نبض بانک:دژپسند:دولت ازمحل خصوصی‌سازی ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد جذب کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در ۷ ماهه نخست سال جاری ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور جذب شده است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

«فرهاد دژپسند»  افزود: انتظار داریم که این سرمایه گذاری ها تا پایان امسال و تا پایان دو سال آینده بتواند در کشور به طور کامل استفاده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: برای جهش تولید باید انجام کسب و کارها را بسیار تسهیل کنیم تا سرمایه گذاران برای هرگونه سرمایه گذاری در حوزه تولید بیشتر ترغیب شوند.

وی توضیح داد که پیشتر برای ثبت شرکت و بنگاه‌های تجاری ۷۳ روز طول می‌کشید، اما اکنون مدت آن به ۷۳ ساعت کاهش یافته و در یک اقدام فردی که مدارک آن کامل بود تاسیس شرکت مورد نظراین فرد ۲۰ دقیقه طول کشید.

دژپسند با بیان اینکه برای مقابله با افزایش قیمت ها دولت و بانک مرکزی به دنبال کنترل نقدینگی هستند، افزود: وزارت دارایی با شیوع بیماری کرونا برای  دریافت مالیات تسهیلاتی در نظر گرفت تا مودیان بتوانند با بخشودگی بخشی از جرایم مالیاتی، به پرداخت تشویق شوند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد که با مکانیزه شدن نظام مالیاتی کشور میزان مالیات نیز در کشور افزایش یافته و در ۷ ماهه نخست امسال هفت دوازدهم مالیات ۱۰۰ درصد محقق شده است.

وی توضیح داد که در این نظام مالیاتی اگر قرار است  ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از مودیان وصول شود در هفت ماه ۱۰۵ هزار میلیارد تومان آن واصل شده و این نشان می دهد که وصول مالیات طبق برنامه محقق شده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی یادآورشد: ما در سال گذشته موفق شدیم ۶ هزار میلیارد تومان از محل خصوصی‌سازی درآمد جذب کنیم در حالی که در شش ماهه نخست امسال میزان آن به ۳۲ هزار میلیارد افزایش یافته و این کمک بزرگی برای تامین مالی دولت از راه صحیح اقتصادی بوده است.

دژپسند افزود : برای خصوصی‌سازی صحیح طوری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که همه فرآیندهای آن در بورس به صورت شفاف برای همه آحاد مردم قابل دسترسی باشد تا با استفاده از کارت ملی ثروت را در بین مردم توزیع و تامین مالی دولت را به نحو مناسبی انجام دهیم .

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ما برای اینکه فضای بازار دچار تنش نشود خیلی از خبرها را منعکس نمی کنیم در حالی که در یک دوره مدیرانی که در بورس سهل‌انگاری کرده‌اند، آنها را جریمه کردیم و یا معاملاتی که سوداگری بود آنها را باطل کردیم.
وی با اشاره به اندازه بازار سرمایه ایران گفت: قطعاً اندازه بازار سرمایه ایران باید بزرگتر از این شود و باید فعالان و سهامداران ما بدانند که دولت برنامه بلند مدتی برای توسعه بازار سرمایه دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: در حال حاضر تعداد شرکت های خصوصی که جایگاه بازار سرمایه را درک کرده‌اند تا به این بازار مراجعه کنند به حدود ۲۰۰ شرکت رسیده است و پیشنهاد ما این است که کسی که وارد بازار سرمایه می شود باید متناسب با وضعیت بازار محاسبات عقلانی خود را انجام دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اهمیت رشد اقتصاد مقاومتی یادآور شد: از سال ۹۲ که سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد به اهمیت این سیاست‌های حمایتی پی بردیم که با رویکردهای عدالت بنیانی و درون زایی یک مولفه کامل در اقتصاد ملی ایران شکل گرفت.
دژپسند افزود: در جنگ تحمیلی اقتصادی باید تلاش کنیم بنیان‌های اقتصادی کشور تاب آوری بیشتری داشته باشند و اثر اقتصاد مقاومتی در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی و شرایط کرونایی که دنیا را به شدت تحت تاثیر قرار داده باید خود را به خوبی نشان دهد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی تاکید کرد: با این حال ما مانع تحقق اهداف دشمنان شدیم به طوری که در ۱۳ آبان ۹۷ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تا سه ماه آینده به دنبال تغییر نظام در ایران هستیم، اما از این سه ماه ۲۴ ماه گذشته است و هیچ اتفاقی نیافتاده است، هرچند که برای مردم مشکلاتی تحمیل شده است.
به گفته دژپسند، تلفیق مردم بنیانی و دانش بنیانی سبب شده تا تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا را که قبلا باید از خارج وارد می کردیم هم اکنون به یک صادر کننده این تجهیزات تبدیل شده‌ایم و این نشان می‌دهد که در نهضت دانش بنیان ها موفقیت های زیادی را کسب کرده ایم.
وی گفت: در خرداد ماه سال جاری عده‌ای گفتند که به علت شدت تحریم ها و بروز بیماری کرونا لطمه بزرگی به اقتصاد ایران وارد خواهد شد و به ناچار باید بانک مرکزی با انتشار پول مسئول تامین کسری بودجه شود.
دژپسند افزود: خوشبختانه با توجه به افزایش تاب آوری و مردم بنیانی در 7 ماهه سال گذشته ۲۷ هزار میلیارد تومان از منابع تنخواه خود استفاده کردیم در حالی که در این شرایط طی 7 ماه سال جاری با کاهش هزینه ها این رقم به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و علت آن نیز وصول مالیات های هفت دوازدهم است که امسال ۱۰۰ درصد آن محقق شده است.
وی یادآورشد: ما با اصلاح روش‌ها رشد هزینه ها را کنترل کردیم و در این راستا با روش تامین مالی از طریق مراجعه به مردم ۱۱۸ هزار میلیارد تومان جذب کردیم که ۹۰ هزار میلیارد تومان آن از محل فروش اوراق بوده است.
وی اظهارداشت: در بحث واگذاری سهام با تغییر روش به طرف مردم بنیانی رفتیم و با فروش دارایی‌های دولت را به آحاد مردم با کارت ملی 5.5 میلیون نفر در این بحث مشارکت کردند و با خرید سهام توزیع ثروت در کشور به نحو مناسبی شکل گرفت.
دژپسند با اشاره به دلایل تورم در اقتصاد ایران یادآورشد: در اقتصاد ایران در دوره های مختلف شاهد تورم بوده ایم که گاهی انتظارات تورمی باعث شده است که هزینه های تولید افزایش یابد.
وی گفت: پیش از این 80 تا ۸۵ درصد کالاهای وارداتی واسطه‌ای، مواد اولیه و ماشین آلات بوده و این کالاها متاثر از نرخ ارز بود که به فرآیند تولید منتقل شده هزینه‌های تمام شده تولید را افزایش داده و در این زنجیر وقتی تولید به دست مصرف کننده می‌رسید قیمت‌ها افزایش پیدا می کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: تمام تلاش دشمن در این است که ما کالایی صادر نکنیم و یا اگر صادر کردیم نتوانیم منابع آن را وارد کشور کنیم و این عرضه و تقاضا در قیمت دلار بسیار تاثیرگذار بوده است و متاسفانه عده‌ای نیز سوداگرانه در این عرصه برای کسب سود و منافع خود تلاش می‌کنند و این در افزایش قیمت دلار آثارش را نشان می دهد.
دژپسند افزود: خوشبختانه صادرکنندگان ما تلاش کردند و در این مدت ارز خوبی را به کشور وارد کردند و در این جنگ اقتصادی بسیاری از صادرکنندگان و بخش خصوصی بازیکنان اصلی اقتصاد ملی ایران بودند.
وی گفت: با این حال کسانی هم که سوء استفاده کنند بسیار اندک بودند و آنها نیز در حال شناسایی هستند تا با آنها برخورد شود و ما نیز باید از دلاریزه کردن اقتصاد خود جلوگیری کنیم و این با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان که هم اکنون تعداد آن به بیش از ۵ هزار شرکت در کشور رسیده میسر خواهد بود.

دژپسند تاکید کرد: در اقتصاد ایران مبنای کار ما این است به جای خام‌ فروشی در یک فرآیند توسعه واقعی محصولات خود را با ارزش افزوده بیشتری به کشورهای مختلف جهان صادر کنیم و شرکت‌های دانش بنیان در این راستا نقش مهمی ایفا می کنند.

 

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا