کرونا معیشت را نشانه خواهد گرفت یا سلامت؟

 

به گزارش «نبض‌بانک»؛ نقد دولت- انسیه ربیعی| دوگانه سلامت و معیشت یکی از موارد مطرح شده در 10 ماهی است که از مقابله با کرونا می‌گذرد. پس از کاهش تلفات در فروردین‌ماه شاهد گسترش موج دوم در اردیبهشت بودیم و برخلاف اینکه تصور می‌شد با افزایش دمای هوا شیوع کرونا کم می‌شود با یک رکورد جدید در 29 تیرماه تعداد بستری شدگان به 2 هزار و 182 نفر و تعداد جان‌باختگان به 209 نفر رسید. اما این آخرین رکورد افزایش مبتلایان و جان باختگان کرونایی نبود و در 16 مهرماه نیز سخنگوی وزارت بهداشت، از فوت ۲۳۹ بیمار کرونایی در یک شبانه‌روز خبر داد و وضعیت 4 هزار و 274 بیمار را وخیم اعلام کرد. این در حالی است که 7 آبان‌ماه ایران به یک رکورد هولناک در کرونا رسید و در 24 ساعت ۴۱۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. در این باره حسن خلیل آبادی عضو شورای شهر تهران به خبرنگار «نقد دولت» گفت: «اعضا و رئیس شورای شهر بارها پیشنهاد تعطیلی تهران به مدت 2 هفته را مطرح کردند ولی هنوز توجهی به پیشنهادهای شورای شهر نشده است.»
وی با بیان اینکه آمار کرونا خیلی نگران‌کننده است اذعان کرد: «مردم غیر از ماسک زدن، در خانه ماندن و عدم اجتماع کار دیگری نمی‌توانند انجام دهند. الان در شرایطی هستیم که باید دولت ورود پیدا کرده و یک تعطیلی شبهه قرنطینه را اعمال کند تا این آمار کم و زنجیره انتقال قطع شود.»
اما این‌همه ماجرا نیست. پس از اعمال محدودیت شدید و شبهه قرنطینه در اسفند و فروردین، مردم به‌خصوص قشر کم‌برخوردار جامعه به لحاظ اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند تا جایی که با افزایش مرگ‌ومیر کرونایی؛ دولت و ستاد مقابله با کرونا دیگر زیر بار چنین محدودیت‌هایی نرفتند. این در حالی است که تعداد جان‌باختگان در اردیبهشت‌ماه به 50 نفر رسیده بود اما اکنون با کاهش محدودیت‌ها دولت بر سر دوراهی معیشت و سلامت مانده است. در این باره حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سؤال «نقد دولت» مبنی‌بر اینکه در شرایط موجود هزینه درمان بیشتر است یا تعطیلی کشور اظهار کرد: «هزینه تعطیلی قطعاً کمتر از هزینه سلامت است. چراکه وقتی یک بیمار کرونایی در بیمارستان بستری می‌شود روزی 2 میلیون تومان هزینه خواهد داشت که به طور متوسط باید 9 روز بیمار در بیمارستان بستری شود یعنی حدود 18 میلیون تومان هزینه بستری شدن یک بیماری است که نیاز به تخت آی سی یو هم نداشته است.»
وی افزود: «آمار چند هزارنفری برای بستری بیماران کرونا که هر روز منتشر می‌شود نشان‌دهنده هزینه‌های گزاف درمانی است به‌خصوص برای آن دسته از بیمارانی که در بخش آی سی یو بستری می‌شوند به هر این بود که دولت دوهفته تهران را تعطیل و پس از آن محدودیت‌ها را اعمال می‌کرد.»
این نماینده مجلس عنوان کرد: «در تهران محدودیت آن‌چنانی به چشم نمی‌خورد و علی‌رغم این‌که گفته می‌شود محدودیت‌ها اعمال شده عملاً چیزی مشاهده نمی‌شود حال یا نظارت خوبی وجود نداشته یا به اعمال محدودیت‌ها عمل نمی‌شود درهرصورت باید این مشکل رفع شود زیرا اگر روند افزایش مرگ‌ومیر ادامه پیدا کند بسیار جای نگرانی خواهد داشت.»
به گزارش نقد دولت، با افزایش مبتلایان و جان‌باختگان کووید 19، انتظار می‌رفت دولت و همچنین ستاد مقابله با کرونا تصمیمات جدی و مهمی را برای کاهش این آمار اتخاذ کنند اما شرایط به نحوی است که گویا دولت نیز کشور را در شرایط کرونا هم به حال خود رها کرده است و شرایط ممکن است به‌اندازه وخیم شود که دیگر ماسک هم چاره مقابله با کرونا نشود ازاین‌رو انتظار می‌رود دولت برای تعطیلات و اعمال محدودیت‌های حداقل دوهفته‌ای تصمیمات جدی را هر چه سریع‌تر اتخاذ کند و به اجرا در بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا