تاکید رهبر انقلاب بر استقراض نکردن دولت از بانک مرکزی

عبدالناصر همتی در یادداشتی با اشاره به فرمایشان مقام معظم رهبری نوشت: ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد نحوه تامین کسری بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تایید قرار داده و استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول برای تامین کسری بودجه را نفی کردند.

تاکید رهبر انقلاب بر عدم استقراض دولت از بانک مرکزی

به گزارش «نبض‌بانک»؛  عبدالناصر همتی در صفحه مجازی خود نوشت: رهبر معظم انقلاب، در دیار 4 آذر 99 با اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی نکات مهم و راهبردی درخصوص اقتصاد کشور بیان فرمودند.

ایشان در بخشی از بیاناتشان در مورد نحوه تامین کسری بودجه دولت، روش فروش اوراق و سهام دولت را مورد تایید قرار داده و استقراض از بانک مرکزی و انتشار پول برای تامین کسری بودجه را نفی کردند. از بابت عنایت ویژه ایشان به کنترل پایه پولی و نقدینگی در جهت مهار تورم صمیمانه قدردانی می‌کنم. همراهی دولت محترم در تامین کسری بودجه 8 ماهه اول سال از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش سهام نیز قابل تقدیر است. نیز امیدوارم باتوجه به مجوزهای قانونی اخذ شده این روند در ماه‌های باقی‌مانده سال نیز با جدیت ادامه یابد تا بتوان بودجه امسال را به صورت سالم و با کمترین اثرات جانبی بر اقتصاد کلان و معیشت مردم تامین مالی کرد.

بانک مرکزی نیز باتوجه به آرامش موجود در بازارها و چشم‌انداز آن ضمن تقویت اقدامات و جدیت برای ایجاد تعادل در بازار ارز، از کلیه ابزارهای پولی در دسترس خود در نیل به تورم هدف‌گذاری شده استفاده خواهد کرد. سیاست‌های احتیاطی کلان برای جلوگیری از ناترازی سیستم بانکی و اثر آن بر متغیرهای پولی و تورم در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. در این راستا شورای پول و اعتبار نیز پیشتر کنترل رشد ترازنامه شبکه بانکی را به تصویب رساند و همکاران من دستورالعمل‌های مرتبط با این مصوبه و سقف‌های تعیین شده برای میزان رشد دارایی بانک‌ها را بزودی اعلام خواهند کرد.

باتوجه به تغییر قابل ملاحظه در انتظارات تورمی در هفته‌های اخیر، امید می‌رود که با این اقدامات التهابات و نااطمینانی‌های تورمی کاهش یافته و از مسیر کاهش تورم انتظاری در افق پیش‌رو، بستر مناسب‌تری برای فعالیت‌ بنگاه‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری و جهش تولید فراهم شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا