در مورد امنیت چک الکترونیک در نبض بانک بیشتر بخوانید

در مورد امنیت چک الکترونیک در نبض بانک بیشتر بخوانید

چک الکترونیکی چیست ؟ آیا استفاده از آن امن است؟

 چک الکترونیکی چیست ؟ آیا استفاده از آن امن است؟

به گزارش «نبض‌بانک»؛ در واقع چک الکترونیکی یک ابزار نوین پرداخت است که متشکل از امنیت، سرعت و دقت و فرآیند بازدهی تمام تراکنش های الکترونیکی توام با زیر ساخت قانونی گسترش یافته صحیح و جایگزین خوبی برای چک های کاغذی در تجارت است.

ایران هشدار – چک الکترونیکی روش پرداختی الکترونیکی است که به واسطه انجام تراکنش پرداخت از طریق اتاق های پایاپای اتوماتیک(AHC) مورد استفاده مشتریان قرار می گیرد. اطلاعات این تراکنش صورت گرفته شامل مبلغ و اطلاعات بانک پشتیبانی صاحب حساب است. همان اطلاعاتی که روی چک های کاغذی نوشته می شود، به صورت خودکار قابل تبدیل به چک های الکترونیکی است.

در واقع چک الکترونیکی یک ابزار نوین پرداخت است که متشکل از امنیت، سرعت و دقت و فرآیند بازدهی تمام تراکنش های الکترونیکی توأم با زیر ساخت قانونی گسترش یافته صحیح و جایگزین خوبی برای چک های کاغذی در تجارت است. چک های الکترونیک با همان چارچوب قانونی چک های کاغذی پایه ریزی می شوند و قابلیت پیوند به اطلاعات نا محدود و معاوضه سریع بین سایر بخش ها را دارد و می تواند در هر تراکنش مشابه چک های کاغذی امروزی استفاده شوند.

در این فرآیند، نویسنده چک (PAYER) چک الکترونیکی را به کمک انواع مختلفی از دستگاه های الکترونیکی می نویسد و سپس آن را به وسیله ترمینال های دریافت کننده، به بانک واگذار می کند. دریافت کننده های الکترونیکی، چک را که نوعی اعتبار رسید محسوب می شود، در قالب سپرده دریافت نموده و سپس آن را به بانک های پرداخت کننده می سپارند و بانک های پرداخت کننده، چک الکترونیکی را تأیید نموده و حساب مرتبط با چک را شارژ می کنند. چک الکترونیکی امضا شده به وسیله EMAIL یا تراکنش وب، به یک دریافت کننده ارسال می شود.

در چه مواردی از چک الکترونیکی استفاده می شود؟

• تبدیل چک کاغذی دریافت شده از اشخاص در محل خرید یا از طریق ایمیل؛

• سفارش تلفنی؛

• سفارش اینترنتی؛

• پر کردن حساب یا کارت پیش پرداختی مثل Google payment یا PayPal.

مزایای چک الکترونیک

امنیت بالا: در این روش اطلاعات حساس در اختیار صندوقدار و سایرین در دسترس نیست.

هزینه پایین تر نسبت به کارمزدهای بانکی: پذیرنده می تواند میزان کارمزد واریز بانکی و کارمزد چک برگشتی را کاهش دهد که این مقدار بین ۵ تا ۳۰ دلار برای هر چک برگشتی است.

ریسک کمتر: به واسطه وجود فرآیند تضمین چک الکترونیک توسط ارائه دهنده سرویس، نگرانی در مورد چک های بد سابقه برطرف می شود؛ چرا که چک الکترونیک به واسطه تأیید یا رد آنی تراکنش ها، به صورت کاراکتری یا بانک اطلاعاتی چک های بد سابقه و سایر پارامترهای ارزیابی ریسک، کنترل خواهد شد.

سرعت بالاتر: به دلیل عدم نیاز به نوشتن مبلغ، تاریخ و امضا بر روی چک، فرآیند تایید در چند ثانیه انجام می شود.

در حال حاضر چک های الکترونیک ریسک فرآیند چک های معمولی را تا حد زیادی کاهش داده و فرآیند پرداخت را تا حد زیادی کنترل می کند. این شیوه پرداخت، چک های کاغذی را به صورت اتوماتیک به یک روش پرداخت الکترونیک حضوری تبدیل می کند و هزینه نقل و انتقال را کاهش می دهد. چک الکترونیک قابل استفاده برای تمام دارندگان حساب است. در جایی که سایر راه حل های پرداخت الکترونیکی با میزان ریسک بالا و یا نامناسب باشند، امن ترین ابزار پرداخت فعال تا به امروز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا