اولین پیمانه اخبار اقتصادی نبض بانک

اولین پیمانه اخبار اقتصادی نبض بانک

به گزارش «نبض‌بانک»؛

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس قرمز شد، ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۲ آذرماه ۹۹، آیا طلا هفته جاری وارد کانال قیمت جدیدی می‌شود؟، کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سکه، ادامه روند نزولی دلار در بازار جهانی، قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۷۰ هزار تومان بازگشت، وصول مالیات از مشاغل و اشخاص حقیقی تا ۱۰ بهمن متوقف شد و رکوردشکنی صادرات گاز روسیه به چین را در بر دارد.

بورس قرمز شد

شاخص کل با 7688 واحد کاهش معادل منفی 0.56 درصد به یک میلیون و 358 هزار و 846 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با 2010 واحد کاهش معادل منفی 0.56 درصد به 355 هزار و 369 واحد، شاخص کل هم وزن با 888 واحد کاهش معادل منفی 0.23 درصد به 382 هزار و 684 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 582 واحد کاهش معادل منفی 0.23 درصد به 250 هزار و 614 واحد، شاخص آزاد شناور با 7893 واحد کاهش معادل منفی 0.43 درصد به یک میلیون و 839 هزار و 808 واحد، شاخص بازار اول با 1762 واحد افزایش معادل 0.18 درصد به 993 هزار و 507 واحد و شاخص بازار دوم با 43487 واحد کاهش معادل منفی 1.56 درصد به 2 میلیون و 751 هزار و 536 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 561 هزار نوبت معاملاتی، 17 میلیارد و 595 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 149 هزار و 517 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز شنبه 2 آذر 99/ بازگشت از مدار قرمز

گزارش بورس امروز شنبه 2 آذر 99/ بازگشت از مدار قرمز

دژپسند: بخاطر صحبت‌های وزیر یا دیگران، تصمیم بورسی نگیرید

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: افرادی که وارد بازار سرمایه می شوند باید آگاه باشند در محیطی که وارد شدند با محاسبه گری و عقلانیت می توانند آینده خود را رقم بزنند و در هر شرایطی که تصمیم گیری می کنند بخاطر صحبت های وزیر یا دیگران نباشد و همچنین اگر دولت و شورایعالی بورس، ریل گذاری ها را انجام دهند حتماً به اهداف می رسیم. دارا سوم، ادامه سهام دولت در سه بانک تجارت، ملت و صادرات است که در آینده نزیک عرضه خواهد شد.  امسال موفق شدیم اولین شرکت دانش بنیان را وارد بورس کنیم. /جزئیات بیشتر

ارزش سهام عدالت و دارایکم در 2 آذرماه 99

سبد سهام عدالت که مدتی است روند حرکتی رو به رشد گرفته است امروز برخلاف روزهای گذشته 0.3 درصد افت کرد. در پایان معاملات بازار سهام 2 آذر ماه ارزش پورتفوی سهام عدالت به 10 میلیون و 564 هزار و 664 تومان رسید تا نسبت به روز گذشته کاهشی 0.3 درصدی (36 هزار و 182 تومانی) را تجربه کرد. با این حساب، ارزش 60 درصد قابل فروش سهام عدالت به 6 میلیون و 338 هزار و 798 تومان رسید.

آیا طلا هفته جاری وارد کانال قیمت جدیدی می‌شود؟

استراتژیستهای موسسه ING می گویند سرمایه گذاران همچنان به ارزیابی ریسکهای مربوط به تدابیر قرنطینه سخت گیرانه در برابر چشم انداز خوش بینانه واکسن کووید ۱۹ ادامه می دهند. این دوگانگی ممکن است در شرایط فعلی یک بازی حاصل صفر در بازارها باشد و ما شاهد آن باشیم که حس ریسک با نزدیک شدن به تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا، ثبات بیشتری پیدا می کند. بازار طلا هفته گذشته شاهد خروج گسترده سرمایه از صندوقهای ETF طلا بود که روی قیمت طلا تاثیر منفی گذاشت اما طلا حمایت در سطح کلیدی ۱۸۵۰ دلار را حفظ کند و موفق شد هفته را در قیمت ۱۸۷۲ دلار و ۴۰ سنت به پایان برساند و رشد قیمت روزانه ۰.۶ درصد را ثبت کند.

به گفته سوکی کوپر، تحلیلگر فلزات ارزشمند بانک استاندارد چارترد، قیمت طلا تحت تاثیر اخبار مثبت از ساخت واکسن در نهم نوامبر تحت فشارهای کاهشی قرار گرفت اما فعلا در پایین سطح ۱۸۶۵ دلار حمایت یافت. پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز اظهار کرد: افزایش قیمت طلا در معاملات روز جمعه در واقع خرید جبرانی در آستانه تعطیلات پایان هفته بوده است. افراد نمی خواهند در تعطیلات فروشنده باشند و فروش معمولا از روز دوشنبه آغاز می شود. با این حال هاگ اظهار کرد ترجیح می دهد به جای فروش، خریدار طلا باشد اما در عین حال هشدار داد معاملات هفته جاری به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری اندک خواهد بود و سرمایه گذاران باید خود را برای نوسان شدید آماده کنند. افشین نوابی، نایب رییس شرکت بازرگانی فلزات ارزشمند ام کی اس نظر مشابهی داشت و گفت: در هفته جاری پتانسیل بیشتری برای صعود طلا وجود دارد. یک هفته دیگر از حبس شدن بازار در محدوده معاملاتی ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ دلار گذشت. هفته پرهیاهویی بود اما در پایان هفته طلا از این محدوده خارج نشد و در هفته جاری هم در همین محدوده می ماند. به نقل از ایسنا؛به گفته تحلیلگران، این فلز ارزشمند فاقد عامل تاثیرگذار قوی برای صعود به قیمت بالاتر یا نزول به سطوح قیمت پایینتر است. مهمترین عاملی که قیمت طلا را بالاتر خواهد بود، تصویب بسته کمک مالی در آمریکا خواهد بود.

صادرات پراید و وانت به اسپانیا

سخنگوی گمرک گفت: در سال ۹۸ حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲ هزار و ۷ دلار به ۹ کشور صادر شده است. سید روح اله لطیفی اظهار داشت: در سال ۹۸، حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شده است. کشور عراق با ۳ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۹۰۰ دلار، آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱ هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد اول خودروهای ایرانی بودند.  هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند. خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما، دنا و …مابقی سهمی کمتر از ۱۰ درصد را در بر می‌گیرند. بیشترین تنوع خودرویی با خودروهای تیبا، ساینا، کوئیک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

دلار در میانه کانال ۲۵ جای گرفت

امروز هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۴۵۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۵۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز گذشته، ۵۰۰ تومان ارزان‌تر است. نرخ فروش دلار در بازار امروز، نسبت به یک ماه قبل نیز حدود ۴۰۰۰ تومان کاهش یافته است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی‌ها، به قیمت ۲۹۳۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقاب با افت ۵۰۰ تومانی به قیمت ۳۰۳۰۰ تومان فروخته می‌شود.

کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سکه

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با کاهش ۳۰۰هزار تومانی قیمت نسبت به روز گذشته به ارزش ۱۱میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون تغییر، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰ هزار تومان، ربع ‌سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون ۱۱۳ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۸۲۵هزار تومان فروخته شد.

ادامه روند نزولی دلار در بازار جهانی

شاخص دلار باز هم قرمزپوش باقی ماند. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۳۹۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۷ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۷۰ هزار تومان بازگشت

قیمت هر برگ از اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن که در فرابورس با نماد معاملاتی «تسه» عرضه می‌شود، در معاملات امروز یکشنبه ۲ آذر با بازگشت به کانال ۷۰ هزار تومانی، در بازه قیمت ۷۶ تا ۷۹ هزار تومان معامله شد.

به عنوان مثال قیمت هر برگه تسه ۹۹۰۷ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر ۹۹) با کاهش ۱.۶ درصدی نسبت به نرخ دیروز، ۷۹ هزار و ۶۵۵ تومان به فروش رفت. روز گذشته قیمت این نماد، ۸۰ هزار و ۹۷۴ تومان بود.

از این نماد ۲۲ هزار و ۴۳۱ برگه به عنوان پُر تقاضاترین اوراق تسهیلات و به ارزش ۱۴۳ میلیارد تومان در معاملات امروز دست به دست شد.

قیمت سایر نمادهای زیرمجموعه تسه به ترتیب تعداد برگه‌های به فروش رسیده به این شرح است:

تسه ۹۹۰۶ (اوراق مسکن شهریور امسال): ۸۰ هزار و ۴۸۳ تومان با فروش ۷ هزار و ۷۰۴ برگه

تسه ۹۷۰۹ (اوراق مسکن آذر ۹۷): ۷۵ هزار و ۸۴۵ تومان به با فروش ۵ هزار و ۵۱۸ برگه

تسه ۹۹۰۲ (اوراق مسکن اردیبشهت امسال): ۷۹ هزار و ۱۵۳ تومان با تعداد ۴ هزار و ۸۷۹ برگه

تسه ۹۸۱۰ (اوراق تسهیلات دی پارسال): ۷۸ هزار و ۴۹۲ تومان با تعداد ۴ هزار و ۱۱۷ برگه

وصول مالیات از مشاغل و اشخاص حقیقی تا ۱۰ بهمن متوقف شد

علیزاده معاون امور فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا و سازمان مالیاتی در مورد اخذ مالیات از مودیان، اظهار داشت: به این تصمیم رسیدیم که بدهکاران مالیاتی که بدهی آنها قطعی شده و از طریق مکانیزم اجرایی باید وصول می‌شد تا تاریخ ۱۰ بهمن ۹۹ برای صاحبان مشاغل کسب و کار و اشخاص حقیقی متوقف الاجرا شود. وی ادامه داد: مالیاتی که وصول می‌شود مالیات بر درآمد است وقتی بنگاهی در هر شرایطی درآمد داشته باشد مشمول مالیات بوده و این موضوع در راستای عدالت افقی خواهد بود اگر درآمد نداشته باشد نیز مشمول مالیات نمی‌شود.

قیمت گذاری کره آزاد شد

بر اساس تصمیم دیروز کارگروه تنظیم بازار با توجه به تغییر نرخ ارز رسمی (۴۲۰۰ تومانی) برای واردات کره از گروه یک اولویت ارزی به گروه دو (ارز نیمایی) قیمت گذاری تثبیتی این محصول برداشته شد. در مصوبه امروز ستاد تنظیم بازار آمده است: با توجه به نرخ ارز کره (انتقال از گروه یک به گروه دو) و اتمام موجودی آن به نرخ ارز رسمی و از آنجایی که اقلام گروه دو مشمول قیمت گذاری تثبیتی نمی‌باشد مقرر شد واحدهای تولید کننده کره نسبت به تعیین قیمت با رعایت ضوابط قیمت گذاری هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها اقدام کنند.

قیمت مرغ به ٣٣ هزار تومان رسید

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به افزایش قیمت مرغ به ٣٣ هزار تومان، شرایط ایجاد شده را ناشی از سوءمدیریت و بی توجهی مسئولان به هشدارها دانست. /مهر

رکوردشکنی صادرات گاز روسیه به چین

رویترز: داده‎های شرکت دولتی گازپروم روسیه نشان داد این شرکت 25 درصد فراتر از تعهد از پیش تعیین شده خود به چین گاز عرضه کرده است.

هر دُز واکسن کرونا چقدر آب می‌خورد؟

رئیس شرکت مدرنا در مصاحبه‌ای با هفته نامه آلمانی ویل ام زونتگ، گفت: دولت‌ها باید بین 25 تا 37 دلار برای هر دوز واکسن شرکت مدرنا پرداخت کنند. استفان بانسل، مدیرعامل مدرنا گفت: «با توجه به هزینه سیستم سلامت، در زمانی که یک نفر به شدت به کووید 19 مبتلا می‌شود، این قیمت عادلانه است.» درحالی که قیمت نهایی به میزان سفارش بستگی دارد، بانسل گفت این شرکت علاقه ای به  دریافت «اکثر سود» ندارد و قیمت این واکسن را با قیمت واکسن آنفولانزا مقایسه کرده است. مدرنا می‌خواهد حدود 20 میلیون دوز از این واکسن را تا پایان سال تولید کند و مقداری از آن قرار است امسال در اروپا توزیع شود. وی افزود مدرنا در حال حاضر در حال مذاکره با کمیسیون اروپا برای تامین واکسن است. یکی از موضوعاتی که طرف‌ها قرار است بر سر آن توافق کنند، هزینه رزرو کردن این واکسن است. در عین حال، هنوز هیچ قراردادی میان طرفین بسته نشده است و مذاکرات در مراحلی پایانی قرار دارد. وی افزود تنها چند روز تا نهایی شدن قرارداد مانده است. /فارس

دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک
دکتر مهدی صادقی سردبیر نبض بانک

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا