نبض بانک:راهکارهای مهم حفاظت از منبع ذخیره رمزارز

در هفته های اخیر و با اوج گیری دوباره قیمت رمزارزها، توجهات به سمت صنعت امور مالی غیر متمرکز نیز بیشتر شده است. باید همواره در نظر داشته باشیم که بازار معاملات رمزارز یک بازار غیر متمرکز است، به عبارتی بر خلاف نهادهای دولتی و بانک های تجاری که بر اساس پروتکل های نظارتی، امنیت حساب های مالی کاربران را تضمین می کنند، در بازارهای رمزارز هیچ گونه مرجع امنیتی برای نظارت بر تراکنش های مالی وجود ندارد.

 

به گزارش نبض بانک ، بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که در بازار امور مالی غیر متمرکز هر شخص مسئولیت مراقبت از منیع ذخیره رمزارز خود را بر عهده دارد. در بازارهای رمزارز امنیت سایبری از اهمیت دو چندانی برخوردار است زیرا در صورت گرفتار شدن در دام کلاهبرداری های مالی، امکان بازپس گیری وجه و یا پیگیری قانونی از طریق مراجع قضایی وجود ندارد.

در این مقاله ۶ راهکار اصلی را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می کند تا از منبع ذخیره رمزارز خود محافظت کنید

۱- از کیف پول سخت افزاری یا کیف پول کاغذی استفاده کنید

 از کیف پول سخت افزاری یا کیف پول کاغذی استفاده کنید

کیف پول رمزارز در انواع مختلفی ارائه می شود. کیف پول نرم افزاری، کیف پول سخت افزاری و کیف پول کاغذی سه نمونه اصلی از انواع کیف پول های ذخیره رمزارز محسوب می شوند.

کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های کاغذی به دلیل اینکه به کاربران و سرمایه گذاران این امکان را می دهد تا دارایی های رمزارز خود را به صورت آفلاین (برون شبکه) ذخیره کنند، از امنیت بیشتری نسبت به سایر کیف پول ها برخوردار هستند. به ذخیره رمزارز در کیف پول های سخت افزاری و کیف پول های کاغذی اصطلاحاً ذخیره سرد گفته می شود.

کیف پول های سخت افزاری و کاغذی از انواع کیف پول سرد محسوب می شوند و به دلیل مراقبت از کلیدهای خصوصی کاربران به صورت برون شبکه ای، بهترین گزینه برای حفاظت از منبع ذخیره رمزارز محسوب می شوند.

۲- از روش احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید

از روش احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید

احراز هویت دو مرحله ای امنیت سایبری کیف پول های دیجیتال را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد. احراز هویت دو مرحله ای به این صورت است که سایت مرجع تبادل رمزارز با ارسال یک کد محرمانه به حساب ایمیل و یا تلفن همراه کاربر، اطمینان حاصل می کند که تنها شخص صاحب کیف پول به محتویات آن دسترسی پیدا می کند. بنابراین به فرض اینکه هکرها از سد نخست حساب کاربری شما عبور کنند، احراز هویت دو مرحله ای می تواند به سرعت دارنده حساب رمزارز را  نسبت به جرایم سایبری هکرها مطلع کند.

۳- هیچ موقع کلیدهای خصوصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید

کلیدهای خصوصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید

هیچ موقع و تحت هیچ شرایطی کلیدهای خصوصی حساب رمزارز خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. کلیدهای خصوصی در حقیقت تنها مرجع رسمی برای دسترسی به منبع ذخیره رمزارز محسوب می شود. پس کاملاً نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشید که کلیدهای خصوصی اگر چنانکه در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد، شما عملاً از مرجعیت کنترل حساب دارایی های خود خارج خواهید شد.

۴- پیش از ارسال رمزارز از صحیح بودن آدرس کیف پول شخص دریافت کننده اطمینان حاصل کتید

. حتماً پیش از ارسال رمزارز از صحیح بودن آدرس کیف پول شخص دریافت کننده اطمینان حاصل کنید.

آدرس کیف پول های رمزارز متشکل از تعدادی حروف مقطع است. پس هنگام ارسال رمزارز امکان خطا وجود دارد. حتماً پیش از ارسال رمزارز از صحیح بودن آدرس کیف پول شخص دریافت کننده اطمینان حاصل کنید.

یکی از ویژگی های منحصر بفرد صنعت امور مالی غیر متمرکز، عدم برگشت پذیری تراکنش های مالی است. پس همیشه مراقب خطاهای سهوی خود باشید و تا جای امکان سعی کنید از وقوع چنین خطاهایی جلوگیری کنید.

۵- هیچ موقع فریب کلاهبرداری های رمزارز را نخورید

5- هیچ موقع فریب کلاهبرداری های رمزارز را نخورید

کم نیستند افرادی که به تصور دریافت رمزارز بیشتر، بخش قابل توجهی از سرمایه خود را از دست اند. بسیاری از سایت های کلاهبرداری رمزارز و شیادان سایبری با سوء استفاده از کاربران به آنها وعده می دهند در صورت ارسال میزان مشخصی از رمزارز، بلافاصله دو و یا چندین برابر آن را دریافت خواهند کرد.

بنابراین هیچگاه خود را در دام کلاهبرداری های رمزارز گرفتار نکنید. هکرها و تکدی گران سایبری مشخصاً برای موجه جلوه دادن حرکت شنیع خود از چهره های مشهور اجتماعی و سیاستمداران شناخته شده استفاده می کنند؛ مانند هک تاریخی حساب توییتر اشخاص مشهور جهان در ماه جولای سال جاری که باعث شد ۱۲ سکه بیت کوین توسط مجرمان سایبری به سرقت برده شود.

۶- از تراکنش های کوچک و صرافی های متنوع استفاده کنید

- از تراکنش های کوچک و صرافی های متنوع استفاده کنید

هیچ موقع حجم زیادی از یک سکه رمزارز را طی یک تراکنش واحد منتقل نکنید. هنگام خرید و یا فروش رمزارز سعی کنید معامله خود را در تراکنش های کوچک و طی فواصل زمانی متفاوت انجام دهید. همچنین سعی کنید از صرافی های معتبر استفاده کنید و تا جای امکان برای اطمینان بابت امنیت سایبری شبکه های معاملاتی، از صرافی های متنوع استفاده کنید.

منبع: سکه نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا