در مور مهمانداری هواپیما در نبض بانک بیشتر بخوانید+عکس های جذاب

به گزارش نبض بانک ، تصور کنید که همواره در سفر باشید و انواع شهرهای مختلف دنیا را ببینید و از سفر لذت ببرید و برای این کار به شما حقوق و دستمزد هم پرداخت کنند! چه چیزی می‌تواند از این بهتر باشد!؟ حتما تا همین جای کار حدس زده‌اید که قرار است با شما در این مقاله در مورد مهمانداری هواپیما صحبت کنیم. مهمانداری هواپیما یکی از پرطرفدارترین مشاغل دنیا محسوب می‌شود و همواره صف طولانی از متقاضیان جلوی دفاتر استخدام مهمانداران شرکت‌های مختلف هواپیمایی به چشم می‌خورد. شاید تصور کنید که مهمانداری هواپیما اصلا کار دشواری نیست و تنها باید از مسافران پذیرایی کرد. اما در واقع اصلا اینطور نیست و باید بدانید که مهمانداران هواپیما باید مهارت‌های خاصی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه می توان مهماندار هواپیما شد و اینکه شرایط استخدام مهماندار هواپیما در سال 1399 چیست. پس اگر به این شغل جالب و متنوع علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید و برنامه‌ای عالی برای رسیدن به هدف خود طراحی کنید.

مهمانداری هواپیما، سخت یا ساده؟

اگر خط به خط در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی به شغل مهمانداری هواپیما علاقه‌مند هستید و می‌خواهید هر طور که شده در این شغل شروع به کار کنید. اما پیش از آنکه در مورد شرایط استخدام مهماندار هواپیما در سال 1399 با شما صحبت کنیم، بهتر است کمی در مورد سختی‌ها و مشکلات مهمانداری هواپیما سخن بگوییم. قطعا اینکه بتوانید در طول عمر خود به نصف کشورهای دنیا سفر کنید، یک تجربه بسیار لذت بخش خواهد بود. به علاوه اینکه برای این تجربه شگفت انگیز، به شما حقوق و دستمزد هم پرداخت می‌شود! اما در عین حال باید بدانید که مهمانداری هواپیما یکی از سخت‌ترین مشاغل محسوب می‌شود و در حقیقت شما نوک پیکان برخورد یک ایرلاین با تمام مشتریان و مسافران هستید و به همین خاطر مسئولیت زیادی بر دوش شما خواهد بود.
در درجه اول پیش از آنکه در مورد مسئولیت‌های یک مهماندار با شما صحبت کنیم، بهتر است کمی در مورد سختی‌های کلی این شغل به شما بگوییم. تصور کنید که شغل شما بر خلاف شغل اکثریت مردمی خواهد بود که شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر سر کار می‌روند و آخر هفته را به تفریح همراه دوستان و اعضای خانواده اختصاص می‌دهند. ساعت کاری شما به عنوان یک مهماندار اصلا مشخص نیست و امکان دارد روزها پشت سر هم در سفر باشید و هفته‌ها خانواده و دوستان خود را نبینید. همین مساله برای کسانی که وابستگی زیادی به اعضای خانواده خود دارند، بسیار دشوار است. پس اگر شما نیز وابستگی زیادی به خانواده خود دارید و تحمل این شرایط برای شما امکان پذیر نیست، بهتر است اصلا قدم در این مسیر نگذارید. استخدام به عنوان مهماندار هواپیما، همانند رفتن به یک سفر کوتاه نیست که گاهی دلتان آن را بخواهد. بلکه برای یک عمر، سبک زندگی شما به همین شکل خواهد بود.
علاوه بر آن، اختلاف زمانی با کشورهای مختلف، کاملا ساعت بیولوژیک بدن شما را بر هم می‌زند و امکان دارد از جهت اشتها، سیستم گوارش و همچنین میزان خواب، دچار مشکلات عدیده‌ای شوید. البته معمولا پس از گذشت یک سال تجربه کار، این مشکلات کم رنگ‌تر می‌شوند. تصور کنید که ساعت 8 صبح از ایران پرواز کنید و پس از حدود 12 ساعت پرواز، به یک کشور آفریقایی برسید و در آن کشور ساعت 10 صبح باشد! این یعنی شما یک روز را از دست داده‌اید و این مساله ذهن شما را درگیر می‌کند.
علاوه بر آن، با وجود آنکه در طول تاریخ آمار تلفات و کشته‌های جاده‌ای از کشته‌های هوایی بیشتر بوده، اما بسیاری ترس از پرواز دارند و امکان دارد که اعضای خانواده، شما را از ادامه این کار منع کنند. حتی اگر مجرد هستید، باید در نظر داشته باشید که کمتر کسی حاضر است با این شرایط خاص، در کنار شما زندگی مشترک داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که مسافران زمانی که سوار بر هواپیما می‌شوند، تصور می‌کنند که در یک هتل پرنده بسیار شیک قدم گذاشته‌اند و انتظار خدماتی لوکس و پنج ستاره را دارند. در ضمن به یاد داشته باشید که مسافران تمامی اعتراضات را به شما انتقال می‌دهند و حتی ممکن است عصبانیت مسافران به خاطر تاخیر در پرواز نیز به شما منتقل شود. در نتیجه باید اعصاب بسیار آرامی داشته باشید و سعی کنید از پرواز خود لذت ببرید! اگر با تمامی این مشکلات باز هم می‌خواهید مهماندار شوید، پس با ما همراه باشید تا ببینید چطور می توان مهماندار هواپیما شد.

مهمانداری-هواپیما،-سخت-یا-ساده؟

چطور می توان مهماندار هواپیما شد؟

خب در این قسمت قصد داریم تا با جزئیات کامل، در مورد شرایط استخدام مهماندار هواپیما در سال 1399 با شما صحبت کنیم تا دریابید که امکان مهماندار شدن برای شما وجود دارد یا خیر.

چطور-می-توان-مهماندار-هواپیما-شد

شرایط فیزیکی و قد برای مهمانداران هواپیما

شاید بتوان گفت داشتن شرایط فیزیکی مناسب و قد مناسب یکی از اصلی‌ترین معیارها و پیش‌نیازها برای مهماندار شدن است. داشتن اندام مناسب (نه خیلی لاغر و نه چاق) بسیار مهم است و اگر می‌خواهید مهماندار شوید، باید به تغذیه خود اهمیت دهید و در صورتی که اضافه وزن دارید، در صدد کاهش وزن خود باشید. حداقل قد لازم برای مهماندار شدن برای هر هواپیمایی متفاوت است ولی معمولا قد آقایان باید بین 175 تا 190 سانتی‌متر باشد و قد خانم‌ها باید حداقل 165 سانتی‌متر باشد.

مدارک تحصیلی مورد نیاز برای استخدام مهماندار

به صورت کلی کسانی که متقاضی استخدام به عنوان مهماندار هواپیما هستند، باید دارای حداقل مدرک دیپلم در رشته‌های تجربی، ریاضی، انسانی و یا هنرستان و همچنین مدرک کاردانی مهمانداری باشند. علاوه بر آن، تمامی متقاضیان باید در دوره‌های خاص مهمانداری که در موسسات آزاد یا موسساتی که تحت نظر برخی از شرکت‌های هواپیمایی اداره می‌شوند، برگزار می‌شود، شرکت کنند و این دوره‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند و مدرک پایان دوره را در رزومه کاری‌ خود قرار دهند.

شرایط پزشکی لازم برای استخدام به عنوان مهماندار

پس از آنکه دوره‌های مختلف مهمانداری را پشت سر گذاشتید، نوبت به تست سلامت شما می‌رسد. فراموش نکنید که یک مهماندار نیز باید همانند خلبان و کمک خلبان، از سلامت کامل برخوردار باشد. به همین خاطر مهمانداران نیز پیش از استخدام باید آزمایش‌های مختلفی مثل خون، ادرار، نوار مغز، نوار قلب، عکس از قفسه سینه، شنوایی سنجی، چشم پزشکی، بررسی بی ام ای و همچنین چکاپ کامل را انجام دهند و مدارک خود را توسط واحد پزشکی تایید کنند.

شرکت در آزمون ورودی

با در دست داشتن مدارک پزشکی و همچنین مدرک پایان دوره آموزشی مهمانداری هواپیما، شما می‌توانید در آزمون ورودی ایرلاین‌های مختلف شرکت کنید. توجه داشته باشید که شرایط قبولی در ایرلاین‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما در این آزمون‌ها و مصاحبه‌های حضوری، شما باید در مورد اصول مهمانداری که در دوره‌های مختلف آموزش دیده‌اید، اطلاعات کامل داشته باشید. هر قدر ایرلاین بزرگ‌تر باشد، قطعا آزمون ورودی سخت‌تری انتظار شما را می‌کشد. بهتر است برای قبولی، کتاب‌های مختلف در حوزه مهمانداری را مطالعه کنید و در این حوزه اطلاعات به روز و مفیدی داشته باشید. به علاوه آنکه تسلط بر زبان‌های خارجی، مخصوصا انگلیسی، یک امتیاز بسیار مثبت محسوب می‌شود و برای قبولی در آزمون ورودی برخی از ایرلاین‌ها، قطعا به آن نیاز خواهید داشت.

دوره‌های آموزش ایمنی

در نهایت پس از قبولی در آزمون ورودی، باید در دوره‌های آموزشی ایمنی شرکت کرده و مدرک پایان دوره آن را نیز کسب کنید. در این دوره باید در مورد مدیریت تخلیه سریع مسافران در شرایط اضطرار، نحوه استفاده از سرسره و قایق‌های نجات، اطفای حریق در شرایط آتش سوزی و از این قبیل موارد، اطلاعات کامل کسب کنید. پس از پایان این دوره، در دوره‌های بازآموزی شرکت خواهید کرد تا اطلاعات شما کاملا به روز شود و با شرایط خاص یک ایرلاین آشنا شوید. پس از اینکه تمامی این دوره‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشتید، لباس فرم به شما اعطا می‌شود و می‌توانید به شغل آرزوهای خود دست پیدا کنید.

دوره‌های-آموزش-ایمنی

یک مهماندار به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

  • یک مهماندار باید روابط عمومی بسیار خوبی داشته باشد و بتواند خود را با افراد مختلف و رفتارهای متنوع کاملا وفق دهد.
  • یک مهماندار باید بسیار صبور باشد. در طول پرواز امکان برخورد با 10 ها مسافر ناراضی، عصبانی و نگران وجود دارد.
  • یک مهماندار باید مهارت کار تیمی خوبی داشته باشد و بتواند با سایر خدمه پرواز و همچنین خلبان به خوبی همکاری کند.
  • تسلط بر زبان انگلیسی برای یک مهماندار بسیار حائز اهمیت است و باید بتوانید به خوبی با افراد خارجی ارتباط برقرار کنید.
  • یک مهماندار باید همیشه آرامش خود را حفظ کند و بتواند در شرایط مختلف به خوبی بر رفتار خود مسلط شود. به این شکل می‌تواند مسافران را نیز آرام کند.
  • یک مهماندار باید بداند که تنها وظیفه او پذیرایی از مهمانان و مسافران نیست، بلکه مسئولیت سلامت آنها را نیز به عهده دارد.
  • یک مهماندار باید از سلامت فیزیکی مناسبی برخوردار باشد. زیرا مهمانداری از نظر جسمانی نیز کار دشواری به حساب می‌آید.
  • فن بیان یک مهماندار بسیار حائز اهمیت است. زیرا یک مهماندار خنده‌رو با فن بیان عالی می‌تواند ناراضی‌ترین مسافر را نیز آرام کند.

آراستگی، زیبایی ظاهر و همچنین خوش اندام بودن جزء مهم‌ترین پیش نیازهای مهماندار شدن محسوب می‌شود. شما همواره باید آراسته، خوش بو و خوش برخورد در کابین هواپیما حاضر شوید تا مسافران با دیدن شما احساس خوبی داشته باشند.
با توجه به تست‌های روانشناسی، کسانی که دارای شخصیت‌های ESFJ,ESTP و ESFP هستند، برای مهمانداری مناسب خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، می‌توانید به مراجع روانشناسی یا پزشکان متخصص مراجعه نمایید.

یک-مهماندار-به-چه-مهارت‌هایی-نیاز-دارد؟

همه چیز درباره بازار کار مهمانداری هواپیما

جالب است بدانید که حدود 80 درصد از فارغ التحصیلان رشته مهمانداری هواپیما، در این شغل استخدام می‌شوند. پس با وجود آنکه شرایط استخدام مهماندار هواپیما کمی دشوار است، اما باید بدانید که به احتمال 80 درصد با گذراندن یک دوره دو ساله کاردانی، می‌توانید در شغل مورد علاقه خود استخدام شوید.

همه-چیز-درباره-بازار-کار-مهمانداری-هواپیما

از شرایط مهمانداری فعلی ایران بیشتر بدانید:

تا اینجای مطلب بیشتر کلیات را توضیح دادیم ولی برای این که اطلاعات کاملی در مورد مهمانداری داشته باشید باید با یک مهماندار واقعی صحبت کنید تا شرایط حاکم فعلی را کامل درک کنید و از بد و خوب این شغل در ایران مطلع شوید. ما برای شما عزیزان یک مصاحبه با یکی از مهماندارهای عزیز و پرسابقه کشورمان ترتیب دادیم و از ایشان خواستیم ما را با حقایق مهمانداری آشنا کند. به دلیل ملاحظات کاری، ایشان نخواستند تا اسمشان در سایت نمایش داده شود ولی ما بسیار سپاس‌گزار وقتی که در اختیارمان قرار دادند، هستیم.

حقوق مهمانداری در ایران چقدر است؟

حقوق یک مهماندار در ابتدای کار حدود 3 میلیون تومان در ماه (تاریخ این سوال جواب، مهر 99) می‌باشد و برای افراد با سابقه 20 سال خدمت حدودا حقوقشان تا 6 الی 7 میلیون تومان در ماه هم می‌رسد. این حقوق برای پروازهای داخلی است ولی برای پروازهای خارجی، حقوق ماهانه بیشتر است و ممکن است حتی تا 11 الی 12 میلیون تومان هم دریافتی داشته باشند.

آیا حقوق هواپیمایی‌های مختلف با هم تفاوت دارد؟ کدام هواپیمایی بیشترین حقوق و مزایا را پرداخت می‌کند؟

بله متفاوت است. شرایط هواپیمایی‌ها بستگی به هیئت رئیسه، مدیریت، شرایط مالی و … دارد و به همین دلیل میزان پرداختی‌ها نیز در هواپیمایی‌های مختلف متفاوت است. در حال حاضر بیشترین حقوق را هواپیمایی آسمان به دلیل رسمی بودن و هواپیمایی ماهان به دلیل داشتن تعداد زیاد پرواز دارا می‌باشند.

مهماندار شدن چه مزایایی دارد؟

  • بازدید از اکثر شهرهای ایران و جهان و کشورهای مختلف
  • سرویس رفت و برگشت
  • بلیط رایگان برای فرد شاغل و اعضای خانواده (یک بار در سال)
  • پرستیژ بالا در جامعه
  • بیمه تامین اجتماعی
  • تعامل با قشرهای مختلف جامعه و ارتباط با مردم

مهماندار شدن چه معایبی دارد؟

  • زمان کاری نامشخص
  • حضور در تعطیلات
  • امکان مرخصی کمتر در تابستان
  • سختی کار کردن در هواپیما
  • فشار هوا در هواپیما
  • ارتباط با مسافران شاکی
  • خطرات سوانح هوایی

پروسه‌ی تبدیل مهماندار به سرمهماندار و درجات بالاتر چیست؟

طبق قوانین هر 300-400 ساعت پرواز یا حدود 1 الی 2 سال سابقه کار، درجه‌ی مهماندار باید ارتقاء پیدا کند ولی لزوما این در مورد همه هواپیمایی‌ها اتفاق نمی‌افتد. برای سرمهماندار شدن، فرد باید دارای سابقه شغلی بالای 10 سال باشد ولی بعضی از هواپیمایی‌ها بخاطر پرداخت حقوق کمتر، از نیروهای جوان‌تر و کم‌سابقه‌تر به عنوان سرمهماندار استفاده می‌کنند.

آیا مهمانداری سطح بندی دارد؟

بله. به سطح مهمانداری اصطلاحا گرید گفته می‌شود که افراد با توجه به سابقه گرید بالاتری خواهند داشت. گرید هر مهماندار به صورت سردوشی بر روی لباسشان مشخص است، مثلا یک خط، یک خط و نیم، نیم خط و دو خط و برای سرمهماندار یک خط و مثلث.

ساعات کاری یک مهماندار به چه صورت است؟

ساعت کاری مهمانداران معمولا، بین 90 تا 120 ساعت در ماه است ولی ممکن است در بعضی از هواپیمایی‌ها ساعات کاری تا 130 الی 140 ساعت نیز افزایش پیدا کند.

یک مهماندار نیاز به چه مشخصات ظاهری‌‌ای دارد و آیا ظاهر نقش تعیین کننده‌ای در مهماندار شدن دارد؟

بله، ظاهر نقش تعیین کننده‌ای در قبول شدن به عنوان مهماندار دارد. برای آقایان قد بین 175 تا 195 و برای بانوان قد بالای 165 الزامی است. در ضمن مهمانداران باید تناسب اندام داشته باشند و افرادی که چاق یا خیلی لاغر باشند، امکان انتخاب شدنشان بسیار پایین‌تر است.

چگونه استخدام شویم؟

تعدادی موسسه آموزشی مثل معراج، کیش‌ایر و هما وجود دارند که کلاس‌های آموزشی مهمانداری را برپا می‌کنند. افرادی که تمایل دارند مهماندار شوند، ابتدا باید به یکی از کلاس‌ها رفته و مدرک مهمانداری بگیرند، سپس با توجه به درخواست هواپیمایی‌های مختلف، نسبت به فرستادن رزومه خود اقدام کنند. آزمون مهمانداری به زبان انگلیسی است و هزینه‌ای حدود 8 الی 10 میلیون تومان خواهد داشت. آزمون‌هایی که خود هواپیمایی برای انتخاب مهمانداران انجام می‌دهد چند مرحله‌ای است و مصاحبه حضوری هم دارد. سپس بعد از گذراندن مراحل فرد متقاضی مهمانداری باید تست پزشکی دهد و این آزمون را هم با موفقیت به پایان برساند. (در نظر داشته باشید، داشتن هرگونه بیماری خاص مثل قند خون، چربی بالا، بیماری‌هایی مثل سرع و … فرد را در این آزمون رد می‌کند و همچنین این تست به صورت سالیانه نیز از مهمانداران گرفته خواهد شد.) افراد عینکی نیز شانس پایین‌تری نسبت به بقیه افراد دارند.

جذاب‌ترین بخش مهمانداری در چیست؟

مهمانداری جذابیت‌هایی از جنبه‌های متفاوت دارد و برای یک فرد داشتن پرستیژ بالا مهم است و برای فرد دیگر بازدید از اقصی نقاط ایران و جهان که با این شغل امکان‌پذیر است. جذابیت مهمانداری برای هر فرد متفاوت است.

آیا تسلط بر زبان انگلیسی ضروری است؟ زبان انگلیسی چه نقشی برای مهماندار شدن دارد؟

بله تسلط بر زبان انگلیسی برای کار کردن به عنوان مهماندار ضروری است ولی در بدو ورود نیاز نیست تسلط کامل داشته باشید، چرا که با حضور در موسسه‌های آموزشی، کلاس‌های زبان انگلیسی نیز برایتان برگزار خواهد شد. زبان نقش کلیدی برای هر مهماندار دارد و حتی آزمون‌ها نیز به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. هر مهماندار باید بتواند با مسافران خارجی در پرواز به صورت کامل ارتباط برقرار کند و خواندن اطلاعیه‌ها (آنونس) نیز باید به فارسی و انگلیسی انجام شود.

شرایط عمومی مهمانداران چیست؟

  • داشتن حداکثر سن 26 سال برای استخدام شدن (در بدو ورود)
  • داشتن سلامت جسمانی و روانی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم برای آقایان
  • دارا بودن حداقل دیپلم
  • دارا بودن گواهی‌نامه مهمانداری

شرایط سنی برای مهماندار شدن به چه صورت است؟

حداکثر سن قابل قبول برای مهماندار شدن 26 سال است ولی در شرایط خاص ممکن است تا 30 سال هم مورد پذیرش قرار بگیرد.

آیا مهمانداران می‌توانند بین پرواز رفت و برگشت از فرودگاه خارج شوند؟

در صورتی که تایم بین پرواز کم باشد، فقط در حد 1 ساعت می‌توانند در محیط فرودگاه از سرویس بهداشتی استفاده کنند یا از فروشگاه‌ها خرید کنند ولی اگر تایم بین پرواز زیاد باشد، می‌توانند تا پرواز بعدی از فرودگاه خارج شوند و در هتل اقامت داشته باشند که هزینه مخارج به عهده هواپیمایی خواهد بود.

شرایط کلی مهمانداری در ایران چطور است و آیا اکثریت از شغلشان راضی هستند؟

در حالت عادی، بین 60 تا 80 درصد از مهمانداران در ایران از شغلشان راضی هستند، ولی این آمار رسمی نیست و با توجه به بازخورد همکاران است. دلیل عدم رضایت مهمانداران، حقوق پایین در بعضی از شرکت‌های هواپیمایی و کیفیت پایین سرویس‌ها برای مسافران است که درصد مسافران شاکی را افزایش می‌دهد. البته دلیل دیگر این است که مهمانداری از دور بسیار زیباتر است و سختی‌های این شغل از دور نمایان نیست.

کرو پروازی چگونه انتخاب می‎شود و آیا ثابت است؟

کرو پروازی توسط برنامه نویس برنامه ریزی می‌شود و به صورت روزانه یا هفتگی در اختیار مهمانداران قرار می‌گیرد. کرو پروازی ثابت نیست و به صورت چرخشی است.

آیا کار سرمهماندار راحت‌تر از بقیه مهمانداران است؟

خیر به هیچ وجه. درست است که کار عملی سرمهمانداران کمتر است، ولی سرمهمانداران کار بسیار سخت‌تری و با مسئولیت بیشتری دارند و هر اتفاقی که برای مسافران یا مهمانداران پیش آید، مسئولیتش با سرمهماندار هواپیماست.

کمی در مورد گواهی‌نامه مهمانداری برایمان بگویید؟

گواهی‌نامه مهمانداری توسط موسسات قابل دریافت است و خود هواپیمایی‌ها گواهی‌نامه صادر نمی‌کنند. گواهی‌نامه‌های مهمانداری دارای ارزش بین‌المللی است و قابل ترجمه نیز می‌باشد. همچنین امکان استفاده از گواهی‌نامه مهمانداری خارجی در شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود دارد.

خب همراهان عزیز کایت، امیدواریم که توانسته باشیم مسیر رسیدن به شغل مهمانداری را به شما نشان دهیم. آیا تا به حال در آزمون ورودی استخدام مهماندار هواپیما شرکت کرده‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، لطفا نام ایرلاین و همچنین نوع سوالات را با ما و سایر همراهان کایت در قسمت نظرات پایین صفحه در میان بگذارید. فراموش نکنید که ما بی صبرانه منتظر دیدن نظرات و همچنین تجربیات شما عزیزان همراه هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا