردند و روند رو به رشد ارزش معاملات نشان می‌دهد، بازار و اکثر سهام به ارزندگی رسیده و معامله‌گران حرفه‌ای و اشخاص حقوقی به خرید سهام ارزنده اقدام می‌‌کنند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبزپوش بوده که حکایت از رشد دارد، گرچه میزان رشد شاخص‌ها یک تا 2 درصد بوده است به گونه‌ای که شاخص کل بورس و نیز شاخص قیمت با معیار وزنی و ارزشی هر کدام 1.3 درصد رشد کرده‌اند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 0.14 درصد رشد داشتند.

شاخص آزاد شناور امروز 1.3 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 2.2 درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس تنها 0.1 درصد افزایش یافت.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای شاخص‌ساز شامل ملی مس، فولاد مبارکه اصفهان،‌ ایران‌خودرو، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت تهران بوده‌اند.

نمادهای پر تراکنش در بورس تهران امروز شامل ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، کشتیرانی جمهوری اسلامی، بهساز کاشانه تهران، تأمین سرمایه امین و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل افزایشی بوده، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 57 واحدی به رقم 16 هزار و 96 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 94 هزار میلیارد تومان شد. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 2.1میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 556 هزار معامله و به ارزش 4571 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای صبا تأمین، پتروشیمی مارون، مدیریت انرژی امید تابان حور، هلدینگ معدنی خاورمیانه و فولاد ارفع به ترتیب بیشترین اثر افزایش در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات و صنعتی مینو بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل سرمایه‌گذاری پویا، برق و انرژی پیوندگستر پارس،‌پتروشیمی ارومیه، کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، توسعه مسیر برق گیلان، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک و پلیمر آریا ساسول بوده‌اند.

به گزارش فارس، دیروز یک مقام آگاه در بورس تهران اعلام کرد:‌تا اطلاع ثانوی فروش سهام عدالت متوقف شده است. برخی از کارشناسان از دلایل ریزش شاخص بورس را تقاضای سهامداران عدالت برای فروش سهام‌شان بوده است که چون اصرار بر فروش سریع داشته‌اند، کارگزاران مجبور بودند سهام آنها را تجمیع کرده و طبق مقررات به صورت بلوکی در ساعات خارج از معاملات به فروش برسانند اما یکباره دستور رسیده فعلا فروش سهام عدالت متوقف شود.

البته بسیاری کارشناسان اعتراف می‌کنند سهام عدالت با داشتن پرتفوی متنوع ارزنده است و سهامداران بهتر است به جای فروش سهام خود را نگه داشته و از سودهای آن استفاده کنند.  البته قانون‌گذار هم هدف از اجرای سهام عدالت را سهامدار کردن مردم در جهت تقویت درآمد خانوارهای کم درآمد عنوان کرده است.

همچنین با توجه به اصلاحاتی که از نیمه مرداد تا کنون صورت گرفته اکثر کارشناسان بورسی عنوان می‌کنند عمده سهام موجود در بورس و فرابورس با اصلاحاتی که انجام شده ارزنده شده‌اند و بهتر است به جای تصمیم برای فروش سهام تصمیم برای خرید سهام ارزنده بگیرند، البته باز هم توصیه شده است سهامدارانی که تازه وارد هستند، بهتر است روش سهامداری غیرمستقیم یعنی خرید سهام از طریق صندوق‌ها و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و با مشورت افراد خبره و کاردان انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا