ارزش معاملات 13.3 هزار میلیارد تومان شد

 شاخص کل بورس بهادار اوراق تهران گرچه دیروز رشد خوبی را تجربه کرد، اما امروز در پایان معاملات با کاهش 5 هزار و 568 واحدی شاخص کل به رقم یک میلیون 578 هزار و 185 واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن امروز با کاهش 3 هزار و 382 واحدی به رقم 423 هزار و 153 واحد رسید.

ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران که متشکل از ارزش سهام کل شرکت‌های حاضر در بورس است، به بیش از 5 میلیون و 917 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 9.3 میلیارد سهام حق تقدم  و اوراق مالی در قالب 1.1 میلیون نوبت معامله و به ارزش 10 هزار و 601 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین معامله‌گران در فرابورس ایران امروز 2 هزار و 736 میلیارد تومان داد و ستد کردند که در مجموع ارزش امروز معاملات بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به بیش از 13 هزار و 337 میلیارد تومان رسید.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز عمده نمادهای بورس قرمز بودند، اما کاهش اندک و زیر یک درصد را تجربه کردند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس تنها 35 صدم درصد و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی تنها 35 صدم درصد کاهش یافت.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم وزن و شاخص قیمت با معیار هم وزن هر کدام 79 صدم درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 45 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 33 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 38 صدم درصد افت کرد.

امروز نمادهای گل‌گهر و فولاد مبارکه و پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و بر عکس نمادهای ملی مس، کشتیرانی و گروه مپنا و همراه اول بشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در بورس شامل ملی‌مس، فولاد مبارکه،‌ بانک صادرات، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک تجارت، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، زرماکارون، بهساز کاشانه تهران، و بانک ملت بودند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل 13 واحد رشد کرد و به رقم 16 هزار و 783 واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 93 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.4 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 333 هزار معامله و به ارزش 2 هزار و 736 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، آریا ساسول، و فولاد هرمزگان همگی در تقویت شاخص فرابورس بیشترین اثر را داشته و نمادهای ذوب‌آهن، پتروشیمی تندگویان، هلدینگ معدنی خاورمیانه، و برق گیلان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل بانک دی،‌آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، سمگا و نیروی برق دماوند بودند.

به گزارش فارس، علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، اعلام کرد: دولت و حاکمیت قصد دارند حمایت مؤثر از سرمایه‌های مردم در بورس داشته باشند.در این راستا شورای عالی بورس با مصوباتی مانند رفع ممنوعیت از بانک‌ها در خرید و فروش سهام همچنین بازار گردانی سهام توسط شرکت‌ها و نیز فروش اوراق تبعی و اوراق بیمه‌ای در بورس باعث می‌شود، سرمایه سهامداران خرد حفظ شود و شرکت‌هایی که اوراق  تبعی منتشر می‌کنند، به سهامداران خرد اطمینان می‌دهند که حداقل به اندازه سود سپرده بانکی دریافت خواهند کرد که البته اگر بیش از این رقم سود کسب کرده‌اند برای خود سهامداران است.

سخنان مسئولان بازار سرمایه در این روزها نشان می‌دهد دولت واقعا می‌خواهد از بورس حمایت کند و با توجه به کاهش درآمد نفت بهترین بازار برای تامین مالی و اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور تامین مالی از طریق بورس است.

از طرفی کارشناسان می‌گویند، اگر سرمایه‌گذاری در بورس رونق پیدا کند سرمایه‌های سرگردان مردم به سمت بازارهایی مانند املاک، آپارتمان و یا بازارهای کالایی نمی‌روند و با توجه به اینکه بخشی از پول‌های سرمایه‌گذاری در بورس صرف خطوط تولید می‌شود امید می‌رود با سرمایه‌گذاری در بورس خطوط تولید هم رونق پیدا کند.

همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند مردم از پس‌اندازهای خود در بورس سرمایه‌گذاری کنند و به هیچ وجه دارایی‌های مورد استفاده خود مانند خانه، ‌ماشین و یا وسایل کار خود را برای سرمایه‌گذاری در بورس نفروشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا