آیا بیت‌کوین ۱۹ هزار دلاری حباب دارد؟

قیمت بیت کوین در حالی از ۱۹ هزار و ۲۰۰ دلار گذشته است که امکان حبابی بودن قیمت آن بسیار محتمل است.

به گزارش «نبض‌بانک»؛

نگاهی به تاریخچه قیمتی بیت کوین نشان می دهد که این رمز ارز، به عنوان یکی از اولین رمزارزهای مشهور شده بین مردم یک بار دیگر نیز چنین قیمت هایی را تجربه کرده بود و آن نیز در اواخر سال ۲۰۱۷ دقیقا در چنین روزهایی بود.

آن روزها که به عنوان روزهای خوش رمز ارزها شناخته می شدند، بسیاری از رمزارزها با رشد قیمت قابل توجهی رو به رو شدند و با این وجود وضعیت قیمت های نجومی پایدار نماند.

نگاه به چرات قیمتی آن دوره از رشد قیمت بیت کوین نشان می دهد که کفی که پیش از رشد قیمت ساخته شد، در حوالی ۶ هزار دلار بود و دقیقا پس از رسیدن به قله قیمت مستقیم تا همین کف ریزش کرد و این به معنای ضرر بیش از ۱۳ هزار دلاری خریداران بیت کوین در سقف قیمتی بود.

با این وجود اصلاح قیمت بیت کوین به این سطح اکتفا نکرد و طی چند ریز موج نزولی تا حوالی ۳ هزار دلار ریزش کرد.

اما بیت کوین در آن روزها چرا تا آن سقف قیمتی رشد کرد؟

نگاه به اخبار نشان می دهد که در آن روزها بیت کوین که در حال مردمی شدن بود و سرمایه گذاران از آن استقبال می کردند، با یک نوسان گیری بسیار عظیم همراه شد.

دارندگان عمده بیت کوین که به اصطلاح نهنگ های این رمزارز شناخته می شوند، با استفاده از ایجاد پروپاگاندا در خصوص با ارزش بودن این رمز ارز، خریداران را به خرید تشویق می کردند و در جای جای اخبار شنیده می شد که بیت کوین بسیار با ارزش است و تقریبا هر کسی در کوچه بازار که خرده سرمایه ای داشت در گوشه ای از ذهن خود خرید بیت کوین را نیز به عنوان یک گزینه مد نظر داشت.

همین مساله موجب شد که سرمایه های خرد و کلان قابل توجهی توسط مردم به سمت این رمزارز سرازیر شود و در این میان بازیگران اصلی نیز به هیچ وجه اقدام به عرضه نمی کردند.

افزایش تقاضا برای بیت کوین در حالی اتفاق افتاد که عرضه کننده عمده ای وجود نداشت و عرضه های قطره چکانی با قیمت های نجومی صورت می گرفت، تا این که بیت کوین به سقف قیمتی رسید.

در این مقطع بازیگران اصلی بازار با توجه به این که بیت کوین را در نقطه اشباع خرید می دیدند، اقدام به عرضه های چشم گیری کردند و همین موضوع نیز قیمت ها را به سرعت به کف قیمتی رساند.

پس از آن نیز مدتی بازار در رکود به سر برد و جریان راکد بازار بعد از ریزش سنگین موجب شد که سرمایه گذاران اقدام به خارج کردن سرمایه های خود کنند. این جریان موجب شد که قیمت بیت کوین تا ۳ هزار دلار نیز ریزش کند.

اما در این میان در سال هایی که بیت کوین درگیر رکود بود، بار دیگر همان بازیگران خریدهای قابل توجهی انجام داده اند و اکنون نیز دقیقا در همان روزهای سال ۲۰۱۷ قرار داریم و به زودی وارد ماه دسامبر می شویم؛ ماهی که ریزش در آن اتفاق افتاد.

این بار نیز در اخبار می بینیم که مدام بر ارزشمند بودن بیت کوین تاکید می شود و شرکت های بزرگی مانند پی پال نیز وارد بازی شده اند.

اما تفاوتی که این رشد قیمت با رشد قیمتی سال ۲۰۱۷ دارد این است که این بار کف قیمتی در ۱۰ هزار دلار تشکیل شده است و نگاه به چارت قیمتی نشان می دهد که روند ایجاد شده دقیقا مانند همان سال است و قیمت بیت کوین پس از یک دوره صعودی آرام ناگهان با رشدی پر شتاب همراه شده است.

این موضوع که دقیقا همان روند در چارت قیمتی ایجاد شده است، شانس را برای حبابی بودن قیمت به شدت افزایش می دهد. ضمن این که در آن دوره نیز در روزهای افزایش شدید قیمت، نمودار از موج شماری الیوت خارج شده بود و امروز نیز همین اتفاق تکرار شده است.

از این رو باید این احتمال را به صورت جدی در نظر گرفت که افزایش پر شتاب بیت کوین در این روزها ممکن است با ریزشی جدی نیز تا کف ایجاد شده رو به رو شود.

در نتیجه می توان دید که خرید بیت کوین در این قیمت ها با وجود تبلیغات گسترده ای که در این راستا انجام می شود، می تواند پیامدهای ناگواری را برای سرمایه گذاران داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا