جزییاتی تازه از ابتلای افراد چاق به کرونا که نمی دانستید

افراد چاق، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند و همچنین شدت بیماری در این افراد معمولا بیشتر است و چاق‌ها بیشتر از دیگران در اثر ابتلا به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

به گزارش نبض بانک ، این حقیقت ناگواری است؛ چاقی ریشه بسیاری از بیماری‌هاست. این برای بیماری کرونا هم صدق می‌کند، زیرا این ویروس برای چاق‌ها خطرناک‌تر است. طبق مطالعاتی که دراین‌باره انجام شده‌ است، افراد چاق، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار دارند و همچنین شدت بیماری در این افراد معمولا بیشتر است و چاق‌ها بیشتر از دیگران در اثر ابتلا به کرونا در بخش‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. در واقع این پژوهش‌ها ثابت می‌کند که رابطه مستقیمی بین شانس ابتلا، شدت بیماری و وزن بدن وجود دارد. شرایط زمانی بدتر می‌شود که بدانیم، طبق تحقیقات انجام شده در وزارت بهداشت، حدود ۶۰ درصد از ایرانی‌های بالای ۱۸ سال چاق هستند و این می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری کرونا در مردم ما را بیشتر هم می‌کند.

چاق‌بودن ۶۰ درصد از ایرانیان بزرگسال به‌تنهایی خطرناک است اما شرایط قرار است از این بدتر هم بشود، زیرا بر اساس آمارهای وزارت بهداشت تعداد کودکان زیر ۵ سال دچار اضافه‌وزن، در ۱۰ سال گذشته رو به‌ افزایش بوده‌ است. همچنین طبق آخرین آماری که سال ۹۶ گرفته شده، حدود ۱۴ درصد کودکان زیر ۲ سال در معرض اضافه‌وزن قرار دارند و این آمار از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم، افرادی که در کودکی چاق هستند، احتمالا در نوجوانی و بزرگسالی هم چاق خواهند بود. در همین آمار مشخص شده که بیش از ۲۲ تا ۲۳ درصد دانش‌آموزان چاق هستند و ۲۰ درصد از این عده، چاقی شکمی دارند؛ یعنی یک پنجم دانش‌آموزان چاق، کبد چرب و فشارخون بالا دارند و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی هستند.

اصولا با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، علاقه به مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده افزایش پیدا کرده و باعث شده میزان مصرف غذاهایی با چربی، قند و نمک بالا در سطح جامعه بیشتر شود؛ همچنین مصرف غذاهایی که مواد نگه‌دارنده دارند، نیز باعث گسترش اضافه وزن عمومی شده‌ است.

اگر چاق هستید، باید بدانید زیر کوهی از چربی که هر روز با خودتان حمل می‌کند، یک دنیا بیماری خوابیده‌ است. چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های چربی خون، دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی – عروقی را هم افزایش می‌دهد. بیماری‌هایی که تنها یکی از آنها می‌تواند برای خطرناک‌تربودن ابتلا به ویروس کرونا کافی باشد، اما حقیقت این است که افراد چاق اغلب مجموعه‌ای از این بیماری‌ها را با هم دارند و در شرایطی که ویروس کرونا هر لحظه در کمین انسان‌هاست، افراد چاق می‌توانند هدف مناسبی برای این ویروس باشند. بنا بر این توجه به رژیم غذایی و کاهش وزن در روزهای کرونایی بیش از هر زمان دیگری مهم است؛ اتفاقی که با ورزش و تغییر سبک زندگی قابل اجراست.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا