بررسی هایما S7 توربو شاسی بلند پرفروش و پرآپشن چینی

به گزارش «نبض‌بانک»؛

هایما s7 یک شاسی بلند جمع‌وجور متعلق به سال ۲۰۱۰ میلادی بوده که تاکنون صرفا در قالب یک نسل و با سه مدل فیس لیفت از سوی شرکت خودروسازی هایما (زیرمجموعه کمپانی فاو) به بازار آمده است. این خودرو در ابتدا با نام هایما 7 به فروش رسید اما پس از مدتی نام آن به هایما s7 تغییر یافت.

شرکت ایران خودرو به منظور رقابت با شاسی بلندها و کراس اوورهای چینی ارایه شده از سوی تولیدکنندگان خصوصی، آستین‌ها را بالا زد و مدل هایما اس ۷ (فیس‌لیفت اول) را با پیشرانه تنفس طبیعی دو لیتری به دست مشتریان داخلی رساند. این خودرو طی بازه 1394 تا 1396 روی خط تولید بزرگترین خودروساز ایران حضور داشت اما به دلیل عدم رضایت مشتریان نسبت به توان فنی آن، ایران خودرو تصمیم به عرضه نسخه فیس‌لیفت ‌دوم هایما اس ۷ با پیشرانه توربوشارژ ۱.۸ لیتری گرفت.

ظاهر به‌روزتر در کنار توان فنی بهتر سبب شد تا استقبال بازار از هایما اس ۷ توربو نسبت به نسخه پیشین بسیار بهتر باشد و این مدل توانست توفیق بیشتری برای شرکت ایران خودرو به ارمغان بیاورد. تولید هایما اس ۷ تا سال ۹۹ ادامه یافت، تا اینکه شرکت ایران خودرو به دلیل تحریم‌های پیش‌آمده رسما توقف تولید محصولات هایما چینی را اعلام کرد.

طراحی ظاهری نه‌چندان مدرن اما خوشایند بازار ایران

هایما S7 از همان ابتدای عرضه نتوانست به اندازه دیگر رقبای خود در چشم مشتریان جذاب و خوش‌فیس جلوه کند. به ویژه مدل تنفس طبیعی دو لیتری این خودرو ظاهر نسبتا ساده‌ای را در معرض دید قرار می‌داد که نمی‌توانست به طرزی شایسته هیجان و شعف را در مشتریان برانگیزد. به همین دلیل شرکت ایران خودرو به سراغ نسخه نیوفیس رفت تا بتواند جبران مافات کرده و شاسی بلندی به‌روزتر را به سبد محصولات خود اضافه کنند.

هایما s7 توربو چهره به‌روزتری داشته و جلوپنجره کرومی با میله‌های عمودی بارزترین شاخصه ظاهری این محصول نسبت به مدل ۲ لیتری تنفس طبیعی به حساب می‌آید. بازطراحی سپر جلو به ویژه قاب‌های مه شکن نیز در ارتقای نمای چهره هایما اس ۷ توربو تاثیر فراوانی داشته است. نمای بغل این خودرو به سبک شاسی بلندهای کلاسیک طراحی شده و جنبه‌های مدرن کمتری در آن مشاهده می‌شود.

در نمای عقب نیز از چراغ‌های بزرگ دوتکه، بالچه شیشه عقب مجهز به چراغ خطر و خروجی‌های اگزوز چهارضلعی کرومی استفاده شده که وجهه‌ای تقریبا متعادل را به این ناحیه از هایما اس ۷ بخشیده است. در مجموع باید گفت که ظاهر هایما s7 بیشتر به شاسی بلندهای کلاسیک متمایل شده و در مقایسه با محصولات مدرن‌تر حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ با این وجود در بازار کم‌تنوع ایران هایما اس7 به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و انتقاد چندانی پیرامون طراحی ظاهری آن به گوش نمی‌رسد.

طراحی نسبتا زیبای کابین هایما s7 توربو

نظم و آرامش دل‌نشینی که در طراحی کابین هایما اس ۷ توربو مشاهده می‌شود، اولین نکته‌ای است که پس از ورود به آن در ذهن شما نقش خواهد بست؛ به ویژه نحوه چینش و آرایش دکمه‌ها و کلیدهای مختلف روی کنسول میانی داشبورد به همراه سبک طراحی دریچه‌های تهویه در دو طرف سیستم مالتی مدیا حس و حال خوشایندی را در بیننده پدید خواهند آورد. غربیلک فرمان حالتی نسبتا لوکس و البته اسپرت از خود به نمایش می‌گذارد سایر قسمت‌ها نیز از لحاظ طراحی به راحتی می‌توانند موجبات خرسندی مشتریان این سبک کراس اوور های نسبتا درشت جثه را فراهم آورند.

سطح کیفی متریال داشبورد نسبتا مناسب ارزیابی شده و می‌تواند سطح انتظارات در این خودرو را تا حد زیادی برآورده کند. از لحاظ فضای کابین نیز باید گفت که این خودرو به راحتی فضای کافی جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال را فراهم آورده و این افراد می‌توانند از حضور در کابین جادارِ هایما s7 لذت ببرند. به خصوص سرنشینان ردیف عقب مشکلی از لحاظ فضای پا یا سر نخواهند داشت.

از سوی دیگر فضای وسیع صندوق عقب نیز نیازهای خانواده‌ها را در هنگام مسافرت به خوبی پاسخ داده و می‌توان وسایل سفر را به راحتی درون آن جای داد. در مجموع باید گفت که کابینت هایما اس ۷ توربو نمره بالاتری نسبت به طراحی بدنه آن گرفته و یکی از دلپسندترین نمونه‌ها در قیاس با رقبای موجود در بازار ایران به حساب می‌آید.

امکانات و آپشن های هایما S7 توربو

هایما اس ۷ در قیاس با رقبای مشابه از امکانات نسبتا متناسب رفاهی و ایمنی سود می‌برد که در ادامه به شاخص‌ترین آنها اشاره شده است: کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک، برف‌پاک‌کن خودکار، سیستم پایش فشار باد تایر، ABS و EBD، چراغ خودکار و روشنایی در روز، مه شکن، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت، مالتی مدیا ۷ اینچی لمسی با ۶ اسپیکر، دوربین‌های بغل و ۳۶۰ درجه و پشت، رهیاب، بلوتوث، ۴ عدد کیسه هوا، استارت دکمه‌ای ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده ۸ حالته برقی، صندلی سرنشین تنظیم دستی، روکش صندلی چرمی، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف.

مشخصات فنی هایما اس 7

این شاسی بلند چینی در دو مدل تنفس طبیعی و توربو شارژ به دست مشتریان ایرانی رسید. مدل تنفس طبیعی از یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور نیرو می‌گرفت. جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک نیز آماده انتقال نیرو به  محور جلو بود. شتاب صفر تا صد، حداکثر سرعت و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ترتیب برابر با ۱۳ ثانیه و ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت و ۸.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است.

در سوی دیگر با هایما s7 توربو مواجه هستیم که به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ مجهز شده و حداکثر قدرت آن به ۱۷۰ اسب بخار ارتقا یافته است. ارزیابی گشتاور نیز افزایش ۵۰ نیوتن متری را نشان می‌دهد. بدین ترتیب این خودرو ۱۵۱۰ کیلوگرمی قادر است در مدت زمان 10.5 ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بیشینه سرعت و میانگین مصرف سوخت هایما اس ۷ توربو به ترتیب ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و ۹.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

مزایا و معایب هایما اس ۷ توربو

هایما اس ۷ توربو از طراحی ظاهری به روزتر، توان فنی مناسب، کابین جادار و طراحی داخلی زیبا حتی در مقایسه با برادر کوچکتر خود هایما S5 سود می‌برد. در این بین ناسازگاری پیشرانه توربوشارژ با بنزین کم‌کیفیت داخلی موجب نارضایتی برخی مشتریان شده است.

بازار خرید و فروش هایما s7 در ایران

وضعیت خرید و فروش هایما s7 دولیتری تنفس طبیعی در ایران نسبت به رقبایی همچون تیگو ۵ ، ایکس ۳۳ و جک S5 دستی چندان مطلوب نیست اما در عوض هایما s7 توربو وضعیت بسیار بهتری داشته و معمولا مشتریان رغبت بالایی جهت خرید این محصول از خود نشان می‌دهند. با این حال هنوز هم محصولاتی همچون جک s5 اتوماتیک و تیگو ۷ از شرایط برتر نسبت به هایما اس ۷ توربو در بحث فروش برخوردار هستند. در مجموع می‌توان وضعیت فروش نسبتا خوبی را برای نسخه توربو هایما اس ۷ در ایران متصور بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا