وضعیت بازار مسکن پس از انتخابات آمریکا

اگر چه هنوزقطعیت پیروزی بایدن مسجل نشده است اما قریب به یقین ایشان برنده انتخابات هستند .این تحلیل به فرض پیروزی بایدن است .
به گزارش نبض بانک ،در این خصوص با توجه به اینکه دمکراتها اخیرا با شکستن تابوی مذاکره ایران و آمریکا قرارداد برجام را منعقد نمودند و جمهوری خواهان از آن خارج شده اند لذا تاثیر روانی انتخاب بایدن بر بازارهای ایران مثبت به نظر می رسد .
با توجه به دلاریزه شدن اقتصاد ایران و لیدری دلار در بازارها ،و با عنایت به اینکه چشم انداز آینده دلار کاهشی هست بالطبع بازارهای موازی نظیر بازار خودرو ،طلا، مسکن نیز کاهشی پیش بینی می گردد.
اما تفاوتی که بازار مسکن با سایر بازارها دارد در این است که ، تاثیرات نوسان ارز در بازار خودرو و طلا و دلار آنی بوده و اگر یک روز قیمت دلار کاهشی باشد همان روز کاهش در این بازار مشاهده میگردد اما تاثیر نوسانات در بازار مسکن حداقل ۲ ماهه است چرا که باید در بازاری تعدادی معامله با قیمت جدید (کاهشی یا افزایشی) صورت گیرد تا قیمت جدید تثبیت شود.
بعنوان مثال در همین برهه دلار از ۳۲ به ۲۶ تومان کاهش قیمت داشته اما هنوز اثر این کاهش دربازار مسکن مشاهده نشده اما با ثبات قیمت دلار حوالی ۲۴ تومان انتظار روانی جامعه برای کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی قیمت مسکن انتظار دور از ذهن نیست . اما اگر این ثبات اتفاق نیفتد و قیمت دلار دوباره افزایشی باشد کاهش قیمت مسکن منتفی ست . اما گذشته از نوسانات دلار، قیمت مسکن از مولفه های دیگری هم نشآت میگیرد که یکی از مهم ترین آنها اصل  قدرت خرید متقاضیان و بحث عرضه و تقاضاست که با توجه به رشد بیش از حدقیمت مسکن و عدم کشش قیمتی ، رشد قیمت را بصورت طبیعی باید منتفی دانست .
در دوماهه پاییز ۹۹ تعداد معاملات کاهشی بوده و نشان از عدم قدرت خرید داشته و عده ای از متقاضیان بالقوه که قدرت خرید ملک را نداشته اند به بازارهای موازی کوچ کرده اند.
یکی از ویژگی های بازار مسکن دوام ان در برابر نوسانات است و از این رو مطمئن ترین و امن ترین سرمایه گذاری در ایران شده است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا