کلاهبرداری از فروشندگان کالا با رسیدسازهای جعلی

سرهنگ “علی‌ محمد رجبی” در تشریح این خبر، اظهار داشت: مجرمان سایبری هنگام خرید کالا از کسبه یا شهروندان که کالایی را در سایت‌های واسطه برای فروش ثبت کرده‌اند،حین معامله با گرفتن شماره کارت بانکی فروشنده و با ادعای واریز وجه با گوشی یا تبلت و نشان دادن رسید واریز، کالا را از فروشنده دریافت می کنند بدون اینکه وجهی به حساب بانکی آنها واریز کرده باشند.

به گزارش نبض بانک ، وی افزود: فروشگاه‌های اینستاگرامی یا تلگرامی که درگاه پرداخت بانکی ندارند و دریافت وجه را به هنگام تحویل کالا منوط کرده‌اند بهترین سوژه برای مجرمان سایبری هستند چراکه از برنامه‌های رسیدساز جعلی استفاده می‌کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا یادآور شد: در واریز وجه با رسیدسازهای جعلی هیچ تبادل مالی اتفاق نمی افتد و هیچ پولی به حساب فروشنده واریز نمی شود، فقط به صورت تصویری و کاملاً دیجیتالی رسید ایجاد شده و همین امر باعث می‌شود تا مجرمان سایبری اقدام به خریدهای اینترنتی از دیگران کرده اما بعد از تحویل کالا هیچ هزینه‌ای را بابت آن پرداخت نکنند.

وی افزود: مجرمان سایبری در خرید خود با نشان دادن تصویر رسید واریز وجه به فروشنده که چهار رقم آخر کارت فروشنده درج شده و چون این رسید کاملا شبیه به رسیدهای بانکی است، شک فرد را برطرف می کنند.

این مقام انتظامی درخصوص بهترین روش برای جلوگیری از سوء‌استفاده های مالی با رسیدسازهای جعلی در معاملات، گفت: در فروشگاه‌ها و افرادی که دستگاه کارتخوان بانکی دارند، حتما از خریدار بخواهند وجه خرید را از طریق کارتخوان بانکی پرداخت کنند و افرادی که دستگاه کارتخوان بانکی ندارند، حتما منتظر دریافت پیامک واریز وجه بمانند و تا زمانی‌که پیامک دریافت نکرده یا شخصا از طریق همراه بانک یا روش‌های دیگر از دریافت وجه مطمئن نشده‌اند، کالایی تحویل ندهند.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه در حال حاضر تمام بانک‌ها برای راحتی و آگاهی مشتریان خود از تراکنش‌های بانکی، سیستم پیامکی دارند، افزود: فعال بودن پیامک بانکی مانعی برای این دست کلاهبرداری‌هاست، اما مجرمان سایبری با ادعای اینکه پول واریز شده، و بانک پول را نگهداشته و ظرف ۷۲ ساعت بعد واریز می‌شود، سعی دارند فروشنده را قانع کرده تا کالا را دریافت کنند.

وی، دانستن موجودی حساب بانکی را نیز ضروری خواند و گفت: فروشنده با آگاهی از موجودی حساب بانکی خود می‌تواند مطمئن شود که وجهی به حساب بانکی او واریز شده یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: در معاملات آنلاین حتما شهروندان توصیه‌‌های پلیس فتا را جدی بگیرند تا با رعایت موارد ساده ایمنی در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا