۵ حقیقت قابل تامل از هوش مصنوعی/ ربات‌ها شغل کدام افراد را تهدید می‌کنند؟

با توسعه هوش مصنوعی و ساخت ربات های هوشمند بسیاری از مشاغل به زودی توسط این فناوری ها حذف خواهند شد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

تا به امروز مقاله‌های بسیاری مبنی بر رشد دنیای ربات‌ها و هوش مصنوعی نوشته شده و تمرکز تمامی آن‌ها بر روی تاثیرات این فناوری‌ها بر روی صنعت‌های مختلف و مشاغل بوده است.

باید اظهار داشت که تاثیرات فناوری‌های مذکور بر روی مشاغل مختلف متفاوت است، به طوری که تحقیقات نشان داده ۵۰ درصد از برخی شغل‌ها طی سال‌های آینده از بین خواهد رفت در حالی که مابقی مشاغل ممکن است تحت تأثیر هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند قرار نگیرند. طبق گفته محققان، ربات‌ها می‌توانند بیشترین تأثیر را بر روی مشاغلی با نیروی انسانی بسیار همانند کارخانه‌ها بگذارند.

تحقیقات نشان داده افرادی که از دانش علمی کمتری برخوردار هستند و شغل‌های پرکاری دارند بیشترین آسیب را از سوی ربات‌ها و هوش مصنوعی خواهند دید. با این وجود فناوری‌های مورد نظر فوایدی نیز دارند؛ با شیوع ویروس کرونا در مدت زمان اخیر، روند توسعه هوش‌های مصنوعی و ربات‌ها برای سرویس‌دهی به بیماران و کشف واکسن‌ها افزایش یافت. این فناوری‌ها همچنین به اتوماتیک شدن بسیاری از فرآیندهای شغلی کمک کردند.

تاثیرات ربات ها و هوش مصنوعی بر بازار کار

با وجود نگرانی‌های مربوط به حذف مشاغل در صورت رشد فناوری‌های هوش مصنوعی و ربات‌ها باید گفت که افراد در زمان انقلاب صنعتی و یا حتی گسترش اینترنت نگرانی‌های مشابهی داشتند. این در حالی است که اینترنت با گذر زمان باعث ایجاد شغل و رشد درآمد کل کشورهای دارای این فناوری شد. اکنون شصت و سه درصد از تمامی مدیرعامل‌های برتر دنیا بر این باورند که تأثیر فناوری هوش مصنوعی بسیار بیشتر از اینترنت خواهد بود و دنیا استفاده مفیدی از وجود ربات‌ها خواهد داشت. در ادامه به طور دقیق به تاثیرات توسعه هوش مصنوعی و ربات‌ها بر روی مشاغل پرداخته شده است.


بیشتر بخوانید

  • تاریخچه هوشمندسازی وسایل؛ با اینترنت اشیاء آشنا شوید

تاثیر هوش مصنوعی و ربات‌ها در کارخانه‌ها

در جدیدترین تحقیقات صورت گرفته توسط رابرت اتکینسون و استفان ازل، مشخص شده که طی پنج سال آینده کارخانه‌ها به شدت تحت تأثیر فناوری‌های مذکور قرار خواهند گرفت و کارهای خود را با استفاده از ربات‌های هوشمند پیش خواهند برد. بر اساس این تحقیقات بسیاری از مشاغل در آینده نزدیک به هوش مصنوعی و توسعه آن مربوط خواهند شد.

طبق تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته، تقریبا سه چهارم کل کارخانه‌های بزرگ همچنان هوش مصنوعی و ربات‌ها را به فرآیند تولیدی خود راه نداده‌اند و تنها ۲۰ درصد از آن‌ها اکنون به تغییرات جدید فکر می‌کنند. با این وجود نویسندگان تحقیقات مورد نظر مدعی هستند که رشد هوش‌های مصنوعی و ربات‌ها بسیار سریع و ناگهانی خواهد بود. به گفته این افراد ۴۰ درصد از کارخانه‌ها اکنون دانشمندان داده استخدام کرده‌اند و ۳۵ درصد دیگر نیز تا ۵ سال آینده اقدامی مشابه صورت خواهند داد.

تاثیر هوش مصنوعی و ربات‌ها در کارخانه‌ها

به دنبال این مسائل و ورود پر قدرت فناوری‌های مذکور ۴۳ درصد از مشاغل کارخانه‌ها، ۴۰ درصد از مشاغل خرده فروشی‌ها، ۳۸ درصد از بازاریابی‌های تلفنی، ۳۷ درصد از مشاغل وارد کردن داده‌ها، ۱۷ درصد از مشاغل موجود در غذاخوری‌ها، ۱۶ درصد از مشاغل حمل و نقل عمومی ۱۲ درصد از مشاغل مرتبط با حسابداری، ۷ درصد از مشاغل در داروخانه‌ها، ۵ درصد از مشاغل موجود در سازمان‌های بیمه و ۴ درصد از شغل‌های دولتی در خطر شدید قرار خواهند گرفت و به احتمال زیاد حذف خواهند شد.

تاثیر هوش مصنوعی و ربات‌ها در رشد مشاغل

تحقیقات نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند به تنهایی درآمد کلی کشوری مانند آمریکا را تا سال ۲۰۳۰ به ۱۵.۷ تریلیون دلار برساند. این میزان مطابق با ۲۶ درصد رشد نسبت به ۲۰۲۰ است. برای آن که میزان درآمد مورد نظر شفاف‌سازی شود باید گفت این مبلغ با جمع درآمد کلی دو کشور چین و هند تطابق دارد. طبق این تحقیقات بهره‌وری طی سال‌های آینده با رشدی ۴۰ درصدی مواجه خواهد شد.

در حالی که هوشمندسازی وسایل و ربات‌ها ممکن است مشاغل بسیاری را از میان بردارند اما تحقیقات نشان داده در بازه زمانی طولانی این فناوری‌ها باعث ایجاد شغل‌های تخصصی و مهم‌تری می‌شوند و اقتصاد پردرآمدتری را شکل می‌دهند. طبق داده‌های موجود در مقاله Future of Jobs 2020 انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ حدود ۸۵ میلیون شغل از دنیا حذف شوند در حالی که ۹۷ میلیون شغل جدید در ۲۶ کشور مختلف ایجاد خواهند شد. هوش مصنوعی و ربات‌ها مشاغل پرتکرار، یدی و خطرناک را از میان خواهند برداشت و باطن شغل‌ها را تغییر خواهند داد.

تاثیر هوش مصنوعی و ربات‌ها در رشد مشاغل

شغل‌های جدید نه تنها برای کسب و کارها مفید خواهند بود بلکه به کارمندان خود نیز سود بیشتری را می‌رسانند به طوری که انتظار می‌رود طی سال‌های آینده میزان افراد پردرآمد افزایش چشمگیری داشته باشد. با این وجود باید گفت تاثیرات رشد ربات‌ها و هوش مصنوعی یکسان نخواهد بود و شرکت‌ها و دولت‌ها باید برای ایجاد تناسب در کشورهای مختلف تصمیمات مهمی بگیرند.

افزایش نیروی کار و مهارت‌ها برای مقابله با تاثیرات یک طرفه رشد هوش مصنوعی

با رشد فناوری هوش مصنوعی و ربات‌ها کارخانه‌ها و دولت‌ها نیاز دارند برای استفاده مفید از این موقعیت نیروی کار جدید را با مهارت‌های بیشتر پرورش دهند. توسعه نیروی کار آماده برای مقابله با تاثیرات یک طرفه رشد فناوری‌های مذکور امری ضروری به حساب می‌آید چرا که در غیر این صورت میزان مشاغل از دست رفته بیش از شغل‌های ایجاد شده خواهد بود.

افزایش نیروی کار و مهارت‌ها برای مقابله با تاثیرات یک طرفه رشد هوش مصنوعی

پیش از این انتظار می‌رفت طی سال‌های آینده تنها ۳ درصد از مشاغل به صورت اتوماتیکی درآیند، اما با شیوع ویروس کرونا سرعت رشد فناوری هوش‌های مصنوعی نیز افزایش پیدا کرد و اکنون پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۳۰ حدود ۳۰ درصد از مشاغل به حالت اتوماتیکی درآیند و به ربات‌ها واگذار شوند. به دنبال این مسئله ۴۴ درصد از اشخاصی که مدرک تحصیلی تخصصی ندارند و مهارت‌های قابل توجه‌ای را بلد نیستند شغل خود را از دست خواهد داد. طی پنج سال آینده ۵۰ درصد از تمامی افراد شاغل نیاز به یادگیری مهارت‌های جدید دارند تا بتوانند با تاثیر منفی فناوری هوش مصنوعی و ربات‌های هوشمند مقابله کنند.

مهارت‌های مد نظر باید بیشتر به فناوری هوش مصنوعی ربط داشته باشند تا افراد بتوانند ارتباط نزدیکی را با ربات‌ها صورت دهند. به دنبال این مسائل شرکت‌ها باید با مراکز تحصیلی و دولت‌ها همکاری داشته باشند تا نیروهای کار جدید و حرفه‌ای را وارد بازار کار کنند. با این روش هوش مصنوعی نه تنها به شاغلان جهان آسیبی وارد نمی‌کند بلکه شغل‌های بهتری را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

راه‌های پیشنهادی برای آماده‌سازی نیروهای کار

برای آماده‌سازی نیروهای کار و آموزش آن‌ها شرکت‌ها موظف هستند تا برای توسعه علم کارکنان خود سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش آموزشی صورت دهند. از آن جایی که فناوری هوش‌های مصنوعی امری اجتناب ناپذیر است شرکت‌ها با این عمل خود را برای ورود قدرتمند ربات‌های هوشمند آماده خواهند کرد.

راه‌های پیشنهادی برای آماده‌سازی نیروهای کار

در دنیایی که هوش‌های مصنوعی و ربات‌ها توسعه پیدا می‌کنند احتمال رشد ارزش هوش احساسی، خلاقیت و رهبری بسیار بالا می‌رود چرا که این موارد از ویژگی‌های خاص انسان‌ها به حساب می‌آیند. با وجود آن که بسیاری از افراد از نفوذ فناوری‌های جدید به دنیا وحشت دارند اما در واقع هوش مصنوعی می‌تواند در کنار تاثیرات منفی، ویژگی‌های مثبت بسیاری را نیز به همراه داشته باشد.

شرکت‌ها و دولت‌های مختلف می‌توانند به راحتی و با آموزش صحیح نیروهای شغلی، افراد را برای مواجه شدن با فناوری جدید آماده کنند و به این صورت از موج جدید علم بهترین استفاده را ببرند. با چنین اقداماتی هر کشور می‌تواند تمامی ضررهای وجود هوش‌های مصنوعی و ربات‌ها در بازار کار را به سود تبدیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا