هفته ای مثبت برای بورس و منفی برای سایر بازارها

بررسی بازارها در هفته اول آذرماه، هفته ای مثبت برای بورس و منفی برای سایر بازارها

هفته اول آذرماه باز هم هفته ای مناسب برای بورس بود که بار دیگر بازده مثبت این بازار در این هفته در کنار بازده منفی سایر بازارها ثبت شد.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ شاخص کل بورس در طی معاملات این هفته با ۲۲ هزار واحد رشد به عدد یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحدی رسید و و این بازار را به دارنده تنها بازده مثبت در میان بازار ها تبدیل کرد.

این در حالی است که بازار بورس نیز با نوساناتی در طول هفته همراه شد و برخی بر این باور بودند که ممکن است این بازار نیز ریزش کند. اما امیدواری ها به بهبود روابط ایران با سایر کشورها در پی احتمال کاهش تحریم ها همچنان عاملی شده است برای رشد بورس.

علاوه بر این خروج سرمایه ها از سایر بازارها مانند ارز، استقبال سرمایه گذاران از این بازار را افزایش می دهد.

روند آخر هفته معاملات بورس نشان می داد که ریز موج صعودی جدیدی در بازار ایجاد شده است و در صورتی که خبر ترور یکی از دانشمندان هسته ای کشور تاثیری در بازار نگذارد، شاهد رشد بازار در آغاز هفته دوم آذرماه خواهیم بود.

بازار ارز در این هفته بر خلاف بورس، شاهد ریزش جدی قیمت ها بود و نرخ ارز در صرافی ملی گواهی بر این امر بود.

بازار ارز این روزها با افت شدید تقاضا همراه شده است؛ چرا که معامله گران با توجه به روی کار آمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، آینده نا مطلوبی را برای بازار ارز متصور هستند.

این موضوع در بازار ارز رکود ایجاد کرده و از همین رو شاهد افت قیمت ارز در بازار کشور بودیم.

از این رو دلار و یورو با کاهش بیش از هزار تومانی به ترتیب از قیمت ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان و ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان به نرخ ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان و ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان رسیدند.

این کاهش در بازار آزاد نیز رخ داد و گفته می شد در برخی صرافی های آزد نرخ دلار وارد کانال ۲۴ هزار تومانی نیز شده بود.

بازار طلا و سکه نیز همسو با نرخ ارز کاهش قیمت را تجربه کرد و سکه بهار آزادی از سطح ۱۲ میلیون تومانی به مبلغ ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

این در حالی است که سکه امامی نیز به قیمت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی رسید و کاهشی بیش از نرخ سکه طرح جدید را تجربه کرد.

مساله دیگری که بر کاهش قیمت طلا در کشور تاثیر داشت، این بود که نرخ طلای جهانی نیز در این هفته با تکیه بر اخبار تولید انبوه واکسن کرونا با افت همراه شده بود و حتی نزدیک به کانال هزار و ۷۰۰ دلاری نیز شد.

از این رو هر گرم طلای ۱۸ عیار که در ابتدای هفته با نرخ یک میلیون و ۱۲۱ هزار تومان داد و ستد می شد و در آخرین معاملات هفته تا قیمت یک میلیون  و ۴۶ هزار تومان کاهش یافت.

نگاه به بازارهای هفته گذشته نشان می دهد که ممکن است اقتصاد کشور تا حدودی شمایلی بهتر از ماه های گذشته به خود بگیرد و رکود ایجاد شده در بازار طلا و ارز به بهبود بازار مولد بورس کمک کند. با این وجود با توجه به اتفاق غیر منتظره ای که در روز پایانی هفته رخ داد و یکی از دانشمندان کشور به شهادت رسید، باید دید که بازارها چه واکنشی به این اخبار نشان می دهند.

منبع:سکه نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا