صرفه اقتصادی صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال اخیر

صرفه اقتصادی صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال اخیر

در جلسه‌ای سه‌جانبه برای استفاده از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه صادرات تجهیزات پزشکی مطرح شد که صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال اخیر صرفه اقتصادی پیدا کرده ولی به همین تناسب قوانین محدودکننده صادرات، نحوه بازگشت ارز و به طور کلی تجارت نیز سخت‌تر شده است.

به گزارش نبض بانک ،  دکتر شاهرخ مهدوی، دبیر انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت تهران در جلسه‌ای که با حضور نازنین فلاحتی رئیس کمیسیون تجهیزات پزشکی اتاق مشترک ایران و امارات و دکتر نادر فلاحیان، کارشناس روابط بین‌الملل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برگزار شد با اشاره به ارتباط با ۳۰۰ شرکت دانش بنیان حوزه سلامت گفت: در حدود ۱۰۰ عضو فعال در انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت تهران عضو هستند.

وی ادامه داد:  این انجمن در قالب میز خدمت در خصوص جذب سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی و دولتی شامل بانک‌ها، صندوق‌ها، VCها و غیره جهت سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و خدمات شرکت‌های نوپا و در حال توسعه خدمات ارائه داده و همکاری با کمیسیون صادرات تجهیزات پزشکی اتاق ایران و امارات می‌تواند در موفقیت این شرکت ها مفید باشد.

در این جلسه، فلاحتی درباره همکاری کمیسیون تجهیزات پزشکی اتاق مشترک ایران و امارات با شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: این کمیسیون آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات بهداشتی در حوزه خدمات مشاوره‌ای برای توسعه صادرات تخصصی به امارات است و از عضویت این شرکت‌ها در کمیسیون اتاق بازرگانی ایران و امارات استقبال می‌کند.

این تولید کننده و صادرکننده تجهیزات پزشکی افزود: صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در دو سال اخیر صرفه اقتصادی پیدا کرده ولی  به همین تناسب  قوانین محدود کننده صادرات، نحوه بازگشت ارز و به طور کلی تجارت نیز سخت‌تر شده و لذا عضویت در کمیسیون تجهیزات پزشکی اتاق ایران و امارات می‌تواند این مصائب را با شناسایی و ارائه راه‌حل  در مسیر صادرات شرکت‌های دانش بنیان نوپا کم کند.

وی ادامه داد: پتانسیل  کشورهای همسایه برای صادرات تجهیزات پزشکی، بهداشتی و درمانی بسیار بالا است و با توجه به فعال شدن شرکت های دانش بنیان برای ساخت و تامین تجهیزات پزشکی باید فعالیت در حوزه برنامه‌ریزی، آموزش و همکاری در جهت بهبود زنجیره ارزش افزایش یابد.

فلاحتی با اشاره به پتانسیل‌ها و فرصت‌های صادراتی تجهیزات پزشکی از طریق شرکت‌های خصوصی به امارات افزود: امارات مسیر صادرات بیشتر تجهیزات پزشکی  به کشورهای آفریقایی و کشورهایی که تجارت مستقیم با ایران برای آنها امکانپذیر نیست، به شمار می‌رود و ما در شرایط حال حاضر باید از هر روزنه ای برای افزایش تولید استفاده کرده و به  فکر بازارهای جدید باشیم.

همچنین در این جلسه، فلاحیان، به حمایت‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به توسعه صادرات دانش بنیان از طریق ایجاد ارتباط و معرفی ظرفیت‌های بخش خصوصی در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: انتشار کتابچه شرکت‌های صادراتی حوزه سلامت و تلاش برای هم‌افزایی سازمان‌های دولتی و تشکل‌های خصوصی  در برنامه این معاونت است.

بنا بر اعلام روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات، در پایان این جلسه توافقی مبنی بر همکاری با اتاق بازرگانی ایران و امارات به عنوان نهاد خصوصی- مشاوره ای در حوزه‌های واردات، صادرات، امور اداری، مالیاتی، گمرکی، بانکی و غیره صورت گرفت و مقرر شد  علاوه بر معرفی کمیسیون تجهیزات پزشکی اتاق ایران و امارات  به اعضا در جهت حضور و عضویت ایشان در اتاق بازرگانی توصیه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا