تجارت خارجی از مرز 44 میلیارد دلار گذشت/ عراق و چین مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران شدند

رئیس کل گمرک گفت:‌ آمار تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در هشت ماهه سال‌جاری حاکی از تبادل 97 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 44 میلیارد و 600 میلیون دلار است.

تجارت خارجی از مرز 44 میلیارد دلار گذشت/ عراق و چین مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران شدند

به گزارش «نبض‌بانک»؛

 به نقل از گمرک ایران، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان واردات کالا در این مدت 21 میلیون و 800 هزار تن بودکه از این رقم 15 میلیون و 200 هزار تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می‌دهد.

وی افزود: ارزش کل واردات کالا در این مدت 23 میلیارد و 100 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب یک درصد و 18 درصد کاهش نشان می‌دهد.

رئیس کل گمرک ایران اظهارداشت: در بخش صادرات نیز بیش از 75 میلیون تن کالا به ارزش 21 میلیارد و 500 میلیون دلار – بالغ بر سه برابر میزان وزنی واردات- صادرات انجام شده که از نظر وزنی 14 درصد و از حیث ارزش 19 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

میراشرفی گفت: همان‌طور که در ماه‌های قبل نیز اعلام کردیم، خوشبختانه روند کاهندگی صادرات کشورمان ماه به ماه به شرایط عادی‌ نزدیک می‌شود و امیدواریم که تا پایان سال شرایط بهتری در بحث صادرات داشته باشیم.

وی در مورد کشورهای عمده مقاصد صادراتی ایران گفت: عراق با 5 میلیارد و 300 میلیون دلار در رتبه اول، چین با همین میزان در مقام دوم، امارات متحده عربی با 2 میلیارد و 700 میلیون دلار سوم، ترکیه با یک میلیارد و 600 میلیون دلار چهارم و افغانستان با یک میلیارد و 500 میلیون دلار در جایگاه بعدی قرار دارند.

معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: نکته‌‌ای که در مورد صادرات آبان ماه امسال حائز اهمیت است این است که محصول پسته مقام چهارم کالاهای صادراتی ایران را کسب کرده و با توجه به اینکه میانگین ارزش کالاهای صادراتی کشورمان هر کیلو حدود 30 سنت است، پسته هر کیلو 6 دلار و بالاتر صادر شده و این نشان می‌دهد که در اقلام عمده صادراتی، محصولات کشاورزی و در رأس آن پسته سهم خوبی دارند.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به ترکیب کالاهای وارداتی کشورمان اظهارداشت: کشورهای مبدأ واردات شامل: چین با 6 میلیارد دلار، امارات با 5 میلیارد و 400 میلیون دلار، ترکیه با 2 میلیارد و 600 میلیون دلار، هند با یک میلیارد و 400 میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و یکصد میلیون دلار بوده‌اند.

میراشرفی همچنین درباره اقلام عمده وارداتی کشورمان گفت: از 10 قلم عمده کالاهای وارداتی غیر از دو قلم کالای ضروری، هشت قلم دیگر شامل کالاهای اساسی است و در این مورد هم موضوع حائز اهمیت این است که واردات کشور به سمت تأمین کالاهای ضروری و اساسی و اقلام مورد نیاز تولید پیش می‌رود.

رئیس کل گمرک ایران در مورد آمار ترانزیت کالا از کشورمان افزود: در هشت ماهه سال‌جاری 4 میلیون و 471 هزار تن کالا از قلمرو کشورمان به سایر کشورهای همسایه ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا