بیش از 70 درصد واردات تبلت به صورت قاچاق و غیرقانونی است

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی امروز در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که بیش از 70 درصد واردات تبلت به صورت قاچاق و غیرقانونی انجام می‌شود.

به گزارش نبض بانک ، امیر اسحاقی در اظهارات خود اشاره‌ای به میزان واردات گوشی و تبلت کرد. او با اشاره اینکه از ابتدای سال تا به اینجای کار 8 میلیون و 400 هزار گوشی وارد کشور شد، عنوان کرد که طرح رجیستری باعث شده تا 98 درصد از واردات بازار موبایل در کشور قانونی و شفاف باشد. اما در رابطه با تبلت‌ها وضعیت به این شکل نیست.

چرا واردات تبلت به صورت غیرقانونی انجام می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی گفت که بیش از 70 درصد تبلت‌ها به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شوند. از آنجاییکه طرح رجیستری در خوصوص تبلت‌ها اجرایی نشده، بخش بزرگی از این کالا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. از همین رو آمار واردات آن دقیق نیست و از طرف دیگر اختلاف هزینه میان واردات قانونی و قاچاق، به صرفه نیست. اسحاقی در ادامه گفت:

به کالاهایی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شود در حدود 17 تا 18 درصد حقوق و عوارض گمرکی و هزینه‌های دیگر مانند مالیات ارزش افزوده و … تعلق می‌گیرد. اما در مقابل کسی که کالا را به صورت قاچاق وارد کشور می‌کند به غیر از هزینه حمل، هزینه دیگری پرداخت نمی‌کند.

اسحاقی معتقد است که تقاضای فصلی در بازار موبایل کم شده و بازار دچار رکود یا تعادل نسبی شده است. از نگاه او قیمت‌ گوشی در بازار متناسب بوده و شاهد آرامش نسبی در بازار هستیم، اما بازار تبلت همچنان دچار متلاطم است و اگر تبلت هم توسط شرکت‌ها به صورت قانونی وارد شود، مانند بازار موبایل به تعادل خواهد رسید.

باوجود اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان، به نظر نمی‌رسد که بازار موبایل شباهتی به تعادل نسبی داشته باشد و دلیل آنکه تقاضا در این بازار کم شده، عدم توان خرید مردم به واسطه بالا بودن قیمت‌ها است. در این شرایط و با باز شدن مدارس به نظر می‌رسد که تبلت‌ها از آنجاییکه مشمول طرح رجیستری نمی‌شوند با قیمت متعادل‌تری در بازار عرضه می‌شوند. این یعنی چنانچه قرار باشد در آینده تبلت‌ها نیز نیاز به رجیستری داشته باشند، باید شاهد بالارفتن قیمت این محصولات در بازار و گرفته شدن قدرت خرید قشر کم‌درآمد باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا