بررسی بازارهای کشور در هفته منتهی به ۳۰ آبان ۹۹

چهره سبز بورس در برابر ریزش سایر بازارهای کشور

بازارهای کشور طی هفته منتهی به ۳۰ آبان نشان از این داشتند که سرمایه گذاران کشور به تخلیه حباب های تورمی امیدوار شده اند و سرمایه خود را به سمت بازاری مولد مانند بورس هدایت می کنند.

به گزارش نبض بانک ،  در هفته گذشته بازارهای ارز و طلا با ریزش همراه بودند و این در حالی است که بورس رشدی مناسب را تجربه می کرد و این مساله می تواند نوید بخش بهبود وضعیت بازارها در آینده باشد.

این مساله که سرمایه گذاران تا حدودی سرمایه خود را از بازارهای غیر مولد مانند ارز و طلا خارج کرده اند نشان از این دارد که شتاب تورمی موجود در کشور در حال فروکش کردن است.

شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت از بازه ۱.۲ میلیونی به عدد یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۳۰۱ واحدی رسید که این موضوع نشان دهنده رشد بیش از ۱۲۴ هزار واحدی این شاخص در طول هفته مذکور است.

رشد ۱۰ درصدی شاخص بورس در حالی رخ داده است که میزان ورود سرمایه ها به این بازار قابل توجه بوده است و معاملات نشان می دهد که گردش دارایی ها از سمت حقوقی به سمت حقیقی به صورت قابل قبولی رخ داده است.

کارشناسان بر این باورند که بار دیگر روند صعودی بورس آغاز شده است و این مساله می تواند مانعی باشد برای ورود سرمایه های خرد سرگردان به بازارهای ارز و طلا.

از این رو در حالی که بازار بورس رشدی مناسب را کسب کرد، شاهد ریزش بازارهای ارز و طلا بودیم.

قیمت فروش هر دلار در تابلوی صرافی ملی در ابتدای هفته ۲۶ هزار و ۸۵۰ تومان بود که در طول هفته با هزار و ۲۳۰ تومان کاهش به ۲۵ هزار و ۶۲۰ تومان رسید.

این در حالی است که نرخ ارز در بازار آزاد نیز از حدود ۲۸ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رسید که نشان دهنده افتی در حدود ۲ هزار تومان است.

گفته می شود با روی کار آمدن جو بایدن، گشایشاتی در وضعیت تجاری ایران با سایر کشورها ایجاد خواهد شد و علاوه بر این مساله دیگر این است که برخی پیش بینی می کنند که تحرمی ها نیز رفته رفته کم رنگ خواهد شد.

علاوه بر این روند تکنیکال نرخ ارز نشان می دهد که خطوط مقاومتی ۳۰ هزار تومانی تاثیر جدی بر قیمت ها گذاشته است و با شرایط کنونی امکان عبور از این سطوح مقاومتی وجود ندارد.

در بازار طلا و سکه نیز کاهش قیمت ها به صورت جدی رخ داد و بیشترین ریزش در بازارها نصیب بازار سکه شد.

قیمت هر سکه بهار آزادی از حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که ریزشی بیش از یک میلیون تومان را نشان می دهد.

نرخ طلای ۱۸ عیار نیز از یک میلیون ۲۱۳ هزار تومان به یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان رسید که افتی برابر با ۱۰۰ هزار تومان را نشان می دهد.

البته در خصوص بازار طلا نباید از قیمت طلا در بازار جهانی نیز غافل شد که این شاخص به دلیل امیدواری ها از رفع تنش های اقتصادی شیوع ویروس کرونا با آمدن واکسن در طول هفته اخیر حدود ۱.۱۴ درصد افت کرد و هر اونس طلا به ۱۸۶۶ دلار و ۳۰ سنت رسید.

ادامه وضعیت کنونی در بازارها می تواند تا حدودی غول تورم را در کشور آرام کند و این به شرطی است که اتفاقی غیر قابل پیش بینی در بازارها رخ ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا