لبنان علیرغم آشفتگی های مالی و بحران اقتصادی، ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را سال آینده صادر خواهد کرد

دولت لبنان در نظر دارد ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را در سال ۲۰۲۱، به صورت رسمی صادر کند. این در صورتی است که کشور لبنان به دلیل مسائل سیاسی، با بحران مالی و اقتصادی عمیقی دست و پنجه نرم می کند.

 

به گزارش نبض بانک ، لبنان علیرغم آشفتگی های مالی و بحران اقتصادی، ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را سال آینده صادر خواهد کرد “”

ریاض سلامی، رئیس کل بانک مرکزی لبنان در مصاحبه اخیر خود گفت دولت لبنان برای اعتبار بخشی به سیستم بانکی این کشور، صدور ارز دیجیتال پوند (لیره) را در دستور کار خود قرار داده است.

ایجاد یک سیستم اقتصادی مبتنی بر روش های هوشمند ذخیره سازی وجوه مالی می تواند باعث جریان سرمایه در چرخه اقتصادی لبنان شود

آقای سلامی در ادامه صحبت های خود گفت در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیارد دلار اسکناس کاغذی در خانه ها ذخیره سازی شده و همین موضوع بحران اقتصادی را در کشور لبنان تشدید کرده است. رئیس کل بانک مرکزی لبنان اعتقاد دارد ایجاد یک سیستم اقتصادی مبتنی بر روش های هوشمند ذخیره سازی وجوه مالی می تواند باعث جریان سرمایه در چرخه اقتصادی این کشور شود.

سقوط ارزش لیره لبنان

سقوط ارزش لیره لبنان

پس از انفجار انبار آمونیوم نیترات در بیروت، ارزش ارز رسمی لبنان در برابر دلار کاهش چشمگیری پیدا کرد. کشور لبنان به دلیل برخورداری از یک جمعیت دیاسپورای گسترده در سرتاسر جهان، بخش قابل توجهی از سرانه تولید ناخالص داخلی خود را از طریق حواله های مالی خارج از کشور بدست می آورد. جمعیت دیاسپورا و یا جوامع دور از وطن به افرادی گفته می شود که ملیت مشابهی دارند اما در کشور مادری خود زندگی نمی کنند. این جمعیت ممکن است در سرتاسر جهان پراکنده شده باشد.

طبق نتایج آماری بانک جهانی، در حال حاضر بیش از ۱۴ درصد از سرانه تولید ناخالص داخلی لبنان از طریق حواله های مالی جوامع دیاسپورا تامین می شود.

بانک مرکزی لبنان از سال ۲۰۱۸ چگونگی روند صدور ارز دیجیتال لیره را در دستور کار خود قرار داده است. پس از تظاهرات و اعتراضات گسترده مردم لبنان به ناکارآمدی دولت و فسادهای ساختاری در دستگاه های اداری این کشور، سیستم مالی لبنان به درهای بسته برخورد. سقوط ارزش لیره لبنان نیز باعث شده است بسیاری از شهروندان اعتماد خود را به ارزش معاملاتی ارز رسمی این کشور از دست بدهند.

بسیاری از شهروندان لبنانی نیز برای حفظ ارزش دارایی های خود و مقابله با تورم افسارگسیخته، به سمت خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در بازارهای رمزارز تمایل پیدا کرده اند

بسیاری از شهروندان لبنانی، به سمت خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در بازارهای رمزارز تمایل پیدا کرده اند.

در ماه جون سال جاری معترضان لبنانی به دلیل شرایط اسفناک اقتصادی و سقوط تاریخی لیره در برابر دلار آمریکا، بانک مرکزی این کشور را به آتش کشیدند. گروه های تندرو و احزاب افراطی در کشور لبنان عملاً شرایط را برای کنترل و اداره این کشور سخت و غیر ممکن ساخته اند. بسیاری از شهروندان لبنانی نیز برای حفظ ارزش دارایی های خود و مقابله با تورم افسارگسیخته، به سمت خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در بازارهای رمزارز تمایل پیدا کرده اند.

انتظار می رود صدور ارز دیجتال لیره، شرایط اقتصادی لبنان را به یک ثبات نسبی برساند. به گفته مقامات ارشد بانکداری لبنان، ارز دیجیتال بانک مرکزی این کشور در سال ۲۰۲۱ وارد فاز اجرایی و صدور در ابعاد کلان ملی خواهد شد.

منبع: سکه نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا