جذب سرمایه کشمون در گیر و دار کرونا!

محمد قائم پناه هم بنیانگذار کشمون است. او ۴۱ سال دارد  و اهل  قائن یکی از شهرهای خراسان جنوبی است. او کارشناسی فیزیک کاربردی خوانده است اما می گوید: «هیچ کاربردی در زندگی ام نداشته است.» ایده  کشمون در سال ۹۴ به علت خشکسالی که در قائنات اتفاق افتاد، شکل گرفت. اما فعالیت رسمی «کشمون» به عنوان یک استارتاپ از دو سال پیش آغاز شده است.  در این سال ها حمزه برادر محمد  و سیامک خرمیهم به عنوان بنیانگذاران این کسب وکار در این مسیر، همراه او بودند. امروز ۴۰ نفر در کشمون  فعالیت می کنند.

کشمون را معرفی کنید و چه خدماتی ارائه می کند؟

کشمون یک بازار آنلاین است که کشاورزان می‌توانند محصولات خود را از طریق آن به مشتریان ایرانی و حتی خارجی بفروشند. هر کشاورز در وبسایت ما یک صفحه دارد  که داستان زندگی اش در آن قرار دارد. این موضوع کمک می کند کاربران با زندگی کشاورز و تلاش‌هایی که برای کشت زعفران انجام می‌دهد آشنا شوند و راحت تر با او ارتباط بگیرند. شاید بتوان گفت یکی از خدمات مهم ما، کنترل کیفیت محصولات است. در کشمون محصولات هر کشاورز توسط آزمایشگاه‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد و میزان مرغوبیت کالا در پروفایل هر کشاورز ثبت می شود. به این صورت که از  زعفران هر کشاورز بعد از هر فصل برداشت، نمونه برداری می شود. نمونه پلمب شده توسط نمایندگان کشمون باز می شود. نمونه  به آزمایشگاه ارسال می شود. بعد از دریافت جواب آزمایش، بر اساس قدرت رنگدهی  زعفران، سطح کیفی آن تعیین می شود.

قبل از کشمون در چه حوزه ای فعالیت می کردید؟

قبل از راه اندازی کشمون، چندین کسب وکار راه اندازی کردم؛ از شرکت خدمات اینترنتی در قائن تا صادرات زعفران، راه انداختن رستوران گیاهخواری و تاسیس اولین مدرسه طبیعت ایران . اما از آنجا که همیشه دغدغه من کمبود آب و خشکسالی در خراسان جنوبی بوده، به دنبال راهکاری بودم که کشاورزان بتوانند با مصرف آب کمتر، درآمد بیشتری کسب کنند، بنابراین ایده کشمون را عملی کردم.

ایده کشمون چگونه شکل گرفت؟

زعفران کاری و کشاورزی شغل آبا و اجدادی من بوده، بنابراین ایده کشمون از اینجا به ذهنم رسید. درواقع من به دنبال راهکاری بودم که کشاورز با مصرف کمتر آب، درآمد بیشتری داشته باشند، بنابراین کشاورزان را تشویق به کاشت زعفران کردیم که محصول آب بر نیست و سود بالایی هم دارد. بعدها این ایده را به سایر محصولات کشاورزی مثل عسل، زرشک  و… توسعه دادیم.

کاربران شما از چه قشری هستند؟

عمده کاربران ما، افرادی هستند که علاوه بر اهمیت دادن به اصالت محصول مصرفی و کیفیت آن، تمایل دارند محصولات انتخابی خود را بدون واسطه خرید کنند و با حذف دلالان، از کشاورز حمایت کنند.

روش قیمت گذاری در کشمون به چه صورت است؟

در حال حاضر  براساس کشش بازار است. به این معنی که فاصله قیمتی خرید از کشاورز تا قیمت فروش زعفران در شهر تهران بین کشاورز و کشمون، هم از نظر هزینه و هم درآمد، به صورت مساوی تقسیم می شود. درواقع قیمتی که کسبه محلی زعفران را از کشاورز می خرند مشخص می شود. قیمت فروش در کشمون هم مشخص شده است. این فاصله قیمتی هم از نظر هزینه و هم از نظر درآمد، توسط کشمون، با کشاورز نصف می شود.

چه چالش هایی را در مسیر راه اندازی ایده تان پشت سر گذاشتید؟

یکی از چالش هایی که در این مسیر با آن مواجه شدیم تیم سازی بود که بین استارتاپ های ایرانی و خارجی مشترک است.

کشمون سال ۹۹ را باتوجه به شیوع ویروس کرونا چگونه شروع کرد؟

اواخر اردیبهشت سال ۹۹، موفق شدیم راند تازه‌ای از سرمایه را از شرکت پرسال دریافت کنیم. همچنین کشمون را  هم در بخش تولید محصول و  هم در حوزه نیروی کار گسترش دادیم. امسال محصول چای و خرما به سبد سایر محصولاتمان اضافه شد. لازم است یادآور شوم با توجه به ویروس کرونا دوسوم نیروهای ما دورکار هستند.

 چشم انداز کشمون چیست؟

اینکه در آینده هر یک از کشاورزها، پنل خود را داشته باشند و  امکان تحلیل داده ها جهت محاسبه نیاز بازار و انتقال آن به کشاورزها به وجود آید. با این هدف که کشاورزها مطابق با نیاز بازار و شرایط آب و خاک خود محصولی را تولید کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا