نبض بانک:چطور بدهی های خود را پرداخت کنیم؟

نبض بانک:چطور بدهی های خود را پرداخت کنیم؟

 

دنیای بدون بدهی

امروزه بیشتر مردم با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند

 

به گزارش نبض بانک ، امروزه بیشتر مردم با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند. بدهی ها، ضمانت های مالی و بیمه ها تنها چند عامل از عوامل بی شماری هستند که در مسائل مالی دخیل هستند.

 

امروزه بیشتر مردم با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند. بدهی ها، ضمانت های مالی و بیمه ها تنها چند عامل از عوامل بی شماری هستند که در مسائل مالی دخیل هستند. شاید گاهی شرایط طوری باشد که عده ای فکر کنند مشکل آنها لاینحل است و راه حلی ندارد، اما حتی در چنین شرایطی هم باید با دید مثبت به قضیه نگاه کرد و پذیرفت که هیچ مشکلی لاینحل نیست. در این مقاله این نکته مورد بررسی قرار گرفته که چه چیز تاثیر بیشتری روی مشکلات مالی می گذارد.

بدهی ها باعث کاسته شدن از منابع مالی شما می شوند و به مانند یک بیماری، آرام آرام پول های ارزشمندی که برای کسب آنها زحمت کشیده اید را به باد می دهند. راه حل این مشکل در برنامه ریزی دقیق و تدوین استراتژی مشخصی برای خروج از بحران است. گام های زیر به شما خواهند کرد تا رفته رفته خود را از زیر بار بدهی رها سازید و زندگی مالی آرام و مطمئنی را در پیش بگیرید.

– هزینه هایتان را یادداشت کنید
قدم اول برای حل مشکلات مالی آن است که بدانید حقوق ماهیانه تان صرف چه چیزهایی می شود. شما اول باید مشکل را شناسایی کنید تا بتوانید راه حل و درمان مناسب را برای آن بیابید. تهیه یک لیست کمک زیادی به شما خواهد کرد. سعی کنید لیست با صداقت تهیه شود. بعد با دقت به لیست نگاه کنید. آیا قسمت اعظم لیست به خواروبار اختصاص یافته؟ آیا اغلب مواقع مقدار زیادی هله هوله خریداری می کنید؟ خیلی از آژانس استفاده می کنید؟ آیا هر ماه شهریه کلاس ورزشی می پردازید؟ شاید بتوانید تغییراتی اساسی در بعضی هزینه ها به وجود بیاورید. اگر چه این فکر در آغاز خوب به نظر نمی رسد، اما به خاطر داشته باشید این امر در دراز مدت به شما کمک می کند تا مشکلات مالی خود را کاهش دهید.

– بودجه بندی کنید
امروزه ابزارهای گوناگونی وجود دارند که به شما در فرآیند تدوین بودجه ای واقع بینانه کمک می کنند. از طریق بودجه بندی و وفاداری در اجرای آن نه تنها مانع بروز بدهی های جدید می شوید، بلکه می توانید گام هایی آرام و دقیق را برای بازپرداخت بدهی های قبلی بردارید.

 

اقساط و بدهی ها

یکی از زمینه های اصلی در ظهور بدهی های جدید خریدهای اعتباری، چکی و یا اخذ وام های بانکی است

 

– خرید اعتباری را متوقف کنید
یکی از زمینه های اصلی در ظهور بدهی های جدید خریدهای اعتباری، چکی و یا اخذ وام های بانکی است. اگر به استفاده از این روش ها ادامه دهید، تمام تلاش هایتان برای رهایی از بدهی ها ناکام خواهد ماند. سعی کنید خود را به خرید نقد عادت دهید و در برابر خرید اعتباری مقاومت کنید. اگر انجام این کار برای تان مشکل است، از طریق بودجه بندی و تعیین دقیق حد و حدود هزینه ماهانه اراده خود را تقویت کنید. به علاوه می توانید با همراه نبردن دسته چک یا دیگر ابزارهای خرید اعتباری، صرفا در چارچوب پول موجود عمل کنید.

– بدهی های گران تر را زودتر بازگردانید
در گام بعد باید بدهی ها را اولویت بندی کنید و آنها را به نسبت نرخ بهره، میزان تعویق و حجم کلی مرتب سازید. آنگاه بدهی های گران تر را انتخاب نموده و پیش از سایرین آنها را بازگردانید. با این روش، ضمن جلوگیری از هدر رفتن منابع، فضای مانور بودجه را افزایش داده و می توانید سایر بدهی ها را با سرعت بیشتری پرداخت نمایید.

– وسایل بلااستفاده را بفروشید
این اقدام نیز می تواند بخشی از پول نقد مورد نیاز برای بازگرداندن بدهی ها را تامین کند. در خانه هر یک از ما اقلام و وسائل بلامصرف زیادی وجود دارد که حتی در طول یک سال نیز مورد کاربرد قرار نمی گیرند. فروش این گونه کالا در کنار ایجاد فضای آزادتر در خانه، به شما کمک خواهد کرد تا بدهی ها را بازگردانده و با استفاده از بودجه اضافی، سایر اقلام ضروری را برای خانواده تهیه کنید.

– به حساب دخل و خرج پایبند باشید
گام بعدی طراحی یک حساب دخل و خرج ماهیانه و پایبند بودن به آن است. هزینه های مختلفی چون خواروبار و قبض های آب، برق و تلفن باید در حساب و کتاب ماهیانه، لحاظ شود. به خاطر داشته باشید در طراحی حساب ماهیانه سقفی برای هزینه ها تعیین کنید، (به عنوان مثال ۵۰۰ هزار ریال) و در نظر داشته باشید که هزینه کردن مقداری بیشتر از سقف تعیین شده موجب به هم خوردن حساب هایتان می شود و شما را دچار مشکل می کند.

– دریافتی های پیش بینی نشده را به بازپرداخت اختصاص دهید
ممکن است در بانک برنده جایزه شوید، اضافه حقوق پیدا کنید و یا به سبب کیفیت کارتان پاداشی را دریافت نمایید. این پول های پیش بینی نشده بهترین ابزار برای غلبه بر بدهی ها است. به محض دریافت چنین مبالغی، براساس اولویت های تدوین شده بخشی از بدهی های خود را بازگردانید. با این کار می توانید بدون فشار اضافی بر بودجه، میزان قابل توجهی از وام ها را بازگردانید و از برنامه خود چند گام جلوتر حرکت کنید.

  • 5 روش پرداخت بدهی
  • راهکارهایی برای رهایی از بدهی های سبک و سنگین

 

کمترین میزان بدهی

 

بدهی زمانی ظهور می یابد که فرد نمی تواند خود را به پول نقد محدود کند

 

– به خودتان جایزه بدهید
اگر موفق شدید گام های پیشین را با موفقیت بردارید و در مسیر محدود ساختن بدهی جدید و بازپرداخت بدهی های پیشین کامیاب شوید، تشویق خودتان را از یاد نبرید. تغییر الگوهای رفتاری و حرکت در مسیری جدید نیازمند انرژی روانی بسیار زیاد است که در طول زمان کاهش یافته و احتمال بازگشت به روش های قبلی و خطا را بالا می برد. از این رو ایجاد انگیزه و تقویت روحیه بخشی ضروری از هر برنامه تغییر است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید.

– عادت های خود را تغییر دهید
بدهی زمانی ظهور می یابد که فرد نمی تواند خود را به پول نقد محدود کند. این مساله طبیعتا ناشی از عادات خرید و هزینه نادرست است. از این رو اگر عادات خرید خود را تغییر دهید، از تجمل پرهیز کنید و صرفا بر موارد ضروری متمرکز بمانید، می توانید آرام آرام از گسترش بدهی جلوگیری نموده و موارد موجود را نیز بازگردانید.

این عادات موارد متعددی، از جمله خریدهای بیهوده یا بیش از حد نیاز، خرید کالاهایی که صرفا ارزش تجملی و نمایشی دارند، غذا خوردن بیرون از خانه و موارد بسیار دیگری را در بر می گیرد. پرهیز از این گونه اتلاف پول، منابع شما را تقویت کرده و بر سرعت بازگشت بدهی ها می افزاید.

– بیشتر كار كنید
چنانچه بیشتر كار كنید و بتوانید درآمد ماهیانه خود را دو برابر كنید، متوجه می شوید كه بدهیهای شما زودتر پرداخت خواهد شد. البته مقدار آن مهم نیست. بلكه مهم تسویه حساب است حتی برنامه ریزی كنید كه شغل دوم اختیار كنید تا اینكه درآمد بیشتری داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا