دومین پیمانه اقتصادی اخبار نبض بانک

دومین پیمانه اقتصادی اخبار نبض بانک

حذف شرط «سند در رهن» و تقویت دلالی خودرو/ ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش کجا می‌رود؟ / افزایش ارزش سهام عدالت با رشد شاخص بورس/ واکنش رئیس سازمان بازرسی به مرغ ۳۵ هزار تومانی/ دلار در بازار چقدر قیمت خورد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اقتصادی با نفت در فصل بهار اعلام شد، نگاه نگران سرمایه گذاران به بحران کرونا، توضیحات وزیر صمت درباره گرانی مرغ، توزیع مرغ دولتی تا رسیدن بازار به قیمت مصوب ادامه دارد، تداوم نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی، قیمت طلای جهانی بالا رفت و پیش بینی نفت ۵۳ دلاری در سال آینده را در بر دارد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد اقتصادی با نفت در فصل بهار اعلام شد، نگاه نگران سرمایه گذاران به بحران کرونا، توضیحات وزیر صمت درباره گرانی مرغ، توزیع مرغ دولتی تا رسیدن بازار به قیمت مصوب ادامه دارد، تداوم نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی، قیمت طلای جهانی بالا رفت و پیش بینی نفت ۵۳ دلاری در سال آینده را در بر دارد.

رشد اقتصادی با نفت در فصل بهار اعلام شد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخص های عمده اقتصادی در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، نشان می دهد که در بخش جمعیت و نیروی انسانی، جمعیت فعال کشور در این بازه زمانی، ۲۵.۵ میلیون نفر بوده است. همچنین نرخ بیکاری در بهار امسال، به رقم ۹.۸ درصد رسیده است. در بخش واقعی نیز رشد تولید ناخالص داخلی با نفت به رقم منفی ۲.۸ درصد و رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز به رقم منفی ۰.۶ درصد رسیده است. در بخش خارجی این گزارش، صادرات کالا (FOB) رقم ۸۹۳۸ میلیون دلار در برابر ۹۱۵۰ میلیون دلار واردات کالا (FOB) می باشد که نشان می دهد تراز بازرگانی (حساب کالا) به رقم منفی ۲۱۲ میلیون دلار رسیده است. در بخش نرخ رشد متغیرهای بخش پولی نیز نقدینگی در خردادماه ۱۳۹۹ نسبت به پایان سال قبل، ۷.۵ درصد رشد داشته و رشد پول و شبه پول نیز در این مدت، به ترتیب ۱۷.۵ و ۵.۴ درصد برآورد شده است.

رشد شاخص کل بورس

امروز شاخص کل با 16690 واحد افزایش معادل 1.23 درصد به یک میلیون و 375 هزار و 538 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با 4364 واحد افزایش معادل 1.23 درصد به 359 هزار و 732 واحد، شاخص کل هم وزن با 4923 واحد افزایش معادل 1.29 درصد به 387 هزار و 614 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 3224 واحد افزایش معادل 1.29 درصد به 253 هزار و 829 واحد، شاخص آزاد شناور با 24370 واحد افزایش معادل 1.32 درصد به یک میلیون و 864 هزار و 244 واحد، شاخص بازار اول با 17737 واحد افزایش معادل 1.79 درصد به یک میلیون و 11 هزار و 245 واحد و شاخص بازار دوم با 12877 واحد افزایش معادل 0.47 درصد به 2 میلیون و 764 هزار و 412 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و 450 هزار نوبت معاملاتی، 11 میلیارد و 817 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 117 هزار و 353 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز دوشنبه 3 آذر 99/ بورس مثبت ماند

گزارش بورس امروز دوشنبه 3 آذر 99/ بورس مثبت ماند

افزایش ارزش سهام عدالت با رشد شاخص بورس

نبض بورس: ارزش سهام عدالت نیز همسو با صعود شاخص کل بورس، افزایش یافت. کسانی که ارزش اولیه سهام عدالت آن‌ها 532 هزار تومان است در پایان معاملات امروز دوشنبه 3 آذر ارزش سهام عدالتشان به  10 میلیون و 727 هزار و 547 تومان رسید . ارزش این سهام معادل 1.51 درصد افزایش یافت که بر این اساس طی معاملات امروز 162 هزار و 883 تومان سود عاید سهامداران شده است. با احتساب این موضوع، ارزش 60 درصد سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 6 میلیون و 436 هزار و 528 تومان رسیده است.

نگاه نگران سرمایه گذاران به بحران کرونا

اغلب سهام آسیا اقیانوسیه امروز، دوشنبه در شروع معاملات هفتگی بازارها در حالی رشد کردند که سرمایه‌گذاران با نگرانی تحولات مربوط به بحران کرونا را دنبال می‌کنند. در روزی که بازارهای ژاپن به علت تعطیلات رسمی این کشور بسته هستند، جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۶۲ درصد رشد کرد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۵۸ درصد بالا آمد اما هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱۶ درصد افت کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۳ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی با جهش بزرگ ۱.۹۰ درصدی روبرو شد. در بازار ارز، دلار در برابر ارزهای مهم آسیا افت کرد و به نقطه حمایت فنی خود نزدیک شد. در برابر یوآن چین دلار به نرخ ۶.۵۵۹۸ واحد رسید و در مقابل ین ژاپن در نرخ ۱۰۳.۷۳ واحد معامله شد.

حذف شرط «سند در رهن» و تقویت دلالی خودرو

در حالی که به گفته مسئولان وزارت صنعت و مدیران شرکت های خودروساز، در رهن ماندن سند خودروهای فروش فوق العاده و پیش فروش عاملی برای واقعی شدن تقاضای خرید خودرو و کاهش دلال بازی در این بازار می‌شود، ایران خودرو در جدیدترین پیش فروش محصولات خود، این شرط را حذف کرده و قرار نیست سند خودروهای عرضه شده در رهن باقی بماند. تا پیش از این خودروهای عرضه شده به برندگان قرعه کشی تا یک سال در رهن باقی می ماند و در واقع خودروساز بعد از گذشت یک سال، سند را به مشتری تحویل می داد. این مسئله باعث می شد تا امکان فروش قطعی خودرو در یک سال اول تحویل خودرو وجود نداشته باشد و در نتیجه یکی از عوامل تشویق به دلالی در بازار خودرو محسوب می شد. حذف این شرط در حالی اتفاق افتاده که شاهد ریزش قیمت خودرو در بازار به دنبال کاهش نرخ ارز هستیم و در صورت اعمال روش هایی برای محدود شدن دلالان، قیمت ها در بازار تعادل بیشتری پیدا خواهد کرد. اما هرگونه اقدامی که باعث تشدید تقاضای سرمایه ای در بازار خودرو شود می تواند مانع ریزش قیمت خودرو و کنار رفتن واسطه ها شود. /فارس

واکنش رئیس سازمان بازرسی به مرغ ۳۵ هزار تومانی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به افزایش قیمت مرغ از 23 به 35 هزار تومان در روزهای اخیر، اعلام کرد: از ابتدای سال چندین گزارش هشدار به بخش های مربوطه ارائه شده و راهکارهای کارشناسی کنترل و کاهش قیمت مرغ نیز در این گزارش ها به مسئولان مربوطه پیشنهاد شده است. حجت الاسلام درویشیان افزود: یکی از علل این افزایش قیمت کمبود نهاده ها بود که مقدار قابل توجهی از آن در گمرک رسوب کرده بود که هفته گذشته با پیگیری ها ترخیص شد. عدم افزایش قیمت جوجه یک روزه با وجود افزایش قیمت مرغ نیز عملاً تولید این محصول را به شدت کاهش داده که همین مسأله موجب افزایش قیمت شده است. /تسنیم

توضیحات وزیر صمت درباره گرانی مرغ

رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی به ویژه مرغ با وجود ترخیص نهاده‌های دامی و کالاها از گمرکات و بنادر، گفت: براساس تقسیم وظایفی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفته، مسئولیت گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه تاکنون ۱/۴ میلیون تن کالا از گمرکات ترخیص شده است، افزود: در مجموع ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا در بندر عباس و بندر امام خمینی (ره) وجود داشت که با توجه به دستور رئیس جمهور و بازدید بنده به سرعت در حال ترخیص است.کالا‌های ترخیص شده تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌شود که این وزارتخانه باید از طریق سامانه بازارگاه توزیع کند.

توزیع مرغ دولتی تا رسیدن بازار به قیمت مصوب ادامه دارد

محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با توزیع مرغ منجمد و تازه توسط این شرکت در میادین سراسر کشور، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۳۰۰ تن مرغ گرم با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ منجمد با قیمت ۱۵ هزار تومان طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، بدون هیچ محدودیتی در سراسر کشور، در تمام سازمان‌ها، اصناف و فروشگاه‌ها توزیع می‌شود. مرغ منجمد و گرم تاییدیه دامپزشکی دارند و به تازگی توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده‌اند. وی در رابطه با کاهش قیمت مرغ در بازار گفت: با شروع توزیع مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت مرغ در بازار ۲ هزار تومان کاهش داشته و این توزیع تا رسیدن قیمت مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار ادامه خواهد داشت.

دلار در بازار چقدر قیمت خورد؟

در معاملات امروز (دوشنبه سوم آذرماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 24550 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 25550 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 100 تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 29350  تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 30350 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز یکشنبه، 50 تومان افزایش نرخ دارد.

تداوم نوسان قیمت سکه در کانال ۱۱ میلیون تومانی

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون تغییر ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع ‌سکه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک ‌میلیون و ۱۳۲ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۹۰۵ هزار تومان فروخته شد.

قیمت طلای جهانی بالا رفت

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار و امیدواری به اقدامات محرک مالی بیشتر در آمریکا که خوش بینی نسبت به ساخت واکسن کووید ۱۹ را تحت الشعاع خود قرار داد، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۸۷۲ دلار و ۷۶ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۷۱ دلار و ۸۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه با ۱۰ دلار و ۹۰ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش، در ۱۸۷۲ دلار و ۴۰ سنت بسته شد اما برای کل هفته ۰.۷ درصد کاهش داشت.

پیش بینی نفت ۵۳ دلاری در سال آینده

بانک بارکلیز با اشاره به انتظارات برای محدودیت عرضه اوپک و متحدانش و توزیع واکسن کووید ۱۹ که تقاضا در نیمه دوم سال را تقویت می کند، پیش بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ را بدون تغییر حفظ کرد. به گزارش ایسنا، این بانک در یادداشتی اعلام کرد احتمال عرضه واکسنهای کارآمد در کوتاه مدت نقطه عطفی برای تقاضا برای نفت خواهد بود و ممکن است به احیای اقتصادی پایدارتر منتهی شود. بارکلیز پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت به ۵۳ دلار و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۵۰ دلار در سال ۲۰۲۱ می رسد.

۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش کجا می رود؟

معاون فنی گمرک به نحوه تعیین تکلیف کانتینرهای لوازم خانگی بوش اشاره کرد و گفت: در صورت رفع توقیف این اقلام، با توجه به ممنوعه بودن این کالاها، طبق ماده (۳۵) قانون امور گمرکی ابتدا به صاحب کالا ابلاغ خواهد شد که این کالاها را ظرف دو ماه از کشور خارج کند، اما در صورتی که در فرصت اعلام شده در این رابطه اقدام نشود با اعمال مقررات متروکه تمامی این محموله برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد گرفت. به گفته وی، سازمان اموال تملیکی نیز بعد از اخذ مجوز از دستگاه های مربوطه از جمله وزارت صمت برای مصرف در داخل اقدام به فروش خواهد کرد، ولی اگر با اعلام نظر مراجع ذیربط ، امکان فروش و مصرف داخل وجود نداشته باشه این کالاها به شرط صادرات به مزایده گذاشته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا