دعوای شرکت ملی نفت و بانک مرکزی لیبی بر سر پول فروش نفت

دعوای شرکت ملی نفت و  بانک مرکزی لیبی بر سر پول فروش نفت

شرکت ملی نفت لیبی حاضر نیست پول فروش نفت را به بانک مرکزی این کشور منتقل کند و در عوض آن را در حساب بانک دیگری نگه می دارد تا زمانی که گروههای رقیب در جنگ داخلی این کشور به توافق سیاسی بلندمدت دست پیدا کنند.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

، شرکت ملی نفت لیبی در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که درآمد فروش نفت را تا زمانی که بانک مرکزی درباره این که چگونه این منابع را هزینه می کند، شفافیت واضحی نشان ندهد، نگه خواهد داشت. درآمدهای نفتی لیبی در ۹ سال گذشته بیش از ۱۸۶ میلیارد دلار بوده است.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد نگهداری درآمد نفتی در حساب شرکت ملی نفت در “بانک خارجی لیبی” یک اقدام موقت تا زمان حصول به یک توافق سیاسی جامع است که مهمترین نتیجه آن استفاده منصفانه از درآمدهای نفتی میان همه شهرهای بزرگ و کوچک لیبی خواهد بود.

این خبر نشان دهنده یک نزاع دیگر است که ممکن است تلاشهای لیبی برای پشت سر گذاشتن جنگ داخلی را پیچیده کند و روند احیای صنعت نفت را تهدید می کند. لیبی که بزرگترین ذخایر نفت آفریقا را دارد، افزایش تولید نفت را در سپتامبر و پس از رفع محاصره چندین ماهه میادین و بنادر نفتی آغاز کرد. این کشور اکنون بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که سطح مشابه تولید پیش از محاصره تاسیسات نفتی در ژانویه است.

گروههای رقیب در لیبی اوایل ماه جاری برای ایجاد یک دولت متحد و برگزاری انتخابات در ۱۸ ماه آینده به توافق رسیدند. مذاکرات چند جانبه امیدها به پایان اختلافات میان گروههای رقیب را برانگیخته است. توزیع ثروت نفتی لیبی یکی از مسائل اصلی اختلاف میان طرفین بوده است. مردم شرق لیبی مدتهاست اعتراض دارند که سهم کمتری از دولت ملی مستقر در طرابلس در غرب کشور دریافت می کنند.

شرکت ملی نفت لیبی بانک مرکزی را متهم کرد اطلاعات نادرستی را درباره درآمدهای نفتی منتشر می کند.

طبق بیانیه بانک مرکزی لیبی، درآمد نفتی در ۱۰ ماه نخست سال به ۱.۷۷ میلیارد دلار بالغ شده است اما شرکت ملی نفت لیبی برآورد کرده که بیش از دو برابر این رقم یعنی ۳.۷ میلیارد دلار را به حساب بانک مرکزی منتقل کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد با یک شرکت بین المللی که امور حسابرسی مالی و بررسی سیستمهای مالی و اداری این شرکت را انجام می دهد، تماس خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا